Fotografie als marketingtool voor je restaurant: 6 tips

3 minuten
Het doel van foodfotografie is om mensen zo te overtuigen dat ze zin krijgen in het eten! Wij geven je zes tips over hoe je fotografie kan inzetten als marketingtool voor je restaurant!
In een wereld waar je gasten voor het grootste gedeelte van de dag online zijn, is het van belang dat je zaak online op elke mogelijke manier eruit springt! Het doel van foodfotografie is om mensen zo te overtuigen dat ze zin krijgen in het eten wat je hebt gefotografeerd. Met deze tips garanderen wij je overheerlijke beelden van je gerechten die iedereen doen watertanden!

Juiste licht


Een goed lichtinval is erg belangrijk. Daglicht geef het mooiste resultaat, zorg voor zacht licht. Fel licht geeft harde schaduwen en dit is minder mooi. Tegenlicht is belangrijk om de textuur en kleur goed vast te leggen en maakt stoom of rook zichtbaar, dit is perfect voor het maken van een dynamische foto.
Tip: met een fotolamp kun je áltijd goed licht creëren. Deze hoeven niet duur te zijn! Absolute no-go: flitslicht. Hierdoor komt het gerecht er vaak onappetijtelijk uit te zien.

Eenvoud


Leg de focus op het gerecht. Zorg dat er niet teveel in de achtergrond gebeurt, dit moet het gerecht namelijk niet afleiden. Als je wilt dat er wel 'iets' van kleur of beweging in de achtergrond zit, dan kan je de achtergrond blurren/vervagen.
Tip: als je van dichtbij een foto maakt - niet inzoomen - is het eenvoudiger om de achtergrond onscherp te maken.

Werk met verschillende hoeken


Door gebruik te maken van verschillende hoeken, zul je zien dat het licht en de achtergrond verschilt per foto. Hierdoor krijg je foto's die verschillen in uitsnede.
Tip: let op het medium. Instagram vraagt om een andere vorm dan een foto voor Facebook.

Opmaak


Over het belang van een goede opmaak hebben wij al eerder geschreven. Met welke materialen en kleuren komt het gerecht het beste uit de verf? Wissel af en kijk wat er met de foto gebeurt! Je hoeft niet altijd het eten op borden te fotograferen.
Tip: met papier als ondergrond kun je verschillende achtergronden krijgen. (Fijn voor je budget!)

Handig


Wanneer je gebruik maakt van groente of fruit kan je deze vernevelen met water, dit oogt verser en zorgt voor een glans. Vlees- en pastagerechten verliezen bij afkoelen hun glans, zonde voor op de foto! Voorkom dit door ze in te smeren met een beetje bakolie.
Tip: gebruik maar een héel klein beetje olie, teveel olie zorgt ervoor dat je gerecht er vet uit komt te zien.

Bewerking


Let's cheat! Er zijn verschillende programma's op het internet te vinden die je kunt gebruiken om een foto te bewerken. Je kunt je foto lichter - heeft de voorkeur - of donkerder maken.
Tip: een foto met weinig contrast wordt snel flets en saai, als je het verschil tussen de donkere en lichte componenten wilt vergroten moet je dus het contrast versterken.

Nog meer? Lees nog eens de tips voor Instagram en de voordelen van influencers
Social media

13 februari 2021

Shoot your food

Met behulp van foto’s kun je als horecaondernemer het verhaal van jouw zaak op social media of je website vertellen.

Lees meer
Social media

03 november 2017

Alles over overtuigingskracht en de invloeden van 'influencers'

De rol die influencers spelen in onze samenleving wordt steeds groter. Hoe speel je hier als horecaondernemer op in?

Lees meer
Social media

26 augustus 2019

Zo maak je jouw gerechten Instagrammable

Hoe stimuleer je de social media-gebruikers onder je gasten om jouw zaak op de kaart te zetten? Begin hiermee.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen