Zo maak je jouw gerechten Instagrammable

2 minuten
Hoe stimuleer je de social media-gebruikers onder je gasten om jouw zaak op de kaart te zetten? Begin hiermee. 

Veel likes en reacties maken jouw gerecht nog meer de moeite waard. Het zorgt voor free publicity. Maar het is ook een bevestiging voor jouw bezoekers dat ze een prachtig gerecht hebben genuttigd. Hoe stimuleer je de social media-gebruikers onder je gasten om jouw zaak op de kaart te zetten? Begin hiermee.



Bied voldoende contrast


Natuurlijk heb je een prachtig interieur, mooi servies en een uitmuntende opmaak. Alles tot in de puntjes doordacht om er een fotogeniek plaatje van te kunnen maken. Maar heb je ook gedacht aan de belichting en omgeving? Bij een tafeltje bij het raam komt er overdag waarschijnlijk voldoende natuurlijke verlichting binnen om een mooie foto te kunnen maken. Maar je wilt ook dat je gasten foto's kunnen maken in een meer sfeervolle belichting in de avonduren. Zelfs met een wat mindere smartphone.


Is het wat donker in je restaurant, zorg dan in ieder geval voor voldoende contrast in de presentatie. Dus geen donker gerecht, op een bord met aardse tinten op een donkere tafel.



Dit eet (of drink) je écht alleen hier


Bedenk een unieke twist. Een schattige kleine quiche bij het hoofdgerecht. Een theebar in plaats van een kopje thee met je eigen samengestelde theemelanges. Een dessert dat je gast zelf uitpakt. Of verzin het maar. Hoe opvallender, hoe meer het uitnodigt om te delen. Want dit gerecht vind je écht alleen hier. En zo'n eyecatcher triggert de volgers van je gasten om ook eens langs te komen. 'Wat is het? Dat wil ik ook proberen!'



Denk breder dan je gerecht


Zelfs wanneer het gerecht nog niet op tafel staat, of je gasten juist al zijn uitgegeten, is de complete entourage de moeite waard om te delen. Die leuke quote op de menukaart. Uniek servies wat je nergens anders vindt. Een gerecht wat je aan tafel afmaakt. Zolang de setting maar bijzonder is. Zo prikkel je je gast om de complete ervaring te delen met zijn of haar volgers.


Tip: maak het je gasten zo makkelijk mogelijk. Het is leuk als ze uit zichzelf een plaatje delen, maar geef ze vooral ook een zetje in de juiste richting. 'Deel je foto met #NaamRestaurant.' En verloot onder de deelnemers bijvoorbeeld een prijs. Daar mag best wat tegenover staan. Want zij zijn tenslotte de ambassadeurs van jouw zaak.


Meer inspiratie om je zaak Instagrammable te maken? Bekijk bijvoorbeeld deze voorbeelden.

Social media

12 augustus 2019

3x hoe je Pinterest inzet voor jouw zaak

Hoe zet je als horecaondernemer Pinterest in voor je zaak? Lees de volgende tips en haal alles uit je 'pins'.

Lees meer
Social media

13 februari 2021

Shoot your food

Met behulp van foto’s kun je als horecaondernemer het verhaal van jouw zaak op social media of je website vertellen.

Lees meer
Ondernemerschap

07 mei 2020

Omdenken: meer afstand, tóch meer contact met je gast

Ondanks dat je minder gasten hebt kán de gemiddelde besteding per persoon omhoog. Simpelweg omdat je meer contactmomenten aan tafel hebt en...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen