Hoe koffie de usp van je zaak wordt

2 minuten
Als het eerste kopje bevalt, is de kans groot dat mensen een tweede kopje bestellen. Goede koffie zorgt ervoor dat gasten graag terugkomen. Hoe zorg je ervoor dat koffie bij jou het verschil maakt?

Zet perfecte koffie

Een inkoppertje dit, zo lijkt het althans. Toch komt het voor dat horecazaken beschikken over een prachtig koffieapparaat, maar hun koffie niet lekker smaakt. Omdat ze te weinig koffie per kopje gebruiken, de maalgraad niet de juiste is, de temperatuur van de koffie niet goed is, hun machine niet goed is afgesteld of slecht wordt schoongemaakt, waardoor de cremalaag binnen een paar seconden verdwijnt of zelfs wegblijft. Als deze elementen niet in orde zijn wordt de koffie te bitter of juist te zuur. Prachtige figuurtjes in de melk verliezen hun charme als de melk zelf niet goed is opgeschuimd - wat niet alleen de smaak van de melk verpest, maar ook die van de koffie. Koffie zetten is een vak apart, net als latte art. Investeer dus in goede apparaten, goede koffie én laat je opleiden.

Weet wat je serveert

Een goed verhaal doet heel veel voor de beleving. Het geeft kleur aan je zaak en je koffie, zorgt voor een levendige herinnering die maakt dat mensen eerder terugkomen, én is heel belangrijk voor een professionele uitstraling. Zorg dat je weet waar je koffie vandaan komt en welke bonen gebruikt worden, en begin daar een gesprek over. 'Weet je trouwens dat dit heel bijzondere koffie is?' is al genoeg om een leuke conversatie te starten. Neem gasten mee in het verhaal, en hun koffie smaakt meteen twee keer zo goed. Het spreekt voor zich dat het daarbij helpt als je kiest voor een koffie waar een bijzonder verhaal achter zit, zoals de Single Finca-koffie van Medellín Secret.

Verras je klanten

Dat doe je al met een goed verhaal, maar ook met dingen die net een beetje anders zijn dan anders. Dat hoeft helemaal niet groot te zijn. Serveer een glaasje water, een mooi chocolaatje of opvallend koekje bij je koffie, leg dat op een plankje in plaats van op het koffieschoteltje, zet je koffieverhaal op de menukaart, of op een kaartje bij de koffie. Ook met het kleine kun je een gast verrassen, waarmee je hun beleving nog eens bevestigt. Met net dat beetje extra pak je je gast zo in.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Meddelìn Secret.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.