Social advertising basics voor horeca

3 minuten

Social media is een podium bij uitstek waarop je je zaak promoot. Je kunt berichten op je tijdlijn plaatsen, maar met wat promotiebudget daarachter bereik je meer: ook de potentiële gasten die je zaak nog niet kennen of je gasten die nog niet op de hoogte zijn van je spectaculaire nieuwe menu.   

 

Social advertising is een vorm van online marketing, gericht op social media kanalen. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn. Via social advertising kun je social media berichten, in de vorm van advertenties, tonen aan social media gebruikers. Hieronder enkele basics.

Bouw het op

Je hebt geen groot budget nodig om te kunnen starten. Met een paar honderd euro genereer je vaak een stuk meer views, én klikken. Start met een klein budget om te kijken wat dat je oplevert. Op deze manier kun je langzaam gaan opschalen om je resultaten te vergroten. 

Bepaal vooraf wie je gasten zijn

Met social advertising bepaal jij vooral ook wie je wilt bereiken. Heb je het idee dat mensen in een bepaalde omgeving nog niet weten dat jouw onderneming bestaat? En wat je te bieden hebt? Of wil je juist meer in contact komen met een jongere doelgroep? Via social advertising stel je in wie je berichten te zien krijgen. Bijvoorbeeld: vrouwen in de leeftijd 20-35 die wonen in een straal van 20 kilometer rondom Amsterdam en interesse hebben in eten en restaurants. Hoe beter de match, hoe groter de kans dat je bericht effect heeft. 

Bouw aan een mooie relatie

Social advertising is niet alleen iets voor de kortere termijn. Je bouwt er ook op langere termijn mee aan een grotere achterban. Dat je gasten heerlijk eten en drinken in je restaurant wil nog niet zeggen dat ze je vervolgens via social media gaan volgen. Maar wanneer ze ook een bericht voorbij zien komen op social media, is deze kans veel groter. Vervolgens zien ze ook je niet-betaalde berichten voorbij komen. En dat nodigt dan weer uit om nog een keer langs te komen. 

Maak het niet te moeilijk

Naamsbekendheid is natuurlijk fijn. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk meer gasten trekken. Zorg daarom dat je gasten niet blijven ‘zweven’ bij de advertentie, maar gemakkelijk tot actie kunnen overgaan. Plaats een link naar je website, je menukaart of wellicht al wel je reserveringspagina. Je maakt het ze zo gemakkelijk mogelijk. 

Spreek vooral aan

Dat het adverteren is, wil niet zeggen dat je standaard advertenties de wereld in slingert. Net als bij je niet-betaalde berichten is het belangrijk dat je aanspreekt en inspireert. Een foto van een heerlijk gerecht, een aanlokkend drankje of het interieur. Zolang het bezoekers maar triggert om in jouw zaak te komen. 

Training
Social media

Training Social media (fastservice)

Ontdek hoe je social media optimaal inzet als omzetmaker!

Bekijk training
Social media

16 april 2020

Hoe je nú social media inzet voor je zaak

Bezorgen of nu je zaak op orde krijgen voor straks? Blijf in ieder geval in contact met je gast.

Lees meer
Trends & Travel

09 juli 2020

Trendalert | 5 trends die je niet mag missen

De laatste foodtrends en interessante culinaire ontwikkelingen all over the world!

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen