Zo zet je interieur van je zaak in als trekpleister

4 minuten
Een goede eerste indruk van je zaak bij je gasten is voor iedere ondernemer cruciaal. Zeker omdat een hechte loyale gastenkring het verschil kan maken.
Een goede eerste indruk van je zaak bij je gasten is voor iedere ondernemer cruciaal. Zeker omdat een hechte loyale gastenkring het verschil kan maken. En naast kwalitatief goed eten is het comfort van je zaak minstens zo belangrijk. Het onderscheid je immers van de concurrent.

Strak design of liever een warme uitstraling? Het maken van een moodboard en het kiezen van één thema kan je helpen bij de selectie van het interieur. Voordat je hieraan begint, is het natuurlijk van belang dat je je doelgroep helder hebt. Zo is het mogelijk dat het besteedbaar inkomen, de motivatie én het culinair gedrag per doelgroep zeer van elkaar kunnen verschillen. En om uiteindelijk te weten welke smaak het beste bij je doelgroep past is het belangrijk om ook het concept van je zaak niet uit het oog te verliezen waar het vloerplan een logische vervolgstap van is. Klopt de routing? Staan de tafels niet te dicht bij elkaar in de buurt? Allemaal belangrijke zaken waar je van tevoren al over na moet hebben gedacht.

Eyecatcher


Nog nooit eerder was servies in de horeca zo belangrijk als nu. En dat is niet voor niets. Borden, schaaltjes en glazen zijn van groot belang vanwege de variëteit aan kleurencombinaties, patronen en vormen. Zeker door de huidige socialmedia kanalen zijn er geen grenzen meer en kunnen je foto's zelfs internationaal opvallen. Gerechten die de 'wow-factor' hebben en via social media meerdere keren worden gedeeld kunnen zelfs zorgen voor extra business vanuit binnen- en buitenland. Dat bewezen Chef-kok Gunter Paffendorf (https://ZiN.nl/2016/internationale-doorbraak-social-media/) en vakgenoten al eerder. (https://ZiN.nl/2016/gunter-paffendorf-5-internationale-vakgenoten-moet-volgen-op-social-media/). In deze voorbeelden is het servies een belangrijk onderdeel van dit visuele succes. Servies kan de waarneming van de gerechten veranderen.

Niet-tastbaar is ook belangrijk


Bij interieur denk je misschien meteen aan de meer tastbare onderdelen zoals tafels, stoelen en servies. Maar denk ook aan welke muzieksmaak je kiest en hoe je door middel van licht in je zaak de sfeer creëert die bij je zaak en de gast past. Eerder deed Wenda Kielstra van www.consumatics.nl al onderzoek naar het effect van muziek bij horecagelegenheden op vliegvelden. Bij klassieke muziek steeg de verkoop van koffie. Bij popmuziek steeg de verkoop van eten. Wees je dus bewust van het feit dat jouw muziekkeuze ook effect heeft op het gedrag van je gast.

Sleutelrol


Een sleutelrol in je inrichting is uiteraard weggelegd voor de P van personeel en de uitstraling daarvan. Alleen met een team dat past bij je zaak én zorg draagt voor passende service, kwaliteit én gastvrijheid zorgt ervoor dat je bedrijf excelleert. De uitstraling van je personeel, waaronder kleding, zorgt voor een gevoel van verbondenheid en herkenbaarheid richting je gasten.

Best practise


Er zijn je al veel restaurants voorgegaan met het afwegen van verschillende keuzes voor hun interieur. Hieronder een paar voorbeelden, en wat je hiervan kunt leren.

Bij Teus | Houten
Hier eet je in een voormalig woonhuis, dat verbouwd is tot restaurant met een enorme open keuken. Het gevoel dat ze Bij Teus willen uitstralen, is het gevoel dat je hebt als je bij vrienden gaat eten. Het interieur is daarom ook huiselijk en modern. Er is veel gebruik gemaakt van hout en beton en in de open keuken staan Big Green Eggs. Een grote koelkast, de 'walk-in-fridge', waar je je eigen drankje bij binnenkomst kunt pakken, maakt het idee af. De vaak gebruikte witte borden passen goed bij de houten tafel, maar ook de borden mét reliëf staan mooi bij de moderne betonnen inrichting.
Wat je hiervan kunt leren: kies je voor een concept met een duidelijk thema, laat dit dan ook terugkomen in de uitstraling van je restaurant.

Aloha | Rotterdam
Zoals de naam al weggeeft, is Aloha een bar/restaurant met tropische sferen. Zij zijn dan ook gevestigd in de Wildwaterbaan van voormalig tropisch zwemparadijs Tropicana. De inrichting heeft er ook nog steeds iets weg van, mede dankzij de lage stenen muurtjes met hoge groene planten. Dat groen is niet alleen terug te zien in het interieur, Aloha houdt zich ook bezig met de circulaire economie. Ze koken met koffie-afval en hebben een eigen bijentuin.
Wat je hiervan kunt leren: uitstraling komt niet alleen terug in het interieur, maar ook in het 'doen'. Ben je duurzaam bezig? Laat dat zien!

Mr Porter | W Hotel, Amsterdam
Dit stijlvolle restaurant richt zich op steaks en cocktails, met prachtig uitzicht op het Paleis op de Dam. Fine dining op z'n best. De sfeer die hier hangt is professioneel, wat perfect samengaat met de luxe uitstraling en het glanzende interieur. Dat het restaurant gevestigd is in het prestigieuze W Hotel, is wel te zien aan bijvoorbeeld de gouden lift die je naar de bovenste verdieping brengt. Luxe borden en bestek, waar bij de steak messen met leren handvatten zelfs 'Mr. Porter' in is gegraveerd.
Wat je hiervan kunt leren: alles telt mee, ook de kleinste dingen. Zorg dat je overal op let en geen details vergeet. Dit zijn juist de belangrijkste dingen!