Peter Lute, bekend als jurylid van Masterchef en eigenaar 4 van horecazaken, heeft zijn marketingbureau gedag gezegd en het heft in eigen hand genomen. Van social media tot advertenties, alles doet hij nu zelf. Hoe hij dit doet, lees je hier.
'In het begin deden we alles zelf, maar door onze enorme groei hebben we dat toen uit handen gegeven. Nu zijn we begonnen met alles weer te herontdekken.' Dat Peter Lute met zijn 4 horecabedrijven De Kruidfabriek in Amstelveen, Arc en Sound Bites in Amsterdam en Explore in Muiden al een goede naam heeft opgebouwd helpt natuurlijk wel. Intern weet iedereen ondertussen zijn taak en alles loopt op rolletjes.
Verdiepen in plaats van vernieuwen
'We bleven constant in hetzelfde potje roeren. Ik heb niets slechts te zeggen over ons marketing- & pr-bureau, maar het paste gewoon niet meer bij ons.' En dan moet je als ondernemer keuzes maken. Een bureau dat de social media prima doet en op een vaste lijn houdt óf nieuwe dingen ontdekken; voor Peter was de keuze snel gemaakt. 'Het blijft natuurlijk iemand anders die alles voor jou online zet, en wij hebben besloten om liever buiten dat vaste cirkeltje te gaan kijken.' 'Blijf bij jezelf', dat is het belangrijkste wat Peter te zeggen heeft. Het is cruciaal om eerlijk te zijn naar jezelf en overtuigd te zijn van wat je naar de buitenwereld communiceert.
Goed voor de motivatie
Intern de social media overnemen klinkt, vooral op het gebied van budget, als een goed plan. Maar wat nou als je medewerkers er helemaal niets vanaf weten? Je 'oude' bureau kun je natuurlijk altijd vragen om trainingen te geven. 'Ik merk dat het ook goed is voor de motivatie van mijn medewerkers, ze krijgen echt dat gevoel van betrokkenheid. Ook geloof ik dat onze posts op deze manier dichter bij ons staan, van informele filmpjes van collega's tot foto's van gerechten.' Alles helemaal zelf doen, is in de meeste gevallen onmogelijk, probeer dan ook te accepteren dat je niet alles zelf kunt. Voor technische zaken, zoals video's bewerken en sites bouwen, is het handig om een extern iemand in dienst te hebben die je kan adviseren.
Neem de moeite
Het is geen overgang die van vandaag op morgen geregeld is. Het kost moeite en energie, en het is belangrijk dat je tijd investeert. Het klinkt bijna als een cliché, maar meten = weten is in dit geval echt van toepassing. Probeer om tools onder de knie te krijgen die je helpen met dit meten, zoals Google Analytics. 'Wij adverteerden in een lokaal blad dat we op zondag ook open zijn, en de zondag erna was het 40 procent drukker! Dat is natuurlijk ook meten. Ik vind het heel interessant om te experimenteren met 'ouderwetse' uitnodigingen en creatieve advertenties'.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.