Geef je wijnomzet een boost: de basics

3 minuten
Wil je meer omzet behalen uit wijn? Zorg dat je ook met je wijnaanbod je gast centraal stelt. De basis: denk anders over marge, ga voor nét wat meer kwaliteit, weet wat je schenkt en versterk de beleving aan tafel. Claudia van Dongen is Register-Vinoloog, Register-Wijndocent én trainer bij ZiN Inspiratielab. Ze neemt je mee in de basics. 

 

Denk anders over marge

Claudia: ‘Hanteer je een klassieke rekenmethode waarbij elke wijnfles vier keer over de kop gaat? Dan is de marge per fles aantrekkelijk op papier, maar het risico is dat gasten zich vooral laten leiden door prijs. Wil je gasten aansporen om écht te ervaren wat je te bieden hebt, overweeg dan een ander margebeleid. Denk aan meerdere staffels of zelfs aan één vaste opslag op al je flessen. Dan is de marge per wijn wellicht kleiner. Maar je stimuleert je gast om ook eens andere, meer verrassende wijnen te proberen en vaker terug te komen.’
Tip: verras je gast nog meer met wijn-spijscombinaties. In deze blog helpen we je op weg. 

Onderschat de huiswijn niet

‘Besef dat de huiswijn gemiddeld genomen de meest bestelde wijn is. Dus ook dé wijn om gasten mee te overtuigen. Laat je daarom niet leiden door de voordeligste inkoopprijs. Hoe voordeliger de wijn, hoe groter de kans dat het om een industrieel geproduceerde wijn van mindere kwaliteit gaat. Eén euro meer kan voor de smaak al een groot verschil maken. Schenk een huiswijn die bij de meeste gasten in de smaak valt én bijdraagt aan jouw goede naam.’

Zorg voor voldoende kennis in het team

‘Door te investeren in kennis, komen medewerkers zelfverzekerd over en voelen gasten zich serieus genomen. Zorg dat elke bedieningsmedewerker in ieder geval de wijnen op jouw wijnkaart kent. Om welke soort gaat het, wat is het smaakprofiel en wat is het land van herkomst? Dat hoeft niet veel geld of tijd te kosten. Vraag bijvoorbeeld je leverancier een presentatie te geven of laat medewerkers een basiswijntraining van een dag volgen.’ 

Schenk aan tafel met een vaste hand

‘Voor optimale beleving serveer je de wijn niet in glazen, maar schenk je aan tafel. Daarbij is het belangrijk dat je telkens dezelfde hoeveelheid schenkt. Je wilt voorkomen dat sommige gasten zich benadeeld voelen ten opzichte van tafelgenoten. Maar een vaste hand is ook uit kostentechnisch oogpunt belangrijk. Reken je met vijf glazen uit een fles, dan wil je ook vijf glazen uit een fles schenken. Tip: laat je medewerkers oefenen met wijnflessen gevuld met water. Schenken met vaste hand is een kwestie van routine opdoen.

Vergeet het glaswerk niet

‘Elke wijn komt nog beter tot z’n recht in het juiste glaswerk. Wil je het medewerkers makkelijker maken om de juiste hoeveelheid te schenken? Je kunt ook kiezen voor glaswerk waar met bedrukking de aanbevolen hoeveelheid op staat aangegeven.’  

Nóg meer halen uit je wijnverkoop?

Schrijf je in voor de Wine Experience bij ZiN Inspiratielab. Ontdek meer dan 40 wijnhuizen van over de hele wereld, bekijk meer dan 200 bijzondere wijnen en volg unieke masterclasses.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.