‘Deze werkwijze hoort overal’

3 minuten

Met een mooi woord heet het social return: het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor restaurant d’Oude Waegh in Hoorn is het vanzelfsprekend. Elke medewerker krijgt werk dat bij hem of haar past. Soms is dat best een puzzel, maar uiteindelijk profiteert het hele team. 

Wie? Evelien van den Bosch
Wat? Interne jobcoach bij d’Oude Waegh en Restaurant Passion in Hoorn
Website? oudewaegh.nl / restaurantpassion.nl

Een interne jobcoach, wat doet die?

'Ongeveer dertig procent van onze medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat ze een licht verstandelijke beperking hebben, nieuwkomer zijn of een handicap hebben. Ik bekijk samen met hen welke taken het meest geschikt zijn en begeleid hen ook bij hun werk. Ook schrijf ik samen met onze chef de recepturen stap-voor-stap uit, vaak met foto’s erbij. Zo zijn ze voor iedereen te maken.'

Wat betekent het in de praktijk, bijvoorbeeld in de keuken?

'Voor de chef kan het best intens zijn, want die blijft natuurlijk eindverantwoordelijk. Maar we kijken heel goed welke medewerker we op welke plek zetten. Dat is soms best even een puzzel en je weet ook niet altijd van tevoren of het gaat werken. Bij Passion hebben we een heel beschutte werkomgeving gecreëerd, want daar doen we de mise-en-place voor onze andere zaken. Daar kun je dus werken zonder contact met gasten en zonder druk van bonnetjes. Als dat goed gaat, kun je bijvoorbeeld doorstromen naar de keuken van d’Oude Waegh.'

Wat zijn de voordelen van deze constructie?

'Doordat de mise-en-place al gedaan is, kunnen de koks zich ergens anders op richten. Iemand met autisme vindt repeterende handelingen heel fijn, terwijl een chef dat soort werkzaamheden meestal saai vindt. Bovendien is het veel duurder om dit door een chef te laten doen.' 

Heb je tips voor andere zaken die ook overwegen om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen?

'Klop vooral aan bij het werkgeversservicepunt in je gemeente. In onze gemeente kun je bijvoorbeeld een gratis training aanvragen over samenwerken met collega’s met een arbeidsbeperking. Al onze medewerkers hebben deze Harrie Helpt-training gevolgd. Zo’n training creëert meer begrip voor elkaar, dat komt de sfeer in het team ten goede. Bij het servicepunt kunnen ze je ook wegwijs maken in de wereld van subsidies, want die is best veelomvattend en ingewikkeld. Sommige subsidies lopen via de zorginstelling, andere gaan via de gemeente. Maar het loont de moeite om goed uit te zoeken voor welke subsidies je in aanmerking komt.'

Jullie vermelden nergens op de website dat jullie werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Is dat een bewuste keuze?

'Nee, dat is geen bewuste keuze. Wij vinden het heel normaal, zo zou het overal moeten zijn. Daarom vinden we het geen vermelding waard.'