In Cityden Up draait het volledig om keuze. De veelal internationale gasten richten er hun verblijf in, zoals zij dat willen. Dit hotelappartementenconcept doet het anders: 'Bij ons volg je niet de st
In Cityden Up draait het volledig om keuze. De veelal internationale gasten richten er hun verblijf in, zoals zij dat willen. Dit hotelappartementenconcept doet het anders: 'Bij ons volg je niet de standaard route van inchecken.'
Wie? Peer Aldenhoven (mede-eigenaar met Dirk-Jan van Eeuwen) en Jorg Lammers (general manager)
Wat? Cityden Up
Doelgroep? Young Professionals uit het buitenland
Aantal hotelappartementen? 81
Cityden Up is gericht op drukke Young Professionals uit het buitenland die voor korte of langere tijd in Amsterdam werken. Bij Cityden Up kunnen ze verblijven zoals zij dat zelf willen. Gebruikmaken van de moderne faciliteiten van hun hotel, maar ook van hun stijlvol ingerichte appartement. En werken en samenkomen met andere mensen, lekker eten of even sporten. Het doel: elk verblijf zo aangenaam mogelijk maken. Of het nu om enkele dagen gaat of om zes maanden.
Peer: 'In de 4,5 jaar dat het bestaat, is het concept uitgegroeid tot negen locaties in de binnenstad van Amsterdam met in totaal 60 hotelappartementen. Zowel vanuit corporate als leasure is er veel vraag naar flexibele overnachtingsmogelijkheden voor internationale gasten. Maar ook naar een plaats waar je samen kunt komen als je dat wilt. En dat miste nog op de vorige locaties. Daarom zochten we een grotere locatie. Zo ontstond Cityden Up. De locatie ligt tegen de Zuidas aan; in tien minuten ben je op het Museumplein.'
Peer: 'We zien we veel kansen in hotelappartementen, waar gasten zelfvoorzienend kunnen zijn. Maar ook gebruik kunnen maken van hotelfaciliteiten als ze dat willen. Bij ons hebben ze de keuze. Ik heb bij een bank gewerkt en was daardoor ook veel in het buitenland. Ik weet uit eigen ervaring dat je soms zelf wel eens wilt kunnen koken, en niet altijd aangewezen wilt zijn op een restaurant. Zeker als je voor langere tijd reist.'
Jorg: 'Mensen kunnen tot zes maanden bij ons verblijven. Maar door onze hotelvergunning mogen we ook per nacht verhuren. Ik heb in meerdere hotels op meerdere niveaus gewerkt, maar ik geloof echt dat deze nieuwe hotellerie de toekomst is. In Nederland staat het aantal hotelappartementen nog in de kinderschoenen, maar in Londen gaat het al om 20% van het totaal.'
Peer: 'Alles komt letterlijk bij elkaar. Bij ons volg je niet de standaard route van inchecken en ontbijt. Je vindt alles op één plek, van lounge tot Lucy's waar je wat kunt eten.'
Jorg: 'Onze mensen zijn ook allround. Zo hebben we geen receptionisten in dienst, maar medewerkers die bijvoorbeeld ook op ons rooftop terras staan om mensen te helpen.'
Jorg: 'Het leuke is dat we samen met 'marketing' een heel specifiek profiel van onze doelgroep hebben opgesteld. Daarbij hebben we ook gekeken naar enkele vergelijkbare concepten. Onze doelgroep bestaat uit Young Professionals uit het buitenland. Mensen die rondzwerven, verkennen en diversiteit zoeken.'
Peer: 'Het gaat om gasten tussen de 25 en 40 jaar, die keuzemogelijkheden willen. De ene avond Netflix met een pizza uit de oven in hun appartement,een andere avond uit eten. Werken op de kamer of gewoon ontspannen. Cityden Up biedt hen alle faciliteiten om hun verblijf zo samen te stellen dat hun verblijf altijd zo aangenaam mogelijk is.'
Jorg: 'Eigenlijk noemen we Lucy's geen restaurant. Het is een kleinschalige ontmoetingsplek in jaren 60 stijl. We kunnen er tafels aan elkaar schuiven. Maar gasten kunnen ook plaatsnemen aan de bar, die doorloopt tot in de keuken. Daarbij is de kok ook van essentieel belang. Niet alleen door de gerechten die hij bereidt - we serveren internationale gerechten en ook een uitgebreide borrelkaart - maar vooral ook door het praatje dat hij even maakt met gasten. Gasten kunnen hun maaltijd ook meenemen voor onderweg of naar onze rooftop die inmiddels volledig zomerklaar is.
'Daar heb je onder de zon een prachtig uitzicht over het bos en de stad. Terwijl op de achtergrond regelmatig een dj draait en je kunt genieten van een cocktail. We serveren er geen gerechten, maar mensen kunnen wel gerechten meenemen uit het restaurant. Of er vanuit het business center beneden even komen kijken.'
Peer: 'Goed personeel vinden blijft lastig. Zoals gezegd, zoeken we allrounders die het vooral ook leuk vinden om in een vernieuwend concept te werken. Maar we zijn momenteel ook hard op zoek naar een extra kok. In de binnenstad hebben we goede ervaringen opgedaan met doorgroei vanuit stage. Dat proberen we nu ook bij Cityden Up.'
Jorg: 'Daarnaast is het ontbijt een uitdaging. Doordat je mensen zoveel keuze biedt, is het lastig in te schatten hoe ze bediend willen worden. Hebben ze behoefte aan ingrediënten waarmee ze in hun eigen appartement zelf een ontbijt kunnen bereiden? Of willen ze toch een traditioneel ontbijtbuffet in het restaurant? Het is vooral ook veel luisteren en uitproberen.'
Jorg: 'Je moet nooit te hoog van de toren blazen, dus de bezettingsgraad noem ik nu maar even niet. Maar het gaat ontzettend goed. Dit terwijl we eigenlijk nauwelijks marketing inzetten. Er komen steeds meer mensen binnenlopen.'
Peer: 'In het weekend is het bij ons met name doelgroep leasure en doordeweeks corporates. Vooral in die laatste categorie liggen kansen. Marleen Mulder is momenteel bezig om de corporate markt aan te zwengelen. Wat je heel vaak ziet bij corporates, is dat ze veel tot in de puntjes regelen voor hun werknemers, maar het verblijf pas op het laatste moment wordt geregeld. Het is een ondergeschoven kindje. Vreemd eigenlijk. Want als iemand zich prettig voelt in zijn verblijf, voelt hij of zij zich ook prettiger in het werk. Bovendien bieden wij alle faciliteiten om efficiënt te werken, van razendsnel internet tot aparte werkplekken.'
Peer: 'We groeien ontzettend hard. We voelen dat het concept aanslaat. Niet voor niets zijn we al aan het kijken naar uitbreiding. Op de korte termijn als het aan ons ligt. Meer nieuws volgt binnenkort.'
Wie? Peer Aldenhoven (mede-eigenaar met Dirk-Jan van Eeuwen) en Jorg Lammers (general manager)
Wat? Cityden Up
Doelgroep? Young Professionals uit het buitenland
Aantal hotelappartementen? 81
Cityden Up is gericht op drukke Young Professionals uit het buitenland die voor korte of langere tijd in Amsterdam werken. Bij Cityden Up kunnen ze verblijven zoals zij dat zelf willen. Gebruikmaken van de moderne faciliteiten van hun hotel, maar ook van hun stijlvol ingerichte appartement. En werken en samenkomen met andere mensen, lekker eten of even sporten. Het doel: elk verblijf zo aangenaam mogelijk maken. Of het nu om enkele dagen gaat of om zes maanden.
Cityden bestaat al even. Hoe was de opening van Cityden Up begin dit jaar een logische volgende stap?
Peer: 'In de 4,5 jaar dat het bestaat, is het concept uitgegroeid tot negen locaties in de binnenstad van Amsterdam met in totaal 60 hotelappartementen. Zowel vanuit corporate als leasure is er veel vraag naar flexibele overnachtingsmogelijkheden voor internationale gasten. Maar ook naar een plaats waar je samen kunt komen als je dat wilt. En dat miste nog op de vorige locaties. Daarom zochten we een grotere locatie. Zo ontstond Cityden Up. De locatie ligt tegen de Zuidas aan; in tien minuten ben je op het Museumplein.'
Waar kwam die nieuwe behoefte vandaan?
Peer: 'We zien we veel kansen in hotelappartementen, waar gasten zelfvoorzienend kunnen zijn. Maar ook gebruik kunnen maken van hotelfaciliteiten als ze dat willen. Bij ons hebben ze de keuze. Ik heb bij een bank gewerkt en was daardoor ook veel in het buitenland. Ik weet uit eigen ervaring dat je soms zelf wel eens wilt kunnen koken, en niet altijd aangewezen wilt zijn op een restaurant. Zeker als je voor langere tijd reist.'
Jorg: 'Mensen kunnen tot zes maanden bij ons verblijven. Maar door onze hotelvergunning mogen we ook per nacht verhuren. Ik heb in meerdere hotels op meerdere niveaus gewerkt, maar ik geloof echt dat deze nieuwe hotellerie de toekomst is. In Nederland staat het aantal hotelappartementen nog in de kinderschoenen, maar in Londen gaat het al om 20% van het totaal.'
Wat is verder de kracht van Cityden Up?
Peer: 'Alles komt letterlijk bij elkaar. Bij ons volg je niet de standaard route van inchecken en ontbijt. Je vindt alles op één plek, van lounge tot Lucy's waar je wat kunt eten.'
Jorg: 'Onze mensen zijn ook allround. Zo hebben we geen receptionisten in dienst, maar medewerkers die bijvoorbeeld ook op ons rooftop terras staan om mensen te helpen.'
Hoe ziet jullie gast eruit?
Jorg: 'Het leuke is dat we samen met 'marketing' een heel specifiek profiel van onze doelgroep hebben opgesteld. Daarbij hebben we ook gekeken naar enkele vergelijkbare concepten. Onze doelgroep bestaat uit Young Professionals uit het buitenland. Mensen die rondzwerven, verkennen en diversiteit zoeken.'
Peer: 'Het gaat om gasten tussen de 25 en 40 jaar, die keuzemogelijkheden willen. De ene avond Netflix met een pizza uit de oven in hun appartement,een andere avond uit eten. Werken op de kamer of gewoon ontspannen. Cityden Up biedt hen alle faciliteiten om hun verblijf zo samen te stellen dat hun verblijf altijd zo aangenaam mogelijk is.'
Hoe belangrijk is horeca voor jullie en dan met name het restaurant Lucy's kitchen?
Jorg: 'Eigenlijk noemen we Lucy's geen restaurant. Het is een kleinschalige ontmoetingsplek in jaren 60 stijl. We kunnen er tafels aan elkaar schuiven. Maar gasten kunnen ook plaatsnemen aan de bar, die doorloopt tot in de keuken. Daarbij is de kok ook van essentieel belang. Niet alleen door de gerechten die hij bereidt - we serveren internationale gerechten en ook een uitgebreide borrelkaart - maar vooral ook door het praatje dat hij even maakt met gasten. Gasten kunnen hun maaltijd ook meenemen voor onderweg of naar onze rooftop die inmiddels volledig zomerklaar is.
Rooftop?
'Daar heb je onder de zon een prachtig uitzicht over het bos en de stad. Terwijl op de achtergrond regelmatig een dj draait en je kunt genieten van een cocktail. We serveren er geen gerechten, maar mensen kunnen wel gerechten meenemen uit het restaurant. Of er vanuit het business center beneden even komen kijken.'
Inmiddels is Cityden Up alweer een half jaar open. Ongetwijfeld loop je in de startfase tegen uitdagingen aan?
Peer: 'Goed personeel vinden blijft lastig. Zoals gezegd, zoeken we allrounders die het vooral ook leuk vinden om in een vernieuwend concept te werken. Maar we zijn momenteel ook hard op zoek naar een extra kok. In de binnenstad hebben we goede ervaringen opgedaan met doorgroei vanuit stage. Dat proberen we nu ook bij Cityden Up.'
Jorg: 'Daarnaast is het ontbijt een uitdaging. Doordat je mensen zoveel keuze biedt, is het lastig in te schatten hoe ze bediend willen worden. Hebben ze behoefte aan ingrediënten waarmee ze in hun eigen appartement zelf een ontbijt kunnen bereiden? Of willen ze toch een traditioneel ontbijtbuffet in het restaurant? Het is vooral ook veel luisteren en uitproberen.'
Hoe gaat het nu?
Jorg: 'Je moet nooit te hoog van de toren blazen, dus de bezettingsgraad noem ik nu maar even niet. Maar het gaat ontzettend goed. Dit terwijl we eigenlijk nauwelijks marketing inzetten. Er komen steeds meer mensen binnenlopen.'
Waarin zien jullie kansen?
Peer: 'In het weekend is het bij ons met name doelgroep leasure en doordeweeks corporates. Vooral in die laatste categorie liggen kansen. Marleen Mulder is momenteel bezig om de corporate markt aan te zwengelen. Wat je heel vaak ziet bij corporates, is dat ze veel tot in de puntjes regelen voor hun werknemers, maar het verblijf pas op het laatste moment wordt geregeld. Het is een ondergeschoven kindje. Vreemd eigenlijk. Want als iemand zich prettig voelt in zijn verblijf, voelt hij of zij zich ook prettiger in het werk. Bovendien bieden wij alle faciliteiten om efficiënt te werken, van razendsnel internet tot aparte werkplekken.'
En nu verder?
Peer: 'We groeien ontzettend hard. We voelen dat het concept aanslaat. Niet voor niets zijn we al aan het kijken naar uitbreiding. Op de korte termijn als het aan ons ligt. Meer nieuws volgt binnenkort.'