Zo maak je jouw gerechten Instagrammable

2 minuten
Veel likes en reacties maken jouw gerecht nog meer de moeite waard. Het zorgt voor free publicity. Maar het is ook een bevestiging voor jouw bezoekers dat ze een prachtig gerecht hebben genuttigd. Hoe stimuleer je de social media-gebruikers onder je gasten om jouw zaak op de kaart te zetten? Begin hiermee.

Bied voldoende contrast

Natuurlijk heb je een prachtig interieur, mooi servies en een uitmuntende opmaak. Alles tot in de puntjes doordacht om er een fotogeniek plaatje van te kunnen maken. Maar heb je ook gedacht aan de belichting en omgeving? Bij een tafeltje bij het raam komt er overdag waarschijnlijk voldoende natuurlijke verlichting binnen om een mooie foto te kunnen maken. Maar je wilt ook dat je gasten foto's kunnen maken in een meer sfeervolle belichting in de avonduren. Zelfs met een wat mindere smartphone.

Is het wat donker in je restaurant, zorg dan in ieder geval voor voldoende contrast in de presentatie. Dus geen donker gerecht, op een bord met aardse tinten op een donkere tafel.

Dit eet (of drink) je écht alleen hier

Bedenk een unieke twist. Een schattige kleine quiche bij het hoofdgerecht. Een theebar in plaats van een kopje thee met je eigen samengestelde theemelanges. Een dessert dat je gast zelf uitpakt. Of verzin het maar. Hoe opvallender, hoe meer het uitnodigt om te delen. Want dit gerecht vind je écht alleen hier. En zo'n eyecatcher triggert de volgers van je gasten om ook eens langs te komen. 'Wat is het? Dat wil ik ook proberen!'

Denk breder dan je gerecht

Zelfs wanneer het gerecht nog niet op tafel staat, of je gasten juist al zijn uitgegeten, is de complete entourage de moeite waard om te delen. Die leuke quote op de menukaart. Uniek servies wat je nergens anders vindt. Een gerecht wat je aan tafel afmaakt. Zolang de setting maar bijzonder is. Zo prikkel je je gast om de complete ervaring te delen met zijn of haar volgers.

Tip: maak het je gasten zo makkelijk mogelijk. Het is leuk als ze uit zichzelf een plaatje delen, maar geef ze vooral ook een zetje in de juiste richting. 'Deel je foto met #NaamRestaurant.' En verloot onder de deelnemers bijvoorbeeld een prijs. Daar mag best wat tegenover staan. Want zij zijn tenslotte de ambassadeurs van jouw zaak.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.