Elke week een andere koffiebeleving

4 minuten
Vriendinnen Rose en Christina openden maart 2021 Gesha Coffee Bar in Nijmegen. Dé plaats voor verrassende koffiesmaken en barista’s die meer van het vak willen leren. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie - Rose van Asten
Wat - mede-eigenaar Gesha Coffee Bar, met Christina van Es
Website - gesha.nl

Wat is de kracht van Gesha Coffee Bar?

‘De kracht van Gesha is warmte en kwaliteit. Met warmte heb ik het niet over onze producten, maar over de sfeer. De koffiezaak die voor ons in dit pand zat, was mooi, maar heel erg strak. Haast steriel. Wij hebben met warme kleuren zoals donkerrood en okergeel, hout en stoffen bankjes een sfeer gecreëerd waarin het voor mensen meer als thuis voelt’. 

En de kwaliteit?

‘Naast Gesha heb ik, sinds 2008, ook een trainings-consultancybedrijf. Ik geef baristatrainingen, opleidingen en cursussen via ZiN. Aan bedrijven, particulieren en nu ook aan ons eigen personeel. Al onze medewerkers hebben de nodige SCA certificaten en zijn allround inzetbaar. Of het nou om een kop koffie gaat, om een taart of een broodje: we werken met verse producten en onze medewerkers moeten alles proeven, daar zijn Christina en ik aardig streng in. Want wat niet goed genoeg is, verkopen we ook niet aan onze gasten. Op deze manier staan we garant voor goede kwaliteit.’

Hoe bepalen jullie wat er op de kaart komt?

‘We wisselen wekelijks van koffiebonen, zodat gasten elke week een andere smaakbeleving elke week anders ervaren. We hebben twee koffiemolens. Met de ene malen we bonen die qua smaak minder exotisch zijn. We hebben geen standaard koffie, maar de smaaktonen zijn wel bekend. In de andere molen wisselen de bonen. Variërend van branderij, smaaktonen, herkomst en verwerkingsmethodes.’

En op de menukaart?

‘Christina bedenkt in de keuken welke gerechten een goede match vormen binnen het concept. Met name door veel te proeven, kijken, ruiken en experimenteren. Gasten kunnen kiezen uit een paar basistaarten en een taart van de week, diverse broodjes en salades. Ons unique selling point: de empanadas. We hebben zo’n acht verschillende soorten uitgestald in een mooi kastje op de toonbank. Weinig gasten die de verleiding kunnen weerstaan.’

Jullie geven ook workshops in de bar. Hoe gaat dat samen met de gasten van Gesha?

‘Van maandag tot en met donderdag huur ik voor mijn trainings consultancy bedrijf een deel van de ruimte van Gesha. Dat gedeelte kunnen we scheiden door glazen schuifdeuren. Gasten van Gesha hebben daardoor geen last van de workshops, maar kunnen wel zien wat er gebeurt. Het brengt meteen wat beweging in de zaak, en gasten kunnen zien dat we meer aanbieden dan wat er op de kaart staat. In het weekend trekken we de trainingsruimte bij Gesha. Op die manier kunnen er in plaats van tegen de veertig bijna vijftig gasten van een kopje koffie genieten.’ 

Wat betekenen de huidige maatregelen voor jullie?

‘Elf dagen voor de eerste horeca-sluiting opende Gesha. Toen we hoorden dat we moesten sluiten zijn we gaan flyeren in de buurt. We bevinden ons vlakbij een appartementencomplex met meer dan vijfhonderd appartementen. De bewoners hebben ons de eerste weken enorm gesteund. Ze kwamen langs voor coffee to-go en deelden hun ervaringen. Hun steun, de mond-tot-mondreclame, en het feit dat we met een buffertje gestart zijn -want je weet nooit hoe de eerste maanden lopen- heeft ons door de eerste periode geholpen. Doordat veel andere horecaondernemers in de buurt massaal aan het klussen en op vakantie gingen, was er minder concurrentie. We kregen de kans naam te maken. Nu staan we op de kaart in Nijmegen en omstreken.’ 

Hoe blijven jullie nu onder de aandacht?

‘We zetten veel in op sociale media. Eén van onze medewerkers heeft daar veel affiniteit mee. Toen zij in quarantaine moest, mocht ze van ons een online cursus in social media volgen. Zij vond het fantastisch hier meer over te leren en wij zijn ermee geholpen. Het lukt ons nu een stuk beter om ook via social media een eigen identiteit neert te zetten.’

‘Daarnaast zijn onze medewerkers onze ambassadeurs Al onze medewerkers mogen één keer maand een kop koffie weggeven aan een vaste gast. Ze kiezen zelf aan wie. Wij houden we in de gaten dat niet steeds dezelfde gasten koffie van het huis krijgen. En of een gast nou altijd een long black van € 2,40 drinkt of een flat white van € 3,90 maakt niet uit. Hij of is zij krijgt gewoon zijn favoriete kop koffie. We weten zeker dat dit zich later terugbetaalt.’  

Hoe bereiden jullie je voor op de opening?

‘We hebben genoeg ideeën op de plank liggen. Die lopen uiteen van weer flyeren, buurtborrels en live muziek. Maar niets is nog concreet. Omdat het onzeker is wanneer we weer open mogen, is het lastig plannen. Om alles toch iets meer vorm te geven, steken we binnenkort met het personeel wel de koppen bij elkaar. Met elkaar kom je vaak toch tot meer en soms veel betere ideeën. Als we dan weer open mogen, zijn wij er in ieder geval klaar voor!’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.