Van je vaste gasten ambassadeurs maken doe je zo

2 minuten

Met marketing richt je je vaak op het vergroten van je publiek. En dan met name op nieuwe gasten. Toch is het verstandig ook je vaste gasten de aandacht te geven die zij verdienen. Als ambassadeur zetten zij de poort open voor anderen die jouw zaak nog niet kennen. Hoe je vaste gasten bindt aan je horecazaak? Natuurlijk met de beste kwaliteit gerechten en goede service. Maar denk ook verder. Bijvoorbeeld aan deze tips.

Laat meebeslissen 

Ideeën voor je nieuwe menukaart kun je laten testen door je medewerkers. Maar je kunt er ook je vaste gasten bij betrekken. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een proeverij met gerechten voor de nieuwe kaart. Of bied de keuze uit meerdere varianten van het menu dat je in gedachten hebt. Vraag je gasten om feedback, en gebruik die om je kaart te finetunen. De favorieten halen de kaart.

Geef een speciale behandeling

Of organiseer een andere exclusieve avond voor vaste gasten (die je uitnodigt via de nieuwsbrief of eventueel social media). Denk aan een wijnproeverij of een andere thema-avond. Organiseer je het op een avond waarop het normaal gesproken wat rustiger is, vang je direct de daluren mooi op. Je kunt er ook over denken om ze een voorkeurspositie te geven: stel ze bijvoorbeeld als eerste op de hoogte van je kerstdiner. Of reserveer een aantal plaatsen voor je vaste gasten.

Maak zichtbaar

Je kunt zelf vertellen waarom jouw zaak de beste is. Beter en geloofwaardiger is het om dat door anderen te laten doen. Zet vaste gasten op de foto en vraag hun om een quote. Deze plaats je vervolgens op bijvoorbeeld social media en de website. Voor je ambassadeurs een stukje erkenning en voor jou geloofwaardige free publicity. Want reken maar dat je gasten online en offline hun social media-post of webpagina met iedereen delen. 

Zoek een balans tussen bekend en onbekend 

Wisseling is goed, maar soms is het verstandig om niet je hele kaart op de schop te gooien. Wellicht zijn er gasten die speciaal voor dat ene gerecht bij je komen eten. Of dát gerecht tippen aan vrienden en familie. Aan de andere kant willen je gasten wellicht juíst verrast worden door je culinaire creativiteit. Heb je veel vaste gasten, zorg dan voor de juiste balans. Wisseling en vast. Of geef je vaste gerechten een kleine twist, bijvoorbeeld door de garnering te wisselen met groenten uit het seizoen.

Ondernemerschap

31 januari 2020

Deze jonge restauranteigenaren maken een vliegende start

Ze staan in alle gidsen en mede-eigenaar Marjolein van der Ham werd afgelopen jaar uitgeroepen tot ‘Gastvrouw van het jaar’. Terwijl...

Lees meer
Ondernemerschap

25 maart 2017

Van studentjurist naar horecaspecialist

Zelf komt ze niet uit de horeca, maar toch zitten de horecagenen in haar bloed. Cherie leerde de fijne kneepjes van het vak door een...

Lees meer
Ondernemerschap

25 maart 2019

In deze nieuwe hotspot is elk type gast welkom

De nieuwe hotspot Mr Black and the White Ox in Utrecht is er voor verschillende doelgroepen, van zakenlui tot passenten en buurtbewoners...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen