Joost Kragtwijk: 'Mensen moeten weten wat ze eten'

5 minuten

Ruim twintig jaar geleden nam hij Kragtwijk Catering over van zijn vader. Vervolgens bouwde Joost Kragtwijk een team van zeventig man om zich heen, nam hij naast Kragtwijk Catering ook Langerhuize over en werd hij genomineerd tot Amstelveense ondernemer van het jaar. Alles met een duidelijke missie voor ogen: het verspreiden van bewustwording. 

Naam: Joost Kragtwijk 
Zaak: Kragtwijk Catering / Langerhuize
Website: www.kragtwijkcatering.nl / www.langerhuize.nl/

Waarin verschillen Langerhuize en Kragtwijk Catering van elkaar?

‘Het zijn twee totaal verschillende concepten. Kragtwijk Catering is lokaal en is er voor bedrijfscatering, partycatering en bedrijfshoreca. Langerhuize kookt volgens de Israëlische keuken. Een keuken die hip, gezond en bovenal heel erg lekker is. Ook verzorgen we met Langerhuize maaltijden voor onder meer zorginstellingen, event centers en vliegtuigmaatschappijen. We werken samen met vliegtuigmaatschappijen als KLM, Air France, Alitalia en Etihad Airways. Hierin zijn we echt onderscheidend, want Langerhuize is het enige bedrijf in Nederland dat kosjere, koel- en vriesverse airline maaltijden verzorgt.’ 

Wat was de reden voor de overname van Langerhuize?

'We kunnen nu breder onze visie op voeding uitdragen en kracht bij zetten. Zo zijn er plannen voor het openen van onze eigen innovatie ‘lunch Hub’, waar we lunchgerechten verkopen. In het algemeen kunnen we met onze afdeling diëtetiek gasten informeren, inspireren en verrassen met de mogelijkheden bij de steeds groeiende verscheidenheid in persoonlijke eetwensen. We hebben met de toegenomen kennis meer slagkracht. Als specialist kunnen we een goede sparringpartner zijn voor onze opdrachtgevers die willen blijven innoveren.’

En waarin onderscheidt Kragtwijk Catering zich van andere cateringbedrijven?

‘We besteden niets uit. We hebben een restaurant, eigen vervoer, en uiteenlopende professionals in dienst. Van koks tot diëtisten. En een eigen bakkerij, waar de geur van vers brood je tegemoet komt zodra je binnenkomt. Met elkaar blijven we ook steeds in overleg: hoe kunnen we blijven vernieuwen, verrassen en innoveren? Hoe kunnen we het verschil blijven maken? Daarnaast bereiden en leveren we niet alleen maaltijden, maar nemen we mensen mee in onze wereld van vitaliteit en innovaties. We geven informatie over onze producten, zodat mensen weten wat ze eten.’

Hoe pakken jullie dit aan?

‘Voordat we met een bedrijf gaan samenwerken, gaan we eerst in gesprek met bijvoorbeeld de directeur van het bedrijf. Een directeur vindt het belangrijk dat zijn werknemers gezond zijn en kan daar een bijdrage in leveren door verantwoord eten aan te bieden. Wat iemand nodig heeft, verschilt per persoon. Mensen kunnen een allergie of intolerantie hebben, of op dieet zijn en koolhydraatarm eten. Anderen willen juist graag een maaltijd met snelle suikers, omdat ze na de lunch belangrijke presentaties moeten geven.’

‘We vragen in een gesprek wat het doel is van een werkgever: wil je met de maaltijden vullen of voeden, futloosheid of vitaliteit? Dat nemen we allemaal mee in wat we uiteindelijk aanbieden. En natuurlijk mag er ook best eens een lekkere kroket op het menu staan. Als mensen maar weten wat er op het buffet staat en zich bewust zijn van wat ze eten. Kragtwijk Catering onderscheidt zich door mensen goed te informeren en bewustzijn te creëren.’ 

Pak jij het heel anders aan dan je vader?

‘Ik leerde van mijn vader hard werken, luisteren naar klanten en altijd je stinkende best doen. Dat doe ik nog steeds. Toen ik Kragtwijk Catering ruim twintig jaar geleden overnam, had mijn vader twaalf man in dienst. Dát is nu wel totaal anders. Ik vind het belangrijker een groot, goed team te hebben. Het moet geen ‘Joost Kragtwijk-show’ worden, want ik doe het niet alleen. Je draagt een goedlopend bedrijf samen met je team. Ons team bestaat nu uit zeventig man. Ik wil werknemers opleiden, de kans geven om door te kunnen groeien. Dat is voor hen belangrijk, maar ook voor mezelf.’

Medewerkers opleiden is ook voor jezelf belangrijk? 

‘Als ik zelf verder wil groeien, zal ik ook zaken los moeten laten. Ik kan niet in de keuken blijven staan en me tegelijkertijd focussen op de toekomst. Ik had het idee dat alles bij mij lag, van ontwikkeling tot uitdenken. En van uitvoering tot evalueren. Doordat ik nu een team van specialisten om mij heen verzameld heb, kunnen wij daadkrachtig onze visie uitdragen en verwezenlijken. Dat is de manier om door te kunnen.’

Kragtwijk Catering is verkozen tot duurzaamste onderneming van het jaar. Wat doet dit met jou en je bedrijf?

‘Het geeft aan dat de buitenwereld ziet wat we doen, en dat maakt me trots. Er zijn zoveel mooie producten die van het land of uit het water komen. Daarom gaan we vaak met meerdere partijen om tafel. Wat wil een bedrijf qua catering? En wat kan bijvoorbeeld een boer of visser hierin betekenen? Over duurzaamheid is wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Tijden van overvloed zijn voorbij, er is een schaarste in grondstoffen. Dus duurzaam zijn is essentieel.’

Wat zijn jouw doelen voor de toekomst?

‘Blijven verrassen en blijven informeren. Je kan groeien in de lengte of in de breedte. De intentie om meer bedrijven te starten of over te nemen is er niet, maar ik wil wel verder groeien met Langerhuize en Kragtwijk Catering. Mijn missie zit er namelijk nog lang niet op. Het zou heel mooi zijn als iedereen zich bewust wordt van wat ze eten. Als wat men eet een bewuste keuze is en dat iemand ook weet wat eten voor zijn of haar lichaam kan betekenen. Ik wil me er echt voor in blijven zetten zoveel mogelijk mensen bewust te maken. Weet wat je eet.’