Duurzaam wordt het nieuwe normaal

3 minuten

Met een koerswijziging bereidt HOF Catering zich voor op nieuwe tijden. Rob van Leeuwen over hoe belangrijk duurzaamheid is, hoe hij de komende periode overbrugt en waar hij nu zijn focus legt.  

Wie: Rob van Leeuwen
Wat: Eigenaar HOF Catering
Website: hofcatering.nl

HOF catering heeft zich onlangs opnieuw gepositioneerd, inclusief naamswijziging. Wat houdt dit in?

‘We gingen van ‘Hof Catering’ naar ‘HOF Catering: Home Of Food’. Het is niet alleen een kleine wijziging in de naam. Ook ons logo en onze uitstraling zijn subtiel aangepast. Met de wijziging zetten we onze keuken meer centraal. We werken al jaar en dag met FOODprint; het duurzaamheidsconcept van mijn dochter. HOF doet er alles aan om de voetafdruk in het milieu zo klein mogelijk te houden. Deze duurzame werkwijze willen we meer aandacht geven.’ 

Waarom deze koerswijziging? 

‘Dat is met name eigen interesse. Duurzaamheid is niet alleen mijn passie, maar ook dat van mijn dochters. Zij werken allebei bij HOF.  Ik zie ons als een ambachtsbedrijf waarin duurzaamheid en kwaliteit erg belangrijk zijn. Vroeger was het vooral belangrijk dat je succes uitstraalde. Dat is tegenwoordig anders. Nu draait het echt om het vak. Waar je vroeger in een pak met stropdas op de foto moest, kan ik nu met een koksbuis en gympies op komen dagen.’ 

Waarom heb je dit juist in de afgelopen periode gelanceerd?

‘Sinds half maart zit ons bedrijf dicht. We gingen nadenken over de veranderingen, de crisis, het virus. Wat doet dat voor onze toekomst? Wat vinden we belangrijk en hoe spelen we in op de situatie? Ik vind het verhaal achter een product, waar het vandaan komt, heel belangrijk. Voor mij is dat altijd al zo geweest. Je ziet dat, wellicht door het coronavirus, heel veel mensen zich in deze periode zijn gaan beseffen hoe belangrijk gezondheid en duurzaamheid is. De essentie van wat mensen eten en drinken wordt belangrijker. Ik werkte altijd al zo duurzaam mogelijk, dit is hét moment om dat meer aandacht te geven.’

Met posts op Facebook bereid je je al enige tijd voor op ‘nieuwe tijden’, zoals jullie het zelf zeggen. Wat houden die nieuwe tijden in?

‘Dan heb ik het over de plannen waar wij aan werken, niet zozeer de anderhalvemetersamenleving. Ik vraag me trouwens af of dat werkt in de meest gastvrije, sociale branche die er is. In een restaurant kunnen twee mensen nog bij elkaar zitten. Huisgenoten, echtparen en partners zelfs vlak bij elkaar. Voor evenementen, bedrijfsrestaurants en recepties ligt dat anders. Een diner voor honderd personen die anderhalve meter afstand moeten houden, dat lijkt me op zijn zachtst gezegd een uitdaging. We weten natuurlijk niet hoe het ‘nieuwe normaal’ eruit gaat zien. Maar ik hoop en verwacht dat het heel veel van het oude normaal zal hebben. En dat het niet al te lang gaat duren.’

En hoe bereid je je daar dan op voor?

‘Door ons te focussen op de keuken. We werken aan een alternatief voor bedrijfsrestaurants. De bedrijfsrestaurants waarvoor wij normaal gesproken voor cateren blijven in ieder geval tot september dicht. We willen medewerkers van deze bedrijven een alternatief bieden. Hierbij kunnen ze zowel zelfstandig als via een abonnement lunch- of diner pakketten bestellen. De plannen hiervoor zijn al in een gevorderd stadium, maar nog niet helemaal rond.’ 

Hoe zie jij de toekomst?

‘We moeten vooral afwachten. Wat we gewend waren zal heel anders zijn. Maar ik denk dat duurzaam en gezond eten op de lange termijn het ‘nieuwe normaal’ is. Met ons nieuwe concept dat volledig daaromheen is opgezet, proberen wij ons klaar te maken voor de nieuwe tijd. Hopelijk laat deze niet te lang op zich wachten.’