Zo zet je extreme milkshakes in als marketingtool

3 minuten
Ze hebben knallende kleuren, zitten boordevol bijzondere ingrediënten met de meest fantastische smaken en zijn bovenal gigantisch groot: extreme milkshakes. Overgewaaid uit Australië en een wereldwijde opmars lijkt niet meer te stuiten. Wil je ook meeliften op deze trend? Wij geven vier tips om extreme milkshakes in te zetten als ultieme marketingtool.

  1. Betere marge
    Het geheel is meer dan de som der delen. Deze oeroude uitdrukking is de over-the-top milkshake op het lijf geschreven. Ingrediënten die je afzonderlijk relatief voordelig inkoopt, vormen samen een unieke, in het oog springende creatie. Een eyecatcher die makkelijk voor een wat grotere marge over de toonbank gaat. De gast krijgt door de imposante omvang en uiterlijk een overweldigend gevoel van luxe en laat zich niet snel door een hogere prijs afschrikken. Als hij vervolgens ook nog eens wordt verrast door een geweldig gevarieerd pallet aan smaken, verlaat hij positief en voldaan je zaak. Goede mond-tot-mond reclame en een terugkerende gast gegarandeerd!

  2. Beleving aan tafel
    Neem de term extreme milkshake vooral heel letterlijk. Vergeet less is more en haal werkelijk álles uit de kast. Niets is te gek. Schuw decadentie niet en bouw je milkshake op tot epische proporties. Denk je dat je creatie af is? Doe er dan gewoon nóg een schepje bovenop. Voeg nog een extreem element toe, zoals een lolly, in chocolade gedipte marshmallows of zelfs een compleet stuk taart. Alles gaat om de ultieme beleving van de gast. Als de milkshake aan tafel wordt uitgeserveerd, moet je gast overdonderd zijn. Of je deze sensationele lekkernij nu bij bijzondere gelegenheden of tijdens feestdagen serveert of gewoon 's zomers op het terras: als de milkshake ten tonele verschijnt, moet het in één klap feest zijn.

  3. Shake-to-share
    Shared dining ontpopte zich in de afgelopen jaren tot een succesvol concept in de Nederlandse horeca. Samen aan tafel genieten van kleine(re) gerechten, zoals we dat ook in het Midden-Oosten en Zuid-Europa zien. De vertaalslag naar de extreme milkshake is natuurlijk snel gemaakt. Door de enorme omvang zal een extreme milkshake voor één persoon al snel te veel van het goede zijn. Je kunt hem natuurlijk serveren in kleinere porties, maar waarom niet gewoon delen met twee of zelfs drie personen? Dit staat garant voor nog meer gezelligheid aan tafel en de milkshake wordt zo letterlijk het stralende middelpunt van het gezelschap.

  4. Milkshakethema's
    Maak speciale milkshakethema's die bij de gast tot de verbeelding spreken. Bij een Delicious Chocolicious-milkshake hebben alle ingrediënten vanzelfsprekend met chocolade te maken, variërend van brownies en hele chocoladerepen tot chocolate chips en chocoboontje. En een Catch the Rainbow-milkshake spreekt ook iedereen direct aan. Deze feestelijke verschijning zit op zijn beurt juist weer vol met het meest uiteenlopende felgekleurde snoepgoed.


ex0516-extreme-shakes-spread-2-klein2

Voor de gast met speciale wensen zet je bijvoorbeeld een heerlijke glutenvrije of lactosevrije milkshake op de kaart. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan een eigentijds thema als 'biologisch' met uitsluitend verantwoorde producten. Of lanceer een 'go local'-milkshake: een extreme milkshake met uitsluitend de allerbeste ingrediënten van leveranciers dichtbij huis. Hoe gevarieerder het aanbod, hoe groter het gevoel van luxe.

Wil je deze milkshakes zelf maken? Het recept vind je in Exclusief Magazine.