Terugblik Trends 2021

4 minuten

Het einde van 2021 komt in zicht. Een gepast moment om terug te blikken op zes trends die het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen in de ZiN artikelen, ZiN Travels, ZiN trainingen en ZiN events. Hoe on trend ben jij? Ontdek het aan de hand van de vragen in dit artikel en doe er in het nieuwe jaar je voordeel mee.

CRAFTSMANSHIP: Vakmanschap is het 100 keer verkeerd durven doen!

Terug naar de oorsprong, liefde voor het ingrediënt, het ambacht en de receptuur. Als we naar buiten gaan of tegenwoordig thuis zitten willen we iets speciaals. Een product met een kloppend verhaal. De romantiek van de ambacht doet het momenteel heel erg goed op jouw menukaart. Het ambacht zien we weer terug. We brouwen weer bier, distilleren, fermenteren en bakken er eindelijk weer op los. Oude technieken uit de Franse keuken zien weer het daglicht. En laten we hopen dat de tafelbereiding een blijvertje gaat worden.

Zien gasten ambacht terug op jouw menukaart?

HEALTH & FUNCTIONAL: Je bent wat je eet!

We zijn ons steeds meer bewust van de gevaren van verkeerde voedingspatronen. De oorlog tegen suiker is begonnen. Naast gezonde en gebalanceerde voeding zien we steeds meer functionele voeding op de kaart verschijnen. Niet de smaak maar het effect staat centraal. Je bent wat je eet. Je eet wat je weet. We hebben zoveel meer kennis over eten dan een eeuw geleden. De industrie speelt daar heel slim op in en stort een lawine aan functioneel eten en drinken over ons een. We onderscheiden de pioniers die zich in de niche begeven en de jonge producenten die de marketing heel goed begrijpen. Vaak heeft een product even nodig om ontdekt te worden. Beschikbaarheid is key op het moment dat de behoefte groot is geworden

Communiceer jij op je menukaart over de benefits van jouw gerechten? 

COCOONING & ESCAPISM: Welkom in mijn bubbel!

Faith Popcorn een bekende futuroloog voorspelde deze trend al in de jaren 80. Mede dankzij Corona is deze trend keihard gearriveerd. meer dan ooit hebben we ons terug getrokken en is ons huis onze tempel geworden. We streamen de bioscopen leeg, gamen ons een paar kilo zwaarder en bestellen doen we online. Ons huis is zowel sportschool, kinderopvang, hotelkamer, kantoor en bioscoop geworden. De wereld is één groot dorp geworden. We hebben alles wat ons hartje begeert binnen één paar klikken bereikbaar. Cocooning gaat vooral over routines. De Millennials weten er wel raad mee. Zij houden zich strikt aan hun cocooning routine. De markt speelt daar al slim op in door Cocooning Kits aan te bieden. We zijn dol op abonnementen op alles! Koffie, bloemen, scheermessen, kaas, en ga maar even door.

Ben jij nog top of mind bij jouw gasten nu ze niet bij jou in de zaak kunnen komen? 

INDULGENCE: Wil jij mij lekker verwennen?

Een mooi woord voor verwennerij. Afgelopen periode zijn we massaal gaan kiezen voor diverse verwennerijen. We kozen duurdere wijn, heerlijke kazen en bestelde bij de lokale sterrentent. De speciaalzaken hebben goede zaken gedaan en zolang de middelen er nog zijn zet deze trend door. De keerzijde van ‘Verwennerij’ is bewuster eten. We zien dadelijk een verschuiving terug naar de horeca. We gaan ons weer massaal laten verwennen in de horeca en thuis komt Jamie Oliver weer op het keukenblad.

Hoe laat jij jouw gasten straks weer ultiem genieten in jouw zaak?  

ECOISM & NEXT GEN PROOF: De wereld is al zo complex!

De ecoist generatie laat van zich horen en kiest op basis van gezamenlijke waarden. Goed voor mens, dier en planeet. Deze vorm van activisme profileert zich in de dag dagelijkse acties. Eten bestellen, kleren kopen en merken kiezen. Het geitenwollen imago is voorgoed naar de recycling. Sterk gelieerd aan de trend ecoism. De Millennial & next gen is zoekende en wil gehoord worden. Meerdere trends samen zorgen ervoor dat jouw concept open staat voor deze belangrijke groep. Vegan, sugar free, cruilty free, online, convenience, circulair, gamification en entertainment.

Wie is jouw doelgroep? En sluit jouw concept hier nog altijd goed op aan? 

INCLUSIVE HOSPITALITY: Je mag er wezen!

Inclusief is het nieuwe exclusief. We doen allemaal mee en het ouderwetse beeld van homoseksueel, transgender en bi-seksueel is alweer hopeloos achterhaald. Gender gaat niet over geslacht maar over cultuur. We praten er eigenlijk niet meer over. Je moet het vooral laten zien en gewoon doen. Veel mensen binnen de lgbtqai+ doelgroep weten je wel te vinden als je inclusief gastvrij bent.

Hoe inclusief gastvrij ben jij? 

Uiteraard nemen we je in het nieuwe jaar weer mee in de trends van 2022 zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen in je vakgebied. 

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen