3x bijzondere koffiebars

2 minuten
In Nederland is koffie nog steeds de meest gedronken drank. Koffie staat bekend als slimme margepakker, mits je dit goed aanpakt! Wat kan je leren van deze drie koffiebars?
In Nederland is koffie nog steeds de meest gedronken drank. Op de wereldranglijst van de International Coffee Organization staan wij op de vijfde plek. Nederlanders houden van koffie. Koffie staat bekend als slimme margepakker, met een brutowinstmarge van rond de 90 procent. Dit maakt koffie tot een onmisbare succesfactor binnen de horeca, mits je dit goed aanpakt! Voor je eerste portie inspiratie in 2018 selecteerde wij drie bijzondere koffiebars wereldwijd.

3x bijzondere koffiebars


Groundwork


Groundwork maakt hun koffie zelf. Ze hebben een eerlijke en duurzame relatie met hun koffieboeren en hun brouwproces is duurzaam. De energie waarmee ze de koffiebonen roosteren is afkomstig van zonnepanelen en de koffieverpakkingen zijn gemaakt van duurzame materialen. De koffiebars zitten rond LA en Portland en daarnaast distribueren ze hun koffie door heel de Verenigde Staten. Groundwork is hierbij het voorbeeld van de trend om steeds duurzamer te eten en drinken. En deze trend zet onverminderd door. Er wordt een kwart meer aan duurzaam voedsel dan voorheen besteed. Koffie en thee hebben hierin een aandeel van 24 procent. Binnen foodservice is met name de omzet van duurzame koffie en thee toegenomen.


Corner Perk Cafe, Bluffton, Verenigde staten


Koffie drinken zonder dat je hoeft te betalen? Hier kan het! Het idee ontstond in 2010 toen een tevreden gast 100 euro betaalde voor alle andere gasten die er koffie kwamen drinken. De eigenaar deelde dit idee en zo werd het traditie. Bij dit bijzondere concept is dus de keuze aan jou of je wilt geven of nemen!


Truth Coffee, Kaapstad, Zuid-Afrika


Truth Coffee is door de Daily Telegraph uitgeroepen tot nummer een van de beste koffiezaak ter wereld. De oprichters van Truth Coffee zien koffie als een religie en willen Kaapstad redden van te waterige brouwsels. Het interieur is in de 'steampunk' stijl, een stijl met veel metaal, fantasie en elementen van sciencefiction. De hele entourage doet je versteld staan en laat een indruk achter die je niet snel vergeet.



Dat je door middel van je presentatie onderscheidend kan zijn schreven wij al eerder. Maar wist je dat de verwachting van smaak van de koffie beïnvloed wordt door de kop of mok waarin de drank wordt geserveerd? Koffie in een smalle kop lijkt aromatisch, koffie uit een lage kop bitter en intens. Van een wijde mok wordt verwacht dat de koffie zoet smaakt.
Drank

17 juli 2018

Hoe koffie de usp van je zaak wordt

Als het eerste kopje bevalt, is de kans groot dat mensen een tweede kopje bestellen. Goede koffie zorgt ervoor dat gasten graag terugkomen...

Lees meer
Drank

21 september 2016

90% marge! Hoe je van koffie een optimale margepakker maakt

In dit artikel 4 aandachtspunten voor koffie: een slimme margepakker

Lees meer
Drank

27 november 2017

De drie stappen naar een duurzaam kopje koffie

Zeven op de tien gasten vinden duurzaamheid belangrijk bij de keuze voor een restaurant, blijkt uit onderzoek. Dat geldt ook voor koffie...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen