Streekbieren zijn de specials onder de speciaalbieren. Maar wat maakt ze nu zo bijzonder, hoe zet je streekbieren op de kaart en hoe kun je jezelf als horecaondernemer met bier blijven onderscheiden? Bierpionier Jan van Kollenburg jr. vertelt hoe hij dat doet.
Wie - Jan van Kollenburg jr.
Wat - eigenaar Café Bar le Duc, Stadsbrouwerij van Kollenburg en Bistro La Duchesse
Website - www.cafebarleduc.nl
Sinds eind jaren ’80 schenkt Café Bar le Duc al speciaalbieren. In hoeverre is dit tegenwoordig nog speciaal?
'In totaal hebben we altijd zo rond de 160 tot 170 verschillende bieren op fles op voorraad. Waarvan er 40 tot 50 bieren continu wisselen. Daarmee zijn we nog altijd onderscheidend. Blijven onderscheiden is ontzettend belangrijk. Daarnaast brouwen we ons eigen streekbier.'
Waarom hebben jullie de keuze gemaakt om ook een microbrouwerij te openen?
'Mijn vader was wat de brouwerij betreft de grote initiatiefnemer. Toentertijd waren er nog niet veel streekbieren op de markt, terwijl die heel interessant zijn. Hij vond het een goed idee om een deel van ons belangrijkste product zelf te gaan maken. De eerste jaren brouwden we 60 tot 70 liter per keer, in 2007 hebben we een nieuwe brouwinstallatie gekocht waardoor de capaciteit is vertienvoudigd. Sindsdien brouwen we 600 tot 700 liter per keer.'
Wat maakt streekbieren zo interessant?
'Op het gebied van bier zijn er zoveel uiteenlopende smaken, dat maakt het ook zo veelzijdig. Wijn is bijvoorbeeld veel eentoniger van smaak dan bier, om de eenvoudige reden dat je bij bier met side ingredients veel meer smaken kunt toevoegen. Dat zie je vooral bij de microbrouwerijen en dus bij de streekbieren. Ons Jheronimus bier bevat bijvoorbeeld honing, in de dubbel die wij brouwen zit zoethout en het witbier bevat naast sinaasappelschil ook koriander. Bij wijn zijn dit soort toevoegingen een no go.'
Het Jheronimus Bosch Bier dat jullie sinds 2015 brouwen is ook verkrijgbaar bij Sligro. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
'Ik doe nog steeds graag zelf mijn boodschappen. Dan weet ik niet alleen wat ik in mijn handen heb, maar ik hoor ook wat er speelt en leeft. Het is niet goed om altijd binnen die vier muren te blijven acteren. Het ook belangrijk om andere mensen te zien en te spreken dan alleen gasten die bij jou in de zaak komen. Zodoende raakte ik in gesprek met de vestigingsdirecteur van Sligro ’s-Hertogenbosch waar ze een heel mooi assortiment aan speciaalbieren inclusief streekbieren hebben. Hij vond het te gek om ook ons Jheronimus bier op te nemen. Lokale producten, waaronder streekbieren, zijn nu eenmaal supervet. Ook daarmee kun je je onderscheiden.'
Waarom is het zo belangrijk om onderscheidend te zijn?
'Door je daar continu mee bezig te houden, blijft het interessant voor je werknemers, maar natuurlijk ook voor je gasten. Je hebt altijd iets nieuws te bieden. Zo zijn de 40 tot 50 wisselende bieren tijdelijk, volgende maand schenken we die niet meer. Hoewel de toppers wel weer een keer terugkomen op de kaart. Maar dit betekent dat de gast altijd weer iets anders kan drinken. Die traditie hebben wij opgebouwd en de passie die wij daarvoor hebben proeven de mensen.'
Hoe prijs je de wisselende bieren die je in het café schenkt aan?
'Wat ik vaak doe, zeker met de seizoensbieren, is het aansluiten van een fustje. Om een uur of zes vertellen we iets over het bier en de chef-kok maakt er een hapje bij. Zeker over streekbieren valt veel te vertellen. Daarnaast brengen we het naar buiten op social media. Dan is het: zullen we weer even naar Jan gaan om te proeven?'
Heb je tenslotte een advies voor collega-horecaondernemers die ook speciaalbieren op de kaart willen zetten?
'Pak het niet gelijk heel groots aan, maar begin met een kleine bierkaart. Zorg er wel voor dat er een gevarieerd aanbod aan verschillende bierstijlen op staat. Maak daarbij ook gebruik van de streekbieren uit je omgeving. Streekbieren zijn niet alleen heel lekker, de gasten vinden het ook leuk om iets speciaals uit de betreffende regio te proeven en ervaren dit als heel verrassend. Op deze manier bied je een aantrekkelijke selectie waarvoor de gast terug komt.'
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.