Training (Food)fotografie met je smartphone

In deze training leer je fotograferen als een professional, gewoon met je smartphone. Trek met instagrammable fotografie meer gasten naar je zaak.
Omschrijving

Waarom food fotografie leren?

In de wereld van vandaag zijn je gasten een groot deel van de dag online. Om met hen in contact te komen, is het daarom belangrijk dat je zaak ook online aanwezig is. Op een manier waarmee jouw restaurant opvalt en zich onderscheidt van de rest. Met foto’s van jouw overheerlijke gerechten trek je de aandacht en kun je jouw volgers op social media verleiden om langs te komen. En wanneer volgers foto’s delen en liken, komt jouw zaak onder de aandacht van een grotere doelgroep. Het is zien en gezien worden.

Ga zelf aan de slag!

Je hoeft geen dure fotograaf in te huren als je weet hoe je met je smartphone zelf mooie foto’s kunt maken. Jouw gast wil echtheid, puurheid en persoonlijkheid, geen reclamefoto's en verkoopverhalen. Ze willen zien wat ze kopen, waar ze naartoe gaan en wie dat voor ze mogelijk maakt. Tegenwoordig is het belangrijk authentiek te zijn. Dus stop met stockfoto’s en creëer je eigen beeldbank. Denk in termen van storytelling, content marketing en instagrammable.

Als je jouw bedrijf écht onderscheidend wilt maken en er écht toe wilt doen binnen je branche, vertel je jouw eigen verhaal. En hoe doe je dat beter dan met prachtige foto’s van jouw zaak en jouw gerechten? Durf op te vallen!

Zes basistips

Je wilt dat je gerecht in beeld zo aantrekkelijk mogelijk overkomt. Maar wanneer je niet weet hóe je dat doet, bereik je waarschijnlijk het tegenovergestelde effect. Voordat je je kunt onderscheiden, is het eerst belangrijk dat je de basis beheerst. Wil je aan de slag gaan met foodfotografie, volg dan in de eerste plaats deze tips.

Gebruik natuurlijk licht

In natuurlijk daglicht breng je jouw gerecht op z’n puurst in beeld. En het is nog mooier wanneer het licht van de zij- of achterkant van je gerecht komt. Is door fel zonlicht het verschil tussen licht en schaduw wel erg groot? Houd een wit stuk papier of een witte servet aan de andere kant van het bord, in tegenovergesteld richting van waar het licht binnenvalt. Dit weerkaatst het licht en maakt de schaduw zachter.

Pas op met filters

Filters op je smartphone lijken handig, maar geven bij foodfotografie vaak een onnatuurlijk effect. Als bewerken nodig is, kun je dit beter achteraf doen: via de bewerkingsoptie in je fotoalbum, een app of bijvoorbeeld de Instagramtool. Dan heb je zelf handmatig de controle over belichting, contrast, helderheid en kleur.

Werk met scherptediepte

De focus komt extra op je gerecht te liggen wanneer de achtergrond waziger in beeld is. De meeste moderne telefoons met dubbele camera bieden een modus waarmee je deze scherptediepte gemakkelijk toepast. Gebruik anders na afloop een app om de achtergrond wazig te maken.

Bekijk vanuit het juiste perspectief 1

Het beste standpunt is onder meer afhankelijk van je gerecht en hoe je dit presenteert. Zo fotografeer je een gerecht in een diep bord vaak het beste recht van bovenaf. Terwijl je een gerecht dat in laagjes is opgebouwd beter recht van voren of schuin van boven vastlegt. Twijfel je? Maak dan gewoon foto’s vanuit verschillende hoeken. Dan kun je later rustig beoordelen wat het beste standpunt is.

Bekijk vanuit het juiste perspectief 2

Wanneer je het belangrijkste onderwerp van je foto niet precies in het midden plaatst, krijg je meestal een fraaier resultaat. De meeste smartphones bieden een optie om raster van negen gelijke vlakken in beeld te tonen. Of doe het anders denkbeeldig. Het belangrijkste onderdeel van je foto plaats je op een plek waar een verticale en horizontale lijn elkaar kruisen.

Denk verder dan alleen een foto van het gerecht

Met prachtige foto’s van gerechten laat je potentiële gasten watertanden. Maar de beleving binnen je horecazaak bestaat uit veel meer. Vergeet het juiste servies en bestek niet. Of plaats bijvoorbeeld een bijpassende wijn naast het bord. Dat staat niet alleen gezelliger, maar je kunt de wijn bijvoorbeeld ook benoemen in het bericht op social media. En laat naast de ‘schilderijen’ op het bord vooral ook het verhaal daarachter zien. Van bedieningsmedewerker die met een glimlach uitserveert tot kok die de finishing touch geeft aan een gerecht.

Leer alles over food fotografie met je smartphone

Leer tijdens een praktische training food fotografie bij ZiN Inspiratielab hoe je met je smartphone fotografeert als een professional. Je gaat onder begeleiding van een ervaren trainer aan de slag met de basisrichtlijnen én krijgt extra handvatten om je te onderscheiden. Ontdek de beste composities, optimale instellingen en tips om je foto’s na afloop te bewerken. Ervaar het effect van verschillende food fotografie props en achtergronden. En weet hoe je elke foto vol beleving deelt via Instagram. Zodat je met jouw foto’s opvalt en meer gasten verleidt tot een bezoek aan jouw zaak.

Locatie: ZiN Inspiratielab

ZiN Inspiratielab, onderdeel van Sligro, is het platform waar je nieuwe prikkels, impulsen en inspiratie voor je kiezen krijgt in de vorm van blogs, video's, podcasts, trainingen en events. Altijd inspelend op de laatste (food)trends en ontwikkelingen. Deze training foodfotografie wordt net als de andere trainingen verzorgd door toonaangevende experts. Alles om je gegarandeerd nóg beter te maken in je vak en business.

FAQ

Wat is food fotografie?

Food fotografie is veel meer dan een foto maken van een gerecht. Het gaat vooral ook over het verhaal wat je wilt overbrengen, over de manier waarop je dat het beste doet en over wat dat zegt over hoe je de foto maakt. Zet je food fotografie op de juiste manier in, dan val je op, maak je enthousiast en verleid je vaste en nieuwe gasten om langs te komen. Kortom, dan draagt food fotografie zelfs bij aan je bedrijfsdoelstellingen.

Wat zijn food fotografie benodigdheden?

In de eerste plaats heb je vanzelfsprekend een smartphone of camera nodig en het gerecht. Daarnaast zijn een wit oppervlak (papier of servet) voor lichtweerspiegeling, verschillend serviesgoed en bestek onmisbaar. Eventueel kun je gebruikmaken van een daglichtlampje. En handig: een stuk textiel om de lens schoon te vegen voordat je gaat fotograferen.

Wat is de beste locatie?

Jouw food fotografie studio is gewoon je eigen keuken of restaurant. Het is wel belangrijk dat je het gerecht fotografeert in natuurlijk licht. Bijvoorbeeld op een locatie bij een raam. Pas op met lamplicht of de flits van je camera, want dit zorgt al snel voor verkleuring of een te groot contrast. Als op jouw locatie te weinig daglicht binnenvalt, kun je eventueel gebruikmaken van een daglichtlamp.

Food fotografie: welke camera is nodig?

Foto’s van gerechten kun je gewoon met je smartphone maken. Gasten waarderen de authenticiteit zelfs. De meeste nieuwere smartphones beschikken over meerdere camera’s, waarmee je nog gemakkelijker focus kunt aanbrengen op je gerecht. Wanneer je smartphone over één camera beschikt kun je focus aanbrengen door een app op je telefoon te gebruiken. In deze training leer je er alles over.

Voor wie is de training bedoeld?

Deze training is geschikt voor elke horeca-ondernemer óf horecaprofessional die meer wil leren over de meerwaarde en de praktijk van onderscheidende foodfotografie.

Wat kost een food fotografietraining?

De food fotografie training kost eenmalig € 250. Met een ZiN Membership of ZiN strippenkaartcode kun je kosteloos deelnemen aan deze training!

Heb je nog vragen?

Neem contact op met ZiN Inspiratielab. We helpen je graag.

Wat levert het op?

  • Je weet hoe je instagrammable foto’s maken en bewerken met je smartphone.
  • Je weet hoe Instagram werkt en hoe je het het beste in kunt zetten.
  • Je kunt jouw verhaal in woord en beeld vertalen voor social media.

-----------

Kosten

  • Ticketprijs € 250,-

Review

"Erg interessant, veel geleerd, goede uitleg en niet onbelangrijk het was gezellig en lekker geluncht!"

- Sem

-----------

De trainer(s)
Vianne Scharloo

Deze training wordt gegeven door Vianne Scharloo. Vianne geeft al jarenlang trainingen aan horecaprofessionals; met name op het vlak van storytelling, social media en food fotografie. Zij helpt je graag aan de (online) skills en kennis waarmee je jouw zaak meer laat opvallen, meer gasten trekt of je bedrijf op andere manieren kunt laten groeien.