3x onderscheiden met iets bekends

3 minuten
Jezelf onderscheiden met de menukaart. Dat kan op tal van manieren. Bijvoorbeeld door in te zetten op vernieuwing en creativiteit Maar zakelijk gezien is het ook interessant om in te spelen op bekend. In een klassieker kun je zakelijk én creatief samenbrengen. Tenminste, als je het goed aanpakt. 


 

Creatief in kwaliteit: met een pure klassieker

Klassiekers in muziek zijn tijdloos, klassieke schilderijen trekken nog steeds bezoekers in alle leeftijdsklassen en klassiekers op het menu blijven ook hardlopers. Van steak tartare tot carpaccio en van asperges brabançonne tot salade. Dit komt doordat het om meer dan smaak gaat. Een klassieker op de menukaart prikkelt niet alleen alle zintuigen, maar brengt herinneringen boven en het gevoel dat dit met zich meebrengt. Herinneringen aan de mooie momenten waarop je gast eerder dit gerecht heeft gegeten. 

Houd bij de samenstelling van je kaart vooral ook rekening met wat favorieten bij een brede doelgroep zijn. En zorg dat je de allerbeste versie van de klassieker bereidt. De allerbeste producten met de allerbeste smaak. Een echt pronkgerecht. 

Creatief in stijl: met je eigen twist aan klassieker

Klassiekers zijn zoals gezegd niet voor niets klassiekers. Het zijn gerechten die zich in de loop der tijd hebben bewezen en waar veel vraag naar is. Wil je je gasten laten zien welke creativiteit je in huis hebt én een bepaalde zekerheid hebben dat je gerecht ‘werkt’? Neem dan een klassieker en geef daar je eigen signature aan. Of creëer gerechten met producten die iedereen kent, maar dan net wat anders. Dat kan door te variëren met producten, maar ook qua presentatie. Bereid het eigerecht shakshuka bijvoorbeeld niet met tomaat, maar met spinazie. Verder kun je - zoals we eerder schreven - een vegan tint geven aan een klassieker door vlees te vervangen. Een bekend voorbeeld is een carpaccio van biet.  

Creatief in presentatie: met het verhaal achter de klassieker

Het verhaal achter het gerecht laat het nog meer tot de verbeelding spreken. Vertel bij de waldorf salade dat dit een klassieker is sinds de jaren 1960 en die eind negentiende eeuw voor het eerst in het New Yorkse Waldorf Astoria Hotel op de kaart stond. Of dat de carpaccio naar het schijnt voor het eerst in 1950 op de kaart stond bij Harry’s Bar in Venetië. Speciaal ontwikkeld voor een vaste gast die bloedarmoede had en vernoemd naar schilder Vittore Carpaccio. En zo heeft elke klassieker zijn eigen bijzondere verhaal. 

Door jouw klassieker elk zintuig te laten prikkelen, kun je het toch onderscheidend maken. En commercieel nog interessanter. Zeker in combinatie met andere zelfontwikkelde of moderne gerechten.  

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.