Gasten verwachten steeds meer van het kopje koffie dat jij in jouw zaak serveert. Hoe je die verwachting waarmaakt? Vijf aandachtspunten voor je op een rij!
Koffie staat bekend als slimme margepakker, met een brutowinstmarge van rond de 90%. Van alle dranken is koffie de meest gedronken drank in Nederland. En de drank is nog steeds aan een opmars bezig: er verschijnen steeds meer koffiebars, baristakampioenschappen en -trainingen. Dat maakt koffie tot een onmisbare succesfactor binnen de horeca. Maar dan moet je het wel goed aanpakken.
vijf aandachtspunten:
1. Product: bespaar niet op bonen
Een espresso bestaat uit 50 koffiebonen en één verkeerde koffieboon kan de smaak al verpesten. Iedere etappe van de reis die de koffieboon aflegt, is bepalend is voor de kwaliteit. Van de oogst, de selectie, de bewerkingen tot het transport. En van het melangeren, branden en malen tot het verpakken. Vergeet niet, slechte koffie smaakt niet naar meer.
2. Vakmanschap: train barista’s
De juiste ingrediënten en apparatuur zijn belangrijk. Maar het is de barista die op het laatste moment een espresso of cappuccino maakt of breekt. Meer training is beter personeel. Het betekent een hogere kwaliteit van je product en daardoor meer rendement voor jou als ondernemer. ZiN Inspiratielab helpt daarbij. Het is een inspiratiecentrum waar trainingen worden aangeboden over kennis en cultuur van kwaliteitskoffie. Van het afstellen van de molen, het reinigen van het apparaat tot het opschuimen van melk.
De basisformule van een espresso is bijvoorbeeld: 7 gram koffie, een watertemperatuur van 92 graden, in totaal 25 tot 30 ml koffie in het kopje, gezet in 25 -30 seconden met 9 bar druk. Het beste melkschuim krijg je, met volle melk, op een temperatuur van 65 graden.
3. Variatie in aanbod: speel in op behoefte
Door te variëren op de kaart en in te spelen op koffietrends bedien je niet alleen een bredere doelgroep, maar komen gasten ook eerder terug. Een goede espresso voelt bijvoorbeeld als een oppepper. Wanneer je een espresso serveert met een fantastische smaak en een laag caffeïnegehalte (niet meer dan 1,5%, bij robusta niet meer dan 2,7%), bestellen gasten eerder een tweede kopje. Tip: een espresso vormt ook een uitstekend ingrediënt voor koffierecepten of als onderdeel van foodpairing. Combineer eens champignons met koffie. Of gebruik het als coffee rub voor een rib-eye of steak.
4. De koffiebeleving: prikkel alle zintuigen
Bij koffie draait het om de totaalbeleving. Het start bij de geur van de aroma’s, het proeven van de uitgebalanceerde smaakcomponenten, en de romigheid en zachtheid van de crèmalaag. Terwijl op de achtergrond het geluid klinkt van het malen van de bonen en het opschuimen van de melk. De aanwezigheid van een getrainde barista, een state of the art espressomachine en een unieke locatie maken het koffiemoment af. Investeer in de juiste apparatuur, porselein, barindeling en storytelling. Alleen dan onderscheid jij je met koffie.
5. Met alleen reguliere melk red je het niet meer.
Generation Z is een collectief geboren tussen 1997 en 2012. Zij willen ergens bij horen en geven hun geld uit aan bedrijven waar ze zich mee kunnen associëren. Echter is het ook zo dat zij veel meer aandacht besteden aan waar hun producten vandaan komen en wat de invloed hiervan is op het mileu. Door het aanbieden van een (of meerdere) plantaardige melksoort(en) laat jij zien dat jij ook jouw steentje wilt bijdragen aan het mileu. Drinkt Generation Z bij jou de lekkerste plantaardige cappuccino of Latte Macchiato? Dan komen ze graag bij je terug én tippen ze jouw zaak aan hun vrienden.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.