'Als iets al is gedaan, doen wij het niet meer'

4 minuten
Innovatie een containerbegrip? Niet bij Salomon FoodWorld. Het van oorsprong Duitse bedrijf werd groot als 'foodservicespecialist' door steeds te blijven vernieuwen.
Innovatie een containerbegrip? Niet bij Salomon FoodWorld. Het van oorsprong Duitse bedrijf werd groot als 'foodservicespecialist' op het gebied van finger food, burgers en schnitzels door steeds te blijven vernieuwen.

Wie? Remco Kerssens
Wat? Operations Director & Head of Market the Netherlands

Jullie missie is - onder andere - om mensen te fascineren door steeds met innovaties te komen. Hoe innovatief zijn jullie precies?
'Elk voorjaar komen wij met iets wat nog nooit eerder gedaan is. We hebben een zelf ontwikkeld trendmonitorsysteem met verschillende databases en houden goed bij welke nieuwe restaurants er openen in de grote steden. Zo ontdekken we trends in een vroeg stadium en daar spelen we meteen op in. In het najaar brengen we dan nog een renovatie uit, een 'upgrade' van een van onze producten. Denk bijvoorbeeld aan een hamburger, gemaakt van een andere rundersoort.'

Noem eens wat voorbeelden van jullie vernieuwende producten? 'Salomon bracht als eerste de chicken wings, nu een van de populairste borrelhapjes, naar Europa. In 1995 lanceerden wij onze Chik'n Wings in Duitsland, nadat we het idee hadden opgedaan op een grote foodbeurs in Amerika. Daarmee hadden we niet alleen een van onze grootste succesnummers te pakken, maar legden we ook de grondslag voor een nieuwe categorie finger food. Vanaf die tijd zijn we ons serieus bezig gaan houden met trends. In 2000 sloten we met de giant burger aan op de XXL food-trend; in 2008 was de 'betere burger' in opkomst, dus introduceerden wij de gourmet burger. 2018 is het jaar van de Asian sliders, een combinatie van een miniburger en sushi.'

Slaan jullie de plank weleens mis?
'Jaren geleden lanceerden we een aantal authentieke ready-to-heat Aziatische gerechtjes, die in de 'serve easy' trend pasten. Twee curry's, twee salades en een rijstgerecht, heel makkelijk te serveren als buffet- of hoofdgerecht. Maar we waren te vroeg; de markt bleek er nog niet klaar voor. Je zult ze niet meer tegenkomen in ons assortiment, ook niet nu de tijd er misschien wel rijp voor is. Dat past niet in onze innovatiegedachte. Het is al gedaan - en daarbij maakt het niet uit dat het door onszelf was -, dus wij doen het niet meer.'

Hoe blijven jullie innovatief? Treedt er nooit verzadiging op?
'Het wordt zeker lastiger. De wereld is veel meer binnen handbereik gekomen dankzij internet en de reismogelijkheden van nu. Zowel chefs als gasten zijn beter geïnformeerd en stellen hogere eisen dan voorheen. Dat betekent dat we altijd hoge kwaliteit leveren, premium finger food. Al onze hamburgers zijn bijvoorbeeld gemaakt van 96-99% rundvlees. Het overige percentage bestaat uit zout, peper en kruiden. Onze producten zijn eerlijk, dat past erg in het nu. Ook garnituren zijn van een hogere kwaliteit dan vroeger. Je komt niet meer weg met een hamburger op een sesambolletje met alleen tomaat, ui en ketchup. Vorig jaar introduceerden wij daarom een hamburgerreceptuur met gebakken appel en pindakaas. Dat smaakte fantastisch! Gasten willen tegenwoordig een product dat past bij hun lifestyle. Eten gaat veel meer om emotie.'

Hoe spelen jullie dan in op emoties?
'Bij ons staat de horecagast centraal. Die willen we enthousiasmeren zodat hij of zij terugkomt in het restaurant dat onze producten serveert. Om onze klanten - de restaurateurs - daarbij extra te helpen hebben we een Culinary Code ontwikkeld op basis van een limbische kaart. Die geeft inzicht in het hersendeel dat verantwoordelijk is voor onze emoties. En daar kunnen restauranthouders zeker hun voordeel mee doen. Heel in het kort kunnen ze met deze methode de stemming van hun gasten achterhalen, die we hebben onderverdeeld in drie categorieën: discipline en controle, avontuur en sensatie en fantasie en genot. Weten ze in welke stemming de gast is, dan kunnen ze daar zo op inspelen met hun menukaart. En daarbij gaat het echt om het type gast. Zo heeft een zakenvrouw andere emoties als ze uit eten gaat met een relatie dan als diezelfde vrouw haar gezin mee uit eten neemt. En dus ook andere eetwensen. Het Culinary Code-systeem, waar we workshops over geven, gaat uit van de wensen van de gasten en zet hen daarmee in het middelpunt.'

Dit artikel is een partnerbijdrage van Salomon.