Je gerecht instaproof: de basics

2 minuten

Natuurlijk begint een topgerecht met smaak, maar presentatie is ook cruciaal. Een goed doordachte presentatie versterkt de beleving. Én het kan zelfs meer gasten naar je restaurant trekken. Want je kunt zelf foto’s delen via social media. Maar het werkt vaak nog beter wanneer je gasten dit doen. Het gerecht moet daar dan wel toe uitnodigen. Hieronder enkele basics om je gerechten ‘instaproof’ te maken.

Zoek kleurrijke combinaties

Kleur geeft energie en maakt vrolijk. Hoe vrolijker, hoe groter de kans op een like of share. Onze tip voor het meest optimale resultaat: maak het niet té druk. Gebruik enkele kleurtinten (die best mogen contrasteren: colorblocking met je gerecht). Of denk juist in een kleurthema: bijvoorbeeld een combinatie van groentinten of geel. Je kunt voor de garnering producten gebruiken als eetbare bloemen, maar ook ‘meer voor de hand liggende producten’ als verse kruiden, groenten en vers fruit. 

En houd rekening met het totaalplaatje

Serveer je een gerecht met meerdere kleuren? Zorg dan dat de ondergrond waarop je het serveert juist rust uitstraalt. Neutraal als basis. Dan komt je gerecht pas echt goed tot zijn recht en is op de foto ook duidelijk waar het om gaat. 

Denk in patronen

Blokjes, laagjes, cirkels. Patronen zijn het bewijs dat je uitvoerig over de presentatie hebt nagedacht en toveren het gerecht om tot een minikunstwerk. Van een cocktail met meerdere kleurlagen in het glas tot groenten in een bijzondere vorm gesneden. Laat vooral je creativiteit de vrije loop. Dan presenteer je een gerecht wat zo mooi is, dat je gast er bijna niet van durft te eten. Maar het sowieso met volgers wil delen. 

Denk in verschillende hoogtes

Verschillende hoogtes maakt het plaatje veelzijdiger. Dit staat niet alleen spannender, maar zorgt er ook voor dat je gerecht vanuit meerdere hoeken goed op de foto te krijgen is. 

Maar houd het overzichtelijk

Plaats een oneven aantal producten op het bord. Dat schijnt het gerecht het beste te laten overkomen, net iets spannender. (Anders dan verwacht.)  

Dit zijn enkele basics. Houd verder ook rekening met randvoorwaarden, zoals licht. Daarover lees je meer in deze blog.
Zelf aan de slag? Schrijf je in voor de Training Foodfotografie met je smartphone bij ZiN Inspiratielab. 

 

Social media

01 december 2017

Je website om op te eten. 4 tips.

Veel mensen starten hun speurtocht naar een restaurant online. Dus wat doe je? Je maakt je website zo aantrekkelijk mogelijk met deze tips.

Lees meer
Social media

18 januari 2018

Aan de slag: zo vlog je op Facebook en Instagram

Een enthousiaste gastvrouw of chef die jouw gasten online meeneemt achter de schermen. Het is de perfecte manier om een kijkje in je keuken...

Lees meer
Social media

23 augustus 2017

Internationale doorbraak door Instagram

Chef Gunter Paffendorf gebruikt social media als marketinginstrument. Maar wat heb je eigenlijk aan die massa's online volgers?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen