Succesketens: 3 lessen van Taco Bell

2 minuten

De gezonde fastfood-formules schieten uit de grond, maar dat weerhoudt vijf grote Amerikaanse fastfoodketens niet om zich (weer) in Nederland te vestigen. De succesvolle formules Dunkin' Donuts, Pizza Hut, Five Guys, grillketen TGI Fridays en Taco Bell willen de komende jaren meerdere filialen openen. Ook van Taco Bell, dat vooral Mexicaans eten verkoopt, kun je waardevolle lessen leren.

 

1. Succesvolle social media campagnes


Toen emoji's voor het eerst gelanceerd werden, kon je kiezen voor een hamburger en een pizza, alleen niet voor een taco. Gevolg: de fans van de keten wilden een taco emoji. Een mooie gelegenheid voor Taco Bell om hierop in te springen met "The Taco Emoji Needs To Happen" petitie. Binnen drie maanden haalden ze 25.000 handtekeningen op waarop Apple de emoji bij iOS 9.1 introduceerde. Om dit te vieren en de taco emoji te claimen, werd de # TacoEmojiEngine in het leven geroepen waar gasten Taco Bell konden tweeten en een automatische respons kregen. De keten ontwikkelde hiervoor 1225 unieke responses die ze samen met kunstenaars ontwikkelde. Deze creatieve campagne was een luchtige benadering om hun core product te vieren: de taco.

 

 

2. Gastenbinding via Snapchat


Waar bij veel social media kanalen wordt gefilterd wat jij te zien krijgt, heeft Snapchat nog een bepaalde authenticiteit die veel (jonge) mensen waarderen. Taco Bell gebruikte Snapchat om een nieuw ontbijtproduct te lanceren, door previews te geven op het social platform. Door de oprechte content, is het platform uitermate geschikt om een productverhaal te vertellen.

 

 

3. Inspelen op trends: de vraag naar gezonde voeding


De wereldwijde vraag naar gezondere voeding wordt ook opgepikt door Taco Bell. Zij introduceerde het Cantine menu, een gezonde(re) lijn die inspeelt op deze ontwikkeling waardoor ze als merk relevant blijven. Het positieve was echter dat vooral vrouwen en oudere mensen zich aangetrokken voelden tot dit menu, een doelgroep die Taco Bell eerder bijna niet bereikte.