Aan de slag: zo vlog je op Facebook en Instagram

2 minuten
Een enthousiaste gastvrouw of chef die jouw gasten online meeneemt achter de schermen. Het is de perfecte manier om een kijkje in je keuken te bieden én geeft de zaak ook een gezicht. Hoe doe je dit?

Vloggen op Facebook: de basis


De lengte


Facebook is een vluchtig medium met dagelijks honderden berichten in de timelines. Het is daarom belangrijk dat de vlogs niet te lang duren. Dan kijken volgers de video niet af en zijn ze minder snel geneigd een volgende vlog aan te klikken. Beperk de lengte van de video's tot zo'n 2 à 3 minuten. Beter elke week een korte vlog, dan eens per maand een lange. Zo blijf je wekelijks top of mind bij volgers.

Waar je 'm plaatst


Upload de vlogs altijd op Facebook zelf en plaats deze niet door vanuit YouTube. Facebook geeft namelijk de voorkeur aan content op hun eigen kanaal. Ze tonen deze zelfs aan meer mensen. Zo wordt je dus meer zichtbaar.

Inspiratie


Hoe je nog meer zorgt voor meer views? Vraag bijvoorbeeld volgers naar ideeën voor de volgende vlogs. Dan bekijken ze de video eerder om te zien of hun idee terugkomt. Ook teasen naar een gebeurtenis in de vlog is een effectieve manier. Benieuwd naar ons nieuwste gerecht? Wat Jan deze week allemaal beleefde? Je raadt nooit wie er afgelopen dinsdag over de vloer kwam! Allemaal teasers die gegarandeerd meer views opleveren. En wie weet meer gasten.

Vloggen op Instagram: de basis


Ben je naast Facebook ook actief op Instagram? Zorg er dan voor dat gasten een reden hebben jouw zaak op beide kanalen te volgen. Plaats niet simpelweg dezelfde content door, maar creëer uniek materiaal. Zo versterken de kanalen elkaar en is de kans op resultaat groter.

Wat je plaatst


Werk op Instagram bijvoorbeeld met een preview. De maximale duur van een video op het medium is namelijk slechts één minuut. Te kort voor een volledige vlog. Maak daarom een preview van 30 seconden. Een korte samenvatting van de vlog waarin je verwijst naar de Facebookpagina voor de volledige versie.

De mogelijkheden


Het grote voordeel van Instagram is de stories functie. Via stories (camera-icoontje links bovenin de app) plaats je foto's en korte video's die 24 uur zichtbaar blijven. Deze functie zet je maximaal in door gasten te betrekken bij dagelijkse gebeurtenissen. Plaats bijvoorbeeld een krat met ingrediënten en vraag via een poll welk gerecht het wordt. Of neem simpelweg een foto van een lege tafel met de vraag wie het laatste viertje reserveert.

Bonustip


Belangrijk: voeg altijd een locatie toe. Zowel in stories als in foto's. De kans is dan aanwezig dat Instagram jouw verhaal uitlicht en zo het aantal kijkers verveelvoudigd.
Social media

20 augustus 2020

Basics: zo onderscheid je je online met je restaurant

En een goede eerste indruk, die kun je maar een keer maken. Daarom hieronder enkele basics voor online onderscheiden..

Lees meer
Social media

01 december 2017

Je website om op te eten. 4 tips.

Veel mensen starten hun speurtocht naar een restaurant online. Dus wat doe je? Je maakt je website zo aantrekkelijk mogelijk met deze tips.

Lees meer
Ondernemerschap

26 september 2019

Een foodtruck starten? Houd hier rekening mee

Er zijn tal van redenen waarom je een foodtruck start. Bijvoorbeeld als verlengstuk van je restaurant. Of als nieuw bedrijf. Maar begin...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen