Innoveren kan in ieder aspect van je bedrijfsvoering. Hierbij 3 vooruitstrevende verpakkingen waar we meer over gaan horen.
Innoveren kan in ieder aspect van je bedrijfsvoering. Zo is er eerder op ZiN geschreven over de gezonde en bewuste foodtrends van dit jaar. Wat gebeurt er in de wereld van verpakkingen en hoe spelen producenten in op de vraag van klanten? Hierbij 3 vooruitstrevende verpakkingen waar we meer over gaan horen.
Nederland denkt tegenwoordig steeds milieubewuster. We douchen nog maar vijf minuten, nemen vaker de fiets naar werk of scheiden fanatiek plastic en oud papier. Elk kleine beetje helpt. Ook lijken steeds meer bedrijven milieubewust bezig te zijn. PaperWise is daar een perfect voorbeeld van. Zij maken broodzakken van agrarische restmaterialen, zoals bladeren en stengels die overblijven na de oogst van suikerriet of bamboe. Hierdoor zijn de zakken een milieuvriendelijk alternatief voor plastic broodzakken of zakken geproduceerd van houtvezel. Na gebruik mogen de zakken bij het oud papier of in de gft-bak.
Felix Smets irriteerde zich mateloos aan de stapel lege pizzadozen op de prullenbak van zijn studentenhuis. De dozen waren namelijk voor geen goud op te vouwen. Voor zijn afstudeeropdracht voor de opleiding Food Innovation aan de HAS ontwikkelde Felix een kartonnen doos die via een paar handige bewegingen wél makkelijk is in te klappen. Dit bespaart niet alleen een hoop ergernis, maar ook een hoop ruimte. Momenteel heeft hij een octrooirecht op zijn ontwerp en is hij bezig om de innovatieve doos te lanceren op de markt.
Soep to-go is altijd een lastig verhaal. De bekers moeten de soep warmhouden, de deksel moet perfect aansluiten en het liefst moet er ook gedacht zijn aan de duurzaamheid er van. Take Dis heeft deze vraag vanuit de markt opgepakt en ontwikkelde soepbekers en -deksels met aan de binnenzijde een speciale coating. Door de coating blijft de inhoud lekker lang warm én op smaak. En door de deksel kan de soep zonder morsen vervoerd worden. Een honderd procent duurzaam product!
Al met al verandert de rol van verpakking. Ook Ariane van Mancius, food & packaging innovater en eigenaar van Now New Next, merkte dit. Hierover vertelde ze: ''Naast transport, bescherming en informatie, moeten verpakkingen tegenwoordig ook duurzaam zijn en een functie hebben. Denk aan Instagrammable, makkelijk op te vouwen of bijvoorbeeld herbruikbaar zijn.''
Agrarische broodzakken
Nederland denkt tegenwoordig steeds milieubewuster. We douchen nog maar vijf minuten, nemen vaker de fiets naar werk of scheiden fanatiek plastic en oud papier. Elk kleine beetje helpt. Ook lijken steeds meer bedrijven milieubewust bezig te zijn. PaperWise is daar een perfect voorbeeld van. Zij maken broodzakken van agrarische restmaterialen, zoals bladeren en stengels die overblijven na de oogst van suikerriet of bamboe. Hierdoor zijn de zakken een milieuvriendelijk alternatief voor plastic broodzakken of zakken geproduceerd van houtvezel. Na gebruik mogen de zakken bij het oud papier of in de gft-bak.
Origami met een pizzadoos
Felix Smets irriteerde zich mateloos aan de stapel lege pizzadozen op de prullenbak van zijn studentenhuis. De dozen waren namelijk voor geen goud op te vouwen. Voor zijn afstudeeropdracht voor de opleiding Food Innovation aan de HAS ontwikkelde Felix een kartonnen doos die via een paar handige bewegingen wél makkelijk is in te klappen. Dit bespaart niet alleen een hoop ergernis, maar ook een hoop ruimte. Momenteel heeft hij een octrooirecht op zijn ontwerp en is hij bezig om de innovatieve doos te lanceren op de markt.
Warmhoudertje
Soep to-go is altijd een lastig verhaal. De bekers moeten de soep warmhouden, de deksel moet perfect aansluiten en het liefst moet er ook gedacht zijn aan de duurzaamheid er van. Take Dis heeft deze vraag vanuit de markt opgepakt en ontwikkelde soepbekers en -deksels met aan de binnenzijde een speciale coating. Door de coating blijft de inhoud lekker lang warm én op smaak. En door de deksel kan de soep zonder morsen vervoerd worden. Een honderd procent duurzaam product!
Ariane van Mancius
Al met al verandert de rol van verpakking. Ook Ariane van Mancius, food & packaging innovater en eigenaar van Now New Next, merkte dit. Hierover vertelde ze: ''Naast transport, bescherming en informatie, moeten verpakkingen tegenwoordig ook duurzaam zijn en een functie hebben. Denk aan Instagrammable, makkelijk op te vouwen of bijvoorbeeld herbruikbaar zijn.''