Van je vaste gasten ambassadeurs maken doe je zo

2 minuten

Met marketing richt je je vaak op het vergroten van je publiek. En dan met name op nieuwe gasten. Toch is het verstandig ook je vaste gasten de aandacht te geven die zij verdienen. Als ambassadeur zetten zij de poort open voor anderen die jouw zaak nog niet kennen. Hoe je vaste gasten bindt aan je horecazaak? Natuurlijk met de beste kwaliteit gerechten en goede service. Maar denk ook verder. Bijvoorbeeld aan deze tips.

Laat meebeslissen 

Ideeën voor je nieuwe menukaart kun je laten testen door je medewerkers. Maar je kunt er ook je vaste gasten bij betrekken. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een proeverij met gerechten voor de nieuwe kaart. Of bied de keuze uit meerdere varianten van het menu dat je in gedachten hebt. Vraag je gasten om feedback, en gebruik die om je kaart te finetunen. De favorieten halen de kaart.

Geef een speciale behandeling

Of organiseer een andere exclusieve avond voor vaste gasten (die je uitnodigt via de nieuwsbrief of eventueel social media). Denk aan een wijnproeverij of een andere thema-avond. Organiseer je het op een avond waarop het normaal gesproken wat rustiger is, vang je direct de daluren mooi op. Je kunt er ook over denken om ze een voorkeurspositie te geven: stel ze bijvoorbeeld als eerste op de hoogte van je kerstdiner. Of reserveer een aantal plaatsen voor je vaste gasten.

Maak zichtbaar

Je kunt zelf vertellen waarom jouw zaak de beste is. Beter en geloofwaardiger is het om dat door anderen te laten doen. Zet vaste gasten op de foto en vraag hun om een quote. Deze plaats je vervolgens op bijvoorbeeld social media en de website. Voor je ambassadeurs een stukje erkenning en voor jou geloofwaardige free publicity. Want reken maar dat je gasten online en offline hun social media-post of webpagina met iedereen delen. 

Zoek een balans tussen bekend en onbekend 

Wisseling is goed, maar soms is het verstandig om niet je hele kaart op de schop te gooien. Wellicht zijn er gasten die speciaal voor dat ene gerecht bij je komen eten. Of dát gerecht tippen aan vrienden en familie. Aan de andere kant willen je gasten wellicht juíst verrast worden door je culinaire creativiteit. Heb je veel vaste gasten, zorg dan voor de juiste balans. Wisseling en vast. Of geef je vaste gerechten een kleine twist, bijvoorbeeld door de garnering te wisselen met groenten uit het seizoen.

Gastvrijheid

09 september 2021

Samenwerken is tijdens de feestdagen het sleutelwoord

Tijdens de feestdagen moet je er voor zorgen dat alles op rolletjes loopt. Als verlengstuk van de keuken en aanspreekpunt voor de gasten is...

Lees meer
Gastvrijheid

17 juli 2021

Festival en horecagelegenheid: het beste van twee werelden

Met Stadsoase de Zomertuin in Eindhoven haalt Adam Heri het vakantiegevoel naar de stad. Daarbij wordt gastvrijheid niet vergeten.

Lees meer
Ondernemerschap

02 april 2019

Kindvriendelijk tot in de details

Jonge gezinnen zijn een aantrekkelijke doelgroep voor restaurants. Koen Bakker, eigenaar van restaurant Het Hooihuis, vertelt hoe je deze...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen