Psychologie op de menukaart: tips voor nóg meer omzet (deel 3)

2 minuten
Met bepaalde trucjes kun jij je gasten beinvloeden wat zij kiezen van de menukaart, je leest het hieronder!

Zet je prijzen niet in een rechte lijn onder elkaar

En al helemaal niet van hoog naar laag. Waarom niet; Omdat je het de gast zo wel erg gemakkelijk maakt om prijzen te vergelijken en hem daarmee aanspoort te gaan voor de goedkopere gerechten. Dus laat je prijzen vooral zigzaggen. Tenzij je juist wilt dat gasten voor de goedkopere gerechten gaan.

Gebruik een fancy lettertype op je kaart

Want: hoe mooier de tekst, hoe beter de gerechten. Zo denkt de gemiddelde gast onbewust. Weg dus met de comic sans en die tal van andere standaard lettertypen. Sta uitgebreid stil bij de vorm, dikte, grootte en kleur van je tekst. Laat er een ontwerpen die je nergens anders ziet, volgens je eigen onderscheidende huisstijl. En let erop dat 'mooi' is wat je gasten mooi vinden. Om een jonge doelgroep nu met zo'n sierlijk lettertype met krullen aan alle kanten te confronteren...

Zet een tijdelijk menu op de kaart

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten eerder geld uit geven aan iets waarvan de voorraad beperkt is. Daarom zie je in winkels vaak op=op. Oké, in je restaurant kun je dit maar beter niet doen, want erg gastvrij is het natuurlijk niet en het zou je imago kunnen schaden. Maar je kunt bijvoorbeeld wel een menu serveren dat slechts tijdelijk te bestellen is, bijvoorbeeld een dagschotel of weekmenu. Zo behoudt je gast de keuze.

Nóg meer verkopen?

Serveer steak met luxe bestek, verkoop niet aantrekkelijk klinkende ingrediënten onder een andere en betere naam.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.