Succesketens: 3 lessen van Taco Bell

2 minuten

De gezonde fastfood-formules schieten uit de grond, maar dat weerhoudt vijf grote Amerikaanse fastfoodketens niet om zich (weer) in Nederland te vestigen. De succesvolle formules Dunkin' Donuts, Pizza Hut, Five Guys, grillketen TGI Fridays en Taco Bell willen de komende jaren meerdere filialen openen. Ook van Taco Bell, dat vooral Mexicaans eten verkoopt, kun je waardevolle lessen leren.

 

1. Succesvolle social media campagnes


Toen emoji's voor het eerst gelanceerd werden, kon je kiezen voor een hamburger en een pizza, alleen niet voor een taco. Gevolg: de fans van de keten wilden een taco emoji. Een mooie gelegenheid voor Taco Bell om hierop in te springen met "The Taco Emoji Needs To Happen" petitie. Binnen drie maanden haalden ze 25.000 handtekeningen op waarop Apple de emoji bij iOS 9.1 introduceerde. Om dit te vieren en de taco emoji te claimen, werd de # TacoEmojiEngine in het leven geroepen waar gasten Taco Bell konden tweeten en een automatische respons kregen. De keten ontwikkelde hiervoor 1225 unieke responses die ze samen met kunstenaars ontwikkelde. Deze creatieve campagne was een luchtige benadering om hun core product te vieren: de taco.

 

 

2. Gastenbinding via Snapchat


Waar bij veel social media kanalen wordt gefilterd wat jij te zien krijgt, heeft Snapchat nog een bepaalde authenticiteit die veel (jonge) mensen waarderen. Taco Bell gebruikte Snapchat om een nieuw ontbijtproduct te lanceren, door previews te geven op het social platform. Door de oprechte content, is het platform uitermate geschikt om een productverhaal te vertellen.

 

 

3. Inspelen op trends: de vraag naar gezonde voeding


De wereldwijde vraag naar gezondere voeding wordt ook opgepikt door Taco Bell. Zij introduceerde het Cantine menu, een gezonde(re) lijn die inspeelt op deze ontwikkeling waardoor ze als merk relevant blijven. Het positieve was echter dat vooral vrouwen en oudere mensen zich aangetrokken voelden tot dit menu, een doelgroep die Taco Bell eerder bijna niet bereikte.

 

Trends & Travel

23 september 2019

Je sterk specialiseren is óók een manier om onderscheidend te zijn

Trendy 'freakshakes' in het Schnitzelparadies, dat bleek een mismatch. Sanne Cox vertelt.

Lees meer
Trends & Travel

30 juni 2017

Vier bijzondere trends van dit moment

Laat je inspireren door deze bijzondere trends uit alle windstreken. Art Tea uit Londen, de groenteslager uit Amerika en een emoji-menu uit...

Lees meer
Trends & Travel

15 juni 2018

'Als iets al is gedaan, doen wij het niet meer'

Innovatie een containerbegrip? Niet bij Salomon FoodWorld. Het van oorsprong Duitse bedrijf werd groot als 'foodservicespecialist' door...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen