Vergroot je bereik met social advertising

3 minuten
Social media is een podium bij uitstek waarop je je zaak promoot. Je kunt berichten op je tijdlijn plaatsen, maar met wat promotiebudget daarachter bereik je meer: ook de potentiële gasten die je zaak nog niet kennen of je gasten die nog niet op de hoogte zijn van je spectaculaire nieuwe menu.   
Social advertising is een vorm van online marketing, gericht op social media kanalen. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn. Via social advertising kun je social media berichten, in de vorm van advertenties, tonen aan social media gebruikers. Hieronder enkele basics.

 

Bouw het op

Je hebt geen groot budget nodig om te kunnen starten. Met een paar honderd euro genereer je vaak een stuk meer views, én klikken. Start met een klein budget om te kijken wat dat je oplevert. Op deze manier kun je langzaam gaan opschalen om je resultaten te vergroten. 

Bepaal vooraf wie je gasten zijn

Met social advertising bepaal jij vooral ook wie je wilt bereiken. Heb je het idee dat mensen in een bepaalde omgeving nog niet weten dat jouw onderneming bestaat? En wat je te bieden hebt? Of wil je juist meer in contact komen met een jongere doelgroep? Via social advertising stel je in wie je berichten te zien krijgen. Bijvoorbeeld: vrouwen in de leeftijd 20-35 die wonen in een straal van 20 kilometer rondom Amsterdam en interesse hebben in eten en restaurants. Hoe beter de match, hoe groter de kans dat je bericht effect heeft. 

Bouw aan een mooie relatie

Social advertising is niet alleen iets voor de kortere termijn. Je bouwt er ook op langere termijn mee aan een grotere achterban. Dat je gasten heerlijk eten en drinken in je restaurant wil nog niet zeggen dat ze je vervolgens via social media gaan volgen. Maar wanneer ze ook een bericht voorbij zien komen op social media, is deze kans veel groter. Vervolgens zien ze ook je niet-betaalde berichten voorbij komen. En dat nodigt dan weer uit om nog een keer langs te komen. 

Maak het niet te moeilijk

Naamsbekendheid is natuurlijk fijn. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk meer gasten trekken. Zorg daarom dat je gasten niet blijven ‘zweven’ bij de advertentie, maar gemakkelijk tot actie kunnen overgaan. Plaats een link naar je website, je menukaart of wellicht al wel je reserveringspagina. Je maakt het ze zo gemakkelijk mogelijk. 

Spreek vooral aan

Dat het adverteren is, wil niet zeggen dat je standaard advertenties de wereld in slingert. Net als bij je niet-betaalde berichten is het belangrijk dat je aanspreekt en inspireert. Een foto van een heerlijk gerecht, een aanlokkend drankje of het interieur. Zolang het bezoekers maar triggert om in jouw zaak te komen. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.