Gastvrijheid is ontzettend belangrijk in iedere organisatie. Volgens Jeff Dadema (letsgoactive training Groep) de smeerolie voor ‘samen’. En juist nu is de behoefte aan echt ‘samen’ groter dan ooit. Wat de horeca nodig heeft, is leiders in gastvrijheid. Jouw leiderschap is op dit moment nóg meer nodig dan anders!
We kunnen mensen grofweg indelen in ‘gevers’ en ‘krijgers’. Echte gevers zijn degenen die iets geven zonder er iets voor terug te verwachten. Zij geven wat jij nodig hebt. Echte krijgers zijn degenen die alleen in beweging komen wanneer zij er zelf beter van worden.
We geven dus wel, maar verwachten daar altijd iets voor terug. Givability gaat over geven zónder daar iets voor terug te verwachten, zoals volle aandacht geven aan je gasten en collega’s. Hoe je dat doet, lees je hieronder!
Neem het initiatief, altijd!
Echt ‘geven’ betekent dat jij de eerste stap zet. Dat betekent dat jij zelf ‘aan het stuur zit’ en dus doelgericht aan het werk kunt. Door jouw initiatief bepaal jij de sfeer en de toon van het gesprek. Jij kunt daarmee de gemoedstoestand van de ander positief beïnvloeden.
Wees gul met je aandacht
Laat het merken dat je het leuk vindt dat de ander naar jou toe is gekomen. Je kunt er bijvoorbeeld een persoonlijke opmerkingen aan toevoegen als: “leuk dat je er bent” of “welkom bij ons”. Pas je begroeting voortdurend aan en leg er altijd iets van jezelf in.
Maak echt verbinding
Wanneer we gasten helpen, maken we zelden echt verbinding. En als we gesprekken analyseren, dan valt op dat we vooral gesloten vragen stellen waardoor we ook veel korte antwoorden krijgen. Wanneer we oprecht geïnteresseerd zijn vragen we wat we echt willen weten, luisteren we naar het antwoord en vragen we dan verder. We maken zo een diepere connectie en de ander voelt onze oprechte aandacht. Het zorgt er ook voor dat we de ander ook zo optimaal mogelijk kunnen helpen.
Werk vanuit het helpen-principe
Datgene doen wat de ander daadwerkelijk nodig heeft, is waar het helpen-principe voor staat. Helpen is altijd maatwerk, iedereen is anders en heeft andere wensen, behoeften en verwachtingen. Het is aan jou deze wensen te achterhalen en vervolgens in te vullen. Het liefst minimaal ‘een beetje meer’, om zo de verwachting te overtreffen.
Handel zonder (voor)oordelen
Oordeel niet over gasten of je collega’s. Wanneer jouw knop op ‘geven’ staat doe je geen aannames en oordeel je niet meer zo snel. Wanneer een collega dan iets tegen jou zegt over een andere collega of gast, heeft dat geen invloed op hoe jij een gast of collega tegemoet treedt.
Neem verantwoordelijkheid
Kijk verder dan je eigen stukje, ook voor zaken waar je vanuit jouw functie geen verantwoordelijkheid voor draagt. Je verantwoordelijk voelen voor mensen en situaties maakt dat je datgene doet wat zij daadwerkelijk nodig hebben. Hierbij durf je je grenzen te verleggen en je nek uit te steken als dat nodig is. Verantwoordelijkheid nemen betekent dat je niet alleen iets ziet en daar iets van vindt, je gaat een stap verder. Je neemt initiatief en toont leiderschap ook wanneer je niet de officiële ‘leider’ bent. Met jouw actie kun je zorgen dat problemen worden voorkomen of opgelost.
Speel en maak plezier!
Wanneer jij plezier maakt met een gast en hij of zij weggaat met een glimlach, waardeert hij jouw organisatie veelal aanzienlijk meer. Creëer daarom zoveel mogelijk fijne momenten waarop je plezierig en positief met gasten én elkaar omgaat. Maak een feestje van je werk, juíst nu!
Wil je meer lezen over hoe jij je werkplezier en het contact met je gasten en collega’s kunt vergroten? Check de uitgave ‘Givability, The Power of Hospitality’ hier.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van gastvrijheid bij ZiN Inspiratielab.