Hoe word je een gastvrije barista?

3 minuten
Uitgebreide kennis van koffie is natuurlijk een eerste vereiste voor de barista, maar minstens zo belangrijk is de sfeer die ze weten te creëren. Lees de tips van de barista van Pellini.
Uitgebreide kennis van het bereiden en serveren van koffie is natuurlijk een eerste vereiste voor elke barista, maar minstens zo belangrijk is de sfeer die ze weten te creëren. Gastvrijheid is een must! Barista Alessandro Piccolo en Moniek Smit geven tips. Wij lichten ze toe!

Een gastvrije barista?


 

? luistert


en vertelt pas als daar ruimte voor is. Sommige gasten staan erg open voor kennis over koffie; anderen niet. Respecteer dat ook, en serveer in het laatste geval gewoon een koffie zonder verhaal. Maar als iemand wél iets wil weten, neem dan gerust de tijd. Want niets is leuker dan luisteren naar iemand die met passie (en kunde) over zijn vak vertelt.

? ziet


zijn klant en maakt meteen oogcontact, ook als hij niet meteen tijd voor ze heeft. Dat maakt het eventuele wachten op een bestelling een stuk aangenamer voor de gast, waardoor die op zijn beurt eerder geduld opbrengt dan wanneer hij zich niet gezien voelt.

? (glim)lacht


als hij de koffie serveert. Lijkt logisch, maar kan er nog weleens bij inschieten in drukke tijden. Terwijl een sympathieke benadering direct invloed heeft op de hele beleving van gasten in een koffiebar, ook op de zintuigen. Een zuur gezicht maakt koffie misschien niet meteen zuur, maar doet zeker af aan de smaak.

? onthoudt


wat klanten graag drinken. Ook een manier om ze te laten weten dat ze 'gezien' zijn, die ervoor zorgt dat ze graag bij je terug komen. Om gasten te herkennen en te onthouden, is contact nodig. Iets wat bijvoorbeeld in Italië vanzelfsprekend is: gasten bestellen zelf hun koffie bij de barista, ook als er van tevoren is afgerekend.

? voelt aan


waar klanten behoefte aan hebben. Barista is een sociaal beroep, waarbij gasten meteen bij jou aan de toonbank staan. De ene gast wil graag over zijn vakantie vertellen, terwijl de ander het liefst zo snel mogelijk in zijn krant wil duiken. Het is een kunst dat aan te voelen en de gast naar behoefte een moment van contact of juist van rust te geven.

? weet hoe het hoort


en dat is misschien juist niet 'hoe het hoort'. Waar een kelner in een chique restaurant of een medewerker in een fastfoodketen zich aan bepaalde regels moeten houden die horen bij hun etablissement, kan een barista zich redelijk vrij bewegen. Natuurlijk zijn er regels waar hij zich aan moet houden. Maar de huiselijke sfeer van een koffiebar en de sociale aard van zijn beroep laten veel ruimte over voor persoonlijke aandacht en inzet, zo in te vullen als de barista dat goed dunkt. Erg belangrijk, want een barista is het gezicht van de koffiebar!

Dit is een partnerbijdrage van Pellini
Drank

10 juli 2018

Waarom elke horecazaak zuivere koffie zou moeten schenken

Medellín Secret is een van de weinige koffieproducenten die zijn koffie niet melangeert. En dat is goed voor koffieliefhebbers, boeren én...

Lees meer
Drank

18 februari 2017

Zo zet je koffie dit jaar echt op de kaart

De verandering in de Nederlandse koffiecultuur zet zich voort. Welke trends zien we terug en hoe speel je daar als barista en...

Lees meer
Drank

26 oktober 2017

Ontwikkel je eigen signature koffie taste

oe je als ondernemer écht onderscheidend kunt worden met koffie en een signature taste kunt ontwikkelen, lees je hier.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen