Uitgebreide kennis van het bereiden en serveren van koffie is natuurlijk een eerste vereiste voor elke barista, maar minstens zo belangrijk is de sfeer die ze weten te creëren. Gastvrijheid is een must! Barista Alessandro Piccolo en Moniek Smit geven tips. Wij lichten ze toe!
Een gastvrije barista - Luistert
en vertelt pas als daar ruimte voor is. Sommige gasten staan erg open voor kennis over koffie; anderen niet. Respecteer dat ook, en serveer in het laatste geval gewoon een koffie zonder verhaal. Maar als iemand wél iets wil weten, neem dan gerust de tijd. Want niets is leuker dan luisteren naar iemand die met passie (en kunde) over zijn vak vertelt.
Een gastvrije barista - Ziet
zijn klant en maakt meteen oogcontact, ook als hij niet meteen tijd voor ze heeft. Dat maakt het eventuele wachten op een bestelling een stuk aangenamer voor de gast, waardoor die op zijn beurt eerder geduld opbrengt dan wanneer hij zich niet gezien voelt.
Een gastvrije barista - (Glim)lacht
als hij de koffie serveert. Lijkt logisch, maar kan er nog weleens bij inschieten in drukke tijden. Terwijl een sympathieke benadering direct invloed heeft op de hele beleving van gasten in een koffiebar, ook op de zintuigen. Een zuur gezicht maakt koffie misschien niet meteen zuur, maar doet zeker af aan de smaak.
Een gastvrije barista - Onthoudt
wat klanten graag drinken. Ook een manier om ze te laten weten dat ze 'gezien' zijn, die ervoor zorgt dat ze graag bij je terug komen. Om gasten te herkennen en te onthouden, is contact nodig. Iets wat bijvoorbeeld in Italië vanzelfsprekend is: gasten bestellen zelf hun koffie bij de barista, ook als er van tevoren is afgerekend.
Een gastvrije barista - Voelt aan
waar klanten behoefte aan hebben. Barista is een sociaal beroep, waarbij gasten meteen bij jou aan de toonbank staan. De ene gast wil graag over zijn vakantie vertellen, terwijl de ander het liefst zo snel mogelijk in zijn krant wil duiken. Het is een kunst dat aan te voelen en de gast naar behoefte een moment van contact of juist van rust te geven.
Een gastvrije barista - Weet hoe het hoort
en dat is misschien juist niet 'hoe het hoort'. Waar een kelner in een chique restaurant of een medewerker in een fastfoodketen zich aan bepaalde regels moeten houden die horen bij hun etablissement, kan een barista zich redelijk vrij bewegen. Natuurlijk zijn er regels waar hij zich aan moet houden. Maar de huiselijke sfeer van een koffiebar en de sociale aard van zijn beroep laten veel ruimte over voor persoonlijke aandacht en inzet, zo in te vullen als de barista dat goed dunkt. Erg belangrijk, want een barista is het gezicht van de koffiebar!
Dit is een partnerbijdrage van Pellini
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.