
Waar richt je volgend jaar je concept op in? Trendwatcher Pim Pelser, samen met Hugo Potharst van Whysguys tourleader van de ZiN Travels in Amsterdam, blikt met ons vooruit op de horecatrends van 2021. Voor de juiste keuze: begin altijd met de behoefte van je gast en pas toe wat je concept versterkt.
Ontsnappingsdrang
We zijn eraan gewend geraakt om ons thuis te laten verwennen in plaats van buiten de deur. Aan de andere kant zoeken we ook mogelijkheden en locaties waarnaar we kunnen uitwijken. Even de werkelijkheid vergeten. Op zoek naar ontspanning, naar sociaal contact of naar iets anders wat we missen. Bijvoorbeeld: als mensen niet op vakantie naar Spanje kunnen, dan halen we die sfeer naar hier. Aan de andere kant kan horeca ook een doelgroep bedienen die zich extern wil terugtrekken, even weg van de hectiek thuis. Zo is een hotel een alternatief om rustig geconcentreerd te kunnen werken.
Nieuwe focus op locals
De vraag is of het massatoerisme vanuit het buitenland naar de grote steden komend jaar terugkomt op het niveau van de afgelopen jaren. We zien dat hotels zich - ook doordat zakelijke reserveringen minder zijn - meer en meer richten op aantrekkingskracht voor locals en Nederlanders. Met hotelbars als destination, leegstaande ruimtes voor banqueting die worden aangepast in lounges, en suites die flexplekken worden.
Online & review management
Online aanwezigheid was al belangrijk, maar wordt dat nog meer. Investeren in online uitstraling en vindbaarheid is niet meer iets voor ‘erbij’, maar is een cruciaal onderdeel geworden van ondernemen. Omdat je gasten zich online bevinden, zich online oriënteren en de online concurrentie steeds heviger wordt. Dat betekent ook dat online review management steeds belangrijker zal zijn. Met name millennials laten zich minder leiden door recensies van experts, maar meer door meningen van gelijkgestemden. Dat betekent dat horecaprofessionals zicht moeten hebben op meer verschillende kanalen, waaronder social media en Google.
Functionele gezondheid
Ook in het nieuwe jaar zijn we wat we eten. Healthy is het ook in 2021. Wat we zien veranderen is dat gezond steeds functioneler wordt. We zoomen verder in: op de uitwerking van ingrediënten op het lichaam. Zo kun je gasten voor een cafeïne boost in plaats van koffie ook voor natuurlijke en caloriearme frisdrank van de koffiebes of een shot matcha serveren.
Minder massa, meer ambacht
In de afgelopen jaren zagen we de porties al steeds kleiner worden, en die trend zet zich voort. Hoewel er nog doelgroepen zullen zijn die op massa blijven afkomen. Tegelijkertijd krijgen we steeds meer oog voor oorsprong. Ambacht - hoe het gemaakt wordt - en het terroir - de omstandigheden waarin het is ontstaan - verkopen. Gasten zoeken een product met een kloppend verhaal.
Herkenbare luxe
Haute cuisine gaat terug naar de oorsprong. Naar meer herkenbaarheid op het bord. Kortom, naar minder schilderijen op het bord. Wat dat voor gevolgen heeft voor de influencers onder je gasten? Instagrammable blijft belangrijk, maar de wijze waarop verandert. Het gerecht komt minder centraal te staan. Zeker na dit jaar delen mensen liever sociale gebeurtenissen. Meer lachende gezichten dan borden.