De zomer is in aantocht en de terrassen raken weer voller. Met welke dranken vul je dit jaar alle koelingen en dienbladen? We zetten vijf dranktrends voor je op een rij om nog meer uit jouw terras te halen.
Experimenteren en ontdekken
Gasten zijn meer geïnformeerd over globale trends en houden meer van experimenteren en ontdekken. Hier kun je op inspelen door minder merkentrouw te zijn. Er zijn merken in overvloed en er hoeft niet een beperkt aantal merken op de kaart te staan. Kies van het ene merk de vernieuwde smaak waarvan je zeker weet dat de gast die voorbij heeft zien komen in een commercial. En van het andere merk de frisdrank die gasten altijd zo op prijs stellen. Zo krijg je een gevarieerde kaart met vernieuwende dranken en favoriete hardlopers.
Een stukje beleving
Natuurlijk is het belangrijk dat je lekkere dranken serveert. Maar het oog wil ook wat. Gasten zijn meer en meer op zoek naar beleving. Social media speelt hierin een belangrijke rol, want we hebben het liefst een drank die ‘instagrammable’ is. Denk hierbij niet alleen aan fancy cocktails in chique glazen, maar ook aan bijzonder ontworpen flesjes frisdrank, artistieke etiketten op speciaalbiertjes, design flessen tafelwater en mooi opgemaakte borrelplanken. Leuk voor je eigen sociale media, maar ook voor die van de gast. Grote kans dat hij of zij ook meteen online bij je ‘incheckt’ met een leuke foto.
Bewuster leven
Gezondheid komt vaker ter discussie. Doordat meer mensen bewust bezig zijn met hun levensstijl, mogen plantaardige, caloriearme en alcoholvrije dranken niet ontbreken. Zorg ervoor dat gasten op jouw terras bewust kunnen genieten van een drankje, zonder in te leveren op smaak en ervaring. Dat is mogelijk, want gelukkig zijn er steeds meer lekkere opties op de markt voor de bewuste gast.
Opvallen zonder te pronken
Kennis is een sociaal begrip, hierdoor lijken millennials nieuwsgieriger te worden naar klassieke dranken. Zo zijn bijvoorbeeld Jenever en Brandewijn terug van weggeweest. Maar zorg ook dat je die ene mooie cognac of speciale whiskey achter de bar hebt staan om gewaardeerd te worden door de wat oudere gast. Ouder publiek en millennials drinken over het algemeen minder dan wat jongere gasten, maar geven vaak meer uit omdat ze kwaliteit belangrijker vinden.
Gemak dient de mens
On the go is niet voor niets upcoming: genieten waar en wanneer je maar wilt. Ook tijdbesparende producten is een toenemende trend. Zo doen premixed cocktails minder af aan kwaliteit en worden coffees to go steeds meer barista-waardig. Makkelijk te bereiden eten en drinken past steeds meer bij de levensstijl van veel gasten. Dit is voor een groot deel een gevolg van de maatregelen rondom corona. Want als jouw horecagelegenheid al vroeg moet sluiten, dan betekent een beer of wine to go dat jouw gast niet meer naar de supermarkt hoeft, een gekoeld drankje heeft en jij nog wat extra omzet draait.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.