Inspiratie: nog eens x écht verantwoorde horecaconcepten

2 minuten
 

Van eerlijke herkomst, no waste, zelf geteelde producten uit eigen moestuin tot voedingsrijke gerechten. Laat je inspireren door nog drie buitenlandse horecazaken voor wie duurzaamheid geen cliché is. En daardoor een trekpleister voor gasten zijn.

Als je in de gelegenheid bent, laat je inspireren door:

Kingfisher Fish and Chips - Plymouth (Engeland)


Bewijs voor de eerlijke herkomst
Met twaalf soorten is Kingfisher Fish and Chips wereldrecordhouder als het gaat om het aantal MSC-gecertificeerde vissoorten op de kaart. Dit fish & chips concept draait volledig om kwaliteit en gebruik van duurzame producten. De eigenaars willen leegvissen tegengaan en hun gasten uitsluitend eerlijke producten serveren. Gasten kunnen via een QR-code precies zien welke weg hun vis heeft afgelegd: van zee tot bord. Zo kan er geen twijfel bestaan over de herkomst en versheid van de vis.

Azurmendi - Larrabetzu (Spanje)


Zuinig omgaan met natuurlijke (energie)bronnen
Een van de meest bekende duurzame en prijswinnende restaurants van Europa. Eneko Atxa opende zijn Azurmendi in 2003, als uitvalsbasis van zijn duurzame visie. De driesterrenchef wil in alles wat hij doet respectvol omgaan met zijn omgeving. Dat komt duidelijk terug in het restaurantpand - een enorme kas - op een heuvel, middenin de natuur. Zo bespaart gij er op verlichtings- en verwarmingskosten [link invoegen: https://www.azurmendi.biz/technical-details]: de glazen wanden zorgen voor een energiebesparing van 50 procent , zonnepanelen wekken energie op en een warmte-koude systeem regelt bijna volledig de temperatuur binnen. Op het dak teelt Atxa eigen groenten. Het water dat daarvoor nodig is komt voor 100 procent uit een grote tank die regenwater opvangt. En dan hebben we het nog niets eens gehad over zijn menukaart.

Poco Tapas Bar - Londen


Manieren om waste terug te dringen (Engeland)
Dit tapas bar concept recycled naar eigen zeggen 95 - 100 procent van het afval. Bijvoorbeeld als compost. Maar opvallender: ze laten bewust gerechten 'op gaan'. Ze bestellen er liever dagelijks te weinig dan te veel. Zowel in de keuken als de bediening houden ze nauwkeurig bij wat overblijft, waarom dat gebeurt en hoe ze dat voortaan kunnen voorkomen. Verse ingrediënten die overblijven komen terecht in andere gerechten. Ook opvallend: ze bestellen dagelijks producten met zo min mogelijk verpakking. Alles om afval terug te dringen. Maar hun duurzame beleid gaat nog veel verder.