Aziatisch succes voor de puntzak

3 minuten
Friet verkopen in Singapore, heeft dat kans van slagen?
Friet verkopen in Singapore, heeft dat kans van slagen? Wel als je met Martin Zwerts, een van de beste patatbakkers van Nederland, in zee gaat. Hoe is het Martin en zijn compagnon gelukt om de Singaporezen aan de puntzak te krijgen?

Naam: Martin Zwerts
Zaak: Eigenaar Frituur Martin Zwerts
Website:martinzwerts.com

Je hebt een goedlopende frietzaak in Eindhoven, die al zeventig jaar bestaat. Werd het tijd om uit te breiden?


Martin: "Nee hoor, die behoefte heb ik nooit gehad. Ik heb altijd gezegd: 'In mijn zaak ben ik de enige die friet bakt'. Als je meerdere vestigingen hebt, ben je de controle kwijt. Op een buitenlands avontuur zat ik dus al helemaal niet te wachten. Maar toen belde de Koreaanse zakenman JayD Kim me met de vraag of ik hem wilde ondersteunen bij de opening van een frietzaak in Singapore. Hij kwam langs en bleek een gedegen bedrijfsplan te hebben. Het risico ligt bij hem, ik investeer alleen een deel van mijn tijd. En hij mag onder mijn naam opereren. Of eigenlijk onder mijn bijnaam: Potato Daddy."

Hoe is hij zo bij jou beland?


"Hij heeft gewoon gegoogeld op 'best fries in the Netherlands' en toen kwam hij bij ons uit. Onze friet is in meerdere wedstrijden als beste uit de bus gekomen."

En jij dacht niet, Aziaten en friet - dat gaat niet werken?


"In Eindhoven zijn veel Aziatische expats die regelmatig een frietje bij me komen halen. Dus ik dacht eigenlijk: als ze het hier lekker vinden, dan daar vast ook!"

Wisten ze in Singapore wel hoe ze friet moesten bakken?


"Ik ben er vorig jaar april tien dagen geweest om ze de fijne kneepjes bij te brengen. Dat viel nog niet mee. Dan dacht ik dat ze snapten wat ze moesten doen, maar als ik me even omdraaide deden ze het toch op hun eigen manier. Ze zetten bijvoorbeeld een timer om te bepalen hoe lang de friet moest bakken. Maar zo werkt het niet. Je bepaalt op gevoel wanneer de friet goed is. Daarbij is knowhow van het frietbakken noodzakelijk. De baktijd is bijvoorbeeld van heel veel factoren afhankelijk, onder andere van de hoeveelheid friet die je per keer bereidt."

Toch blijkt het een succes te zijn!


"Ja, ik krijg regelmatig cijfers doorgestuurd en die laten een stijgende lijn zien. Dat verbaast me niet. Ze gebruiken aardappels uit Nederland, dus de basis is goed. En JayD pakt het serieus aan. De Singaporezen moesten eerst wel wennen aan het idee om met een puntzak over straat te lopen. Maar ik begrijp dat dat nu steeds vaker gebeurt. Geweldig toch? Bitterballen, frikandellen en mayonaise blijken daar ook heel populair te zijn."

En wat zijn nu de plannen, een complete Aziatische keten?


"We gaan eerst een jaar draaien in Singapore en bekijken dan de vervolgstappen. JayD heeft het weleens over uitbreiding naar Korea, maar daar zijn nog geen concrete plannen voor."
Trends & Travel

22 december 2018

Alleen met concrete doelen kom je verder

Shared dining in zijn puurste vorm. Maar dan net wat luxer en spannender. Dat is waar Amber Hoekstra zich met haar restaurant DISCH op richt...

Lees meer
Trends & Travel

06 december 2019

Het zomers concept wat ook in de winter succesvol is

Floris Feenstra runt met Braai drie hotspots in Amsterdam. Het geheim: Zuid-Afrikaans genieten.

Lees meer
Trends & Travel

04 december 2017

Bar O op de Horecava: een samenspel tussen gerechten en cocktails

Op de komende editie van de Horecava staat Bar O. Een uniek concept waarmee ze de Nationale RestaurantPITCH wonnen. Timo Stemerink en Tom de...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen