Bij Albrecht: hoe elke gast verrast wordt door een groentegerecht

5 minuten
Iedereen kan eerlijk genieten van vegetarische en veganistische gerechten Bij Albrecht, óók als je een liefhebber bent van een stukje vlees of vis.
Hoe je iedereen aanspreekt met een vegetarisch-veganistisch restaurant? Met toegankelijke prijzen. Een toegankelijk interieur. En vooral de gezonde smaakcombinaties van elk groentegerecht verrassen iedereen. Dat is Bij Albrecht.

Wie? Bernadette Albrecht
Wat? Mede-eigenaar Bij Albrecht (met haar partner Manfred)
Aantal plaatsen? 40
Website: bijalbrecht.nl

Manfred en Bernadette Albrecht openden afgelopen zomer hun restaurant vanuit een visie, die helder uitgelegd staat op de eigen site:
Iedereen kan heerlijk en eerlijk genieten van vegetarische en veganistische gerechten, óók als je een liefhebber bent van een stukje vlees of vis. Terwijl jij van jouw vegetarisch en/of veganistisch gerecht geniet ben je gelijk lekker duurzaam bezig. Hiermee zetten wij de eerste stappen voor een duurzamere horeca en verkleinen wij direct onze footprint.

Klinkt als een nobel doel. Hoe ontstaat zo'n concept?


'Onze dochter is onze inspiratiebron. Zij wilde op jonge leeftijd geen vis en vlees meer eten; waarna wij besloten ook vegetariër te worden. Ik was net gestart met een studie voor natuurvoedingsdeskundige en leerde welk effect voeding op je lichaam heeft. Met z'n allen eten we te veel vlees en vis eten en krijgen we te veel eiwitten binnen. Dat kan anders. Manfred kon altijd al enorm genieten van het prachtige aanbod uit de natuur. En na jarenlang gewerkt te hebben als freelance chef, had hij nu behoefte aan stabiliteit. In dit concept komt het allemaal mooi samen.'

En het sluit mooi aan bij de healthy lifestyle trend?


'Daarbij denk ik meer aan de hype van gezonde sapjes. Over een jaar of zes, zeven is die trend wel voorbij. Terwijl vegetarisch en veganistisch een bewuste keuze is. Het is een levensstijl.'

Manfred is chef-kok, jij natuurvoedingsdeskundige. Hoe werkt dat samen in de praktijk? Begint het met de producten of de voedingswaarde?


'Met de smaak en de aanbod uit het seizoen. We zijn allebei lekkerbekken én we zijn vegetariër. Bij veel healthy concepten misten we nog wel eens de smaak. Terwijl lekker en groenten prima samengaan. De frituur gaat hier ook gewoon aan hoor: bijvoorbeeld voor een groentenkroket. Met Bij Albrecht zijn we dichtbij onszelf gebleven.'

Welke reacties krijgen jullie op de kaart?


'Vaak aangenaam verrast. We krijgen regelmatig feedback dat mensen op basis van de menukaart niet precies weten wat ze kunnen verwachten. Underpromise, overdeliver, zeg maar. Op de kaart staat bijvoorbeeld een stamppot, maar dat is niet de stamppot zoals je 'm thuis eet. Zowel qua presentatie en smaak. Mensen vinden de verrassing leuk. Niet voor niets is de proeverij een van onze hardlopers: we serveren twee warme en twee koude gerechten, in de vorm van shared dining.'

Hoe maak je een vegetarisch/veganistisch concept toegankelijk?


'Zoals gezegd, is de smaak ontzettend belangrijk. Maar ook het interieur. Ik houd ook wel van de industriële trend met combinaties van hout en staal, maar ik denk dat je daarmee met name inspeelt op een jongere doelgroep. Ons interieur is neutraal, door de ramen komt veel licht binnen. Het is lekker fris en spreekt daardoor zowel oud als jong aan. Laatst zat er hier zelfs een groep voetbalsupporters.'

Wat betekent dat: dat jullie met Bij Albrecht een breed publiek bedienen?


'We zullen nooit iemand weigeren, omdat hij of zij ook vlees of vis eet. Als gast niet, maar ook niet als medewerker. Ons doel is laten zien dat horeca duurzamer kan en dat dat niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit. Iedereen die dat wil ontdekken is welkom. We bezorgen als extra service ook thuis via onze delivery partner.'

Versterken het restaurant en het thuisbezorgen elkaar?


'We hebben dagelijks enkele bestellingen, maar het is te vroeg om te zeggen of het elkaar versterkt. Daarvoor zijn we nog te kort bezig. We willen ook nog meer corporate lunches verzorgen. In januari, na een half jaar, kunnen we meer over de cijfers zeggen. De pieken in het restaurant schommelen ook nog aardig. Al weten we wel dat de meeste vraag uitgaat naar het diner.'

Toch weten jullie de prijzen te beheersen. Een koud voorgerecht kost 12,50 euro, terwijl gasten voor een warm gerecht 14,50 euro betalen. Niet duur...


'Manfred is heel secuur in de mise-en-place. Wat er overblijft, gebruikt hij in andere gerechten. We hebben nauwelijks waste en besparen zo ook op inkoop. Verder werken we met een klein team, onze led-verlichting is energiezuinig en we maken gebruik van veel tweedehands materiaal.'

De duurzaamheid komt dus ook terug in andere zaken dan de gerechten.


'Al onze take-away producten zijn biologisch afbreekbaar. Onze menukaart is gemaakt van gerecycled materiaal. Voor onze afvalverwerking werken we samen met de meest duurzame milieuservice. En we gebruiken natuurlijk duurzame producten. Ons bier komt van een kleine brouwerij uit de buurt waar ze het gebruikte water op een natuurlijk manier zuiveren. Het hoeft geen grote afstanden af te leggen voordat het bij ons komt en komt tot stand zonder chemische middelen. Zo verkleinen we onze footprint. We geloven ook in duurzame relaties met onze leveranciers. Van de herkomst van de producten tot de koeling waarin we ze kunnen bewaren.'


Met Bij Albrecht zetten jullie de eerste stappen voor duurzame horeca, zoals jullie het zelf omschrijven. Welke stappen moeten jullie nog zetten?


'De wens is dat we op den duur uitgroeien tot een franchiseorganisatie. Dit concept zou in elke stad passen. Het mooiste zou zijn als elk restaurant in een monumentaal pand is gevestigd. In een pand met een eigen verhaal. Dat zou de beleving afmaken.'