Altijd volle bak: een website die van bezoekers gasten maakt!

3 minuten
Je website is hét middel om potentiële gasten over te halen voor jouw horecazaak te kiezen. Als je het goed aanpakt tenminste. Mitchell Ling van Fully Bookers en trainer bij ZiN Inspiratielab deelt zijn tips hoe je meer haalt uit je website. Het belangrijkste: werk vanuit een strategie. 

 

 

 

Begin niet met de website, maar met de strategie

‘Zorg dat je eerst goed helder hebt welke doelen je met de zaak wilt bereiken, welke doelgroepen je wilt aanspreken en welke marketingmiddelen je gaat gebruiken. Daarna kun je je website daarop inrichten. Richt je je bijvoorbeeld op een zakelijke gast, dan is het handig dat je website een offertetool bevat. Als je daar pas achter komt wanneer je website live is, dan is het lastig deze nog in te bouwen.’

Zie de mogelijkheden

‘Denk als het om je website gaat niet alleen vanuit de kostenkant, maar denk na over wat je online visitekaartje je kan opleveren. Zie je website als verlengstuk van de beleving en kwaliteit die je in je restaurant biedt. Het is vaak de eerste kennismaking met je concept. Als je voor de voordeligste weg of een standaardwebsite gaat, is de kans het grootste dat je website alleen geld kost en niet voldoende oplevert. Of dat je hem later niet meer kan aanpassen zoals je dat wilt. Pak je het goed aan, dan levert je website juist extra gasten op.’  

Maar maak wel slim gebruik van bestaande oplossingen

‘Zorg dus dat je website de juiste beleving biedt en aansluit bij jouw doelen. Maar dit betekent niet dat het nodig is om alles zelf te ontwikkelen. Zo zijn er goede reserveringstools die door een externe partij zijn ontwikkeld en die je aan je website kunt koppelen. Het voordeel daarvan is dat je je niet druk hoeft te maken over doorontwikkeling en kunt vertrouwen op een goede werking. Maak altijd de afweging: wat bestaat al en werkt goed voor mij tegenover waarin kan ik mij onderscheiden.’

Zet in op de juiste beleving

‘Je website is de eerste indruk die nieuwe gasten van je restaurant krijgen. Daarom is het belangrijk dat je online de beleving van je restaurant weet over te brengen. Voelen ze zich ook online welkom? Dat kan bijvoorbeeld met een sfeervideo met geluid, of met foto’s. Denk daarbij verder dan gerechten en interieur. Mensen worden met name enthousiast van andere mensen die het naar hun zin hebben in jouw restaurant.’ 

Denk gebruiksvriendelijk

‘Plaats je menukaart en andere belangrijke informatie bijvoorbeeld niet in pdf op de website, maar zorg dat deze schaalbaar wordt weergegeven. En bouw je website vooral ook mobielvriendelijk op - dat gaat verder dan alleen schalen. Zo weet je zeker dat je gasten de informatie die zij zoeken op elk scherm goed kunnen lezen. Hoe makkelijker, hoe groter de kans dat ze je restaurant bezoeken.’ 

Denk vanuit een groter plaatje

‘Je website is het middelpunt van al je marketinginspanningen. Ook daarom is een goede paginastructuur belangrijk (werk niet met een website van één pagina). In meerdere pagina’s kun je zogeheten pixels inbouwen, en zo inzetten op remarketing. Dat maakt gericht online adverteren mogelijk. Stel, een bezoeker bezoekt je pagina over vergaderarrangementen, maar klikt dan weg. Via zo’n pixel kun je die specifieke bezoeker dan bijvoorbeeld via social media een advertentie laten zien waarin hij extra wordt aangespoord om alsnog bij jou een offerte voor een vergadering aan te vragen.’

Als je je website met een plan ontwikkelt, bouw je aan een online ambassadeur die gasten weet te overtuigen. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.