
Deze 5 trends die dit jaar een verdere boost kregen zetten ook in 2021 door volgens trendwatcher Ariane van Mancius. Doordat we er meer en meer aan gewend zijn geraakt, omdat we een bepaalde noodzaak inzien of om andere redenen.
Digital appetizing
Ghost kitchens zijn al een aantal jaar upcoming, maar kregen mede door de coronasluiting een extra boost. Deze trend van virtuele restaurants zal in 2021 voortzetten. Voor sterrenzaken is het een aantrekkelijk alternatief. De kosten zijn stukken lager, onder meer omdat voor de bereiding geen dure (bezoek)locatie nodig is. Gasten zijn er inmiddels ook aan gewend geraakt om gerechten te bestellen voor thuis. Doordat ze niet uit eten konden of doordat ze drukte in de supermarkt wilden mijden.
Hang naar beleving en luxe
Mensen hebben behoefte aan beleving en besteden hun geld, nu ze niet uit eten kunnen, op andere wijze. In de Verenigde Staten vindt momenteel een opmars plaats van luxe goederen. En ook in ons land zien we dat mensen hun geld op andere manieren gaan spenderen. Bijvoorbeeld aan luxe maaltijdboxen van sterrenzaken.
To-go en verpakkingsprobleem
Naast thuisbezorgen is ook het aantal mensen dat gaat voor to-go groter dan ooit. In binnen- en buitenland. En ook deze opmars zette al enkele jaren gelden in. Zo bleek uit Brits onderzoek uit 2019 dat 75% van de Britten inmiddels al elke dag hun lunch to go haalde. De massale opmars van to go brengt in het nieuwe jaar ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld: wat te doen met al het verpakkingsmateriaal? Er bestaan wel duurzamere alternatieven, zoals disposables van plantaardige materialen. Maar hergebruiken is eigenlijk de enige oplossing.
Meer afwisselen
Het aantal flexitariërs neemt verder toe. Dat betekent niet zozeer dat gasten uitsluitend nog plantaardige alternatieven eten, maar vooral dat ze het eten van vlees afwisselen met alternatieven.
Farm to fork
We denken lokaler. Omdat we willen weten wat we eten en ook de ondernemers om ons heen willen ondersteunen. Maar het lokaalgerichte gaat steeds een stap verder. Zo wordt ook de term ‘biodiversiteit’ steeds belangrijker: is er voldoende afwisseling van wat er in de bodem groeit? Voor een gezonde wereld om ons heen.
Wat verder blijft:
- Instagrammable food. Gerechten zijn het waard om te delen (via social media).
- Kantines op werk als plek om te eten, ontmoeten en werken. Na al het thuiswerken kijken mensen uit naar sociale contactmomenten.
- De hang naar gezonde(re) voeding (en de rol die horeca daarin heeft).