De consumptie van alcoholvrij bier is het afgelopen jaar met maar liefst 24,7 procent gestegen. Opvallend is dat de toename het sterkst is onder jongvolwassenen (25-34 jaar). Consumenten kiezen steeds vaker voor een alcoholvrije variant, omdat ze het lekker vinden. Zo kun jij als ondernemer inspelen op deze ontwikkeling.
Ruigrok NetPanel voerde in opdracht van Nederlandse Brouwers een representatieve consumentenpeiling uit. Alcoholvrij laat voor het achtste jaar op rij de sterkste groei zien. Sinds 2010 is deze categorie zelfs met maar liefst 285 procent gestegen. De belangrijkste conclusies en hoe jij als ondernemer er je voordeel mee kunt doen.
Alcoholvrij bier is ingeburgerd
Op basis van de cijfers uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat het drinken van alcoholvrij bier is doorgedrongen tot alle lagen van de samenleving. De groei van alcoholvrij en -arm bier is het sterkst in de doelgroep 25-34 jaar, de zogeheten jongvolwassenen. In 2014 dronk 4 procent van die groep minimaal één keer per maand alcoholvrij of -arm, vier jaar later is dat 17 procent. Andere opvallende uitkomst: 51 procent van de respondenten geeft aan dat er (veel) vaker alcoholvrij bier wordt gedronken in zijn of haar sociale omgeving. Bovendien verwacht liefst 94 procent ook in de toekomst net zo vaak of zelfs nog (veel) vaker alcoholvrij bier te kopen en geeft 55 procent aan (nu) veel vaker alcoholvrij bier te drinken dan twee jaar geleden.
Lekker en bewust
In 55 procent van de gevallen is de reden om alcoholvrij bier te drinken dat er nog met de auto moet worden gereden. Vooral voor mannen (61 procent) is dit een item. Maar smaak wordt steeds meer een argument: 52 procent van de antwoorden is 'omdat ik het lekker vind' en 'omdat ik (even) geen alcohol wil drinken' behaalt een score van 47 procent. Het breder wordende aanbod is eveneens aanleiding voor een alcoholvrije keuze. 'Alcoholvrij bier is niet alleen meer een alternatief voor als je bijvoorbeeld nog moet rijden, maar wordt door consumenten steeds vaker gedronken omdat ze het lekker vinden', aldus Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers.
Pils wint van Radler
Natuurlijk zijn biermixen met frisdrank en/of vruchtensap nog steeds erg populair, maar Radler (55 procent) wordt minder gedronken dan pils (66 procent). Uit het onderzoek komt naar voren dat de respondenten positief zijn over het uitgebreide aanbod en dat dit een stimulans is voor degenen die nu (veel) vaker alcoholvrij bier drinken dan twee jaar geleden.
Voor mannen en vrouwen
Mannen (72 procent) drinken vaker alcoholvrij pils dan vrouwen (53 procent), maar het is populair onder beide doelgroepen. Voor mannen geldt dat ze alcoholvrij bier jaarrond drinken, bij vrouwen is er een piek in de zomer. Opvallend is eveneens dat de doelgroep 35-44 in vergelijking met andere leeftijdscategorieën vaker kiest voor bier zonder alcohol.
Veel gedronken in de horeca
Twee van de drie meest genoemde plekken om alcoholvrij bier te drinken, zijn 'een horecagelegenheid' en 'een restaurant als ik uit eten ga'. De kroeg/het café, het wegrestaurant en de sportkantine zijn eveneens veel genoemd. De meerderheid van de respondenten verwacht over twee jaar minimaal evenveel alcoholvrij bier in de horeca te bestellen of in de winkel te kopen.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.