4 tips om meer uit je menukaart te halen

2 minuten
De menukaart is het visitekaartje van je restaurant - naast je medewerkers natuurlijk. Met de juiste presentatie en samenstelling kun je zelfs de omzet verhogen. Slim dus om hier aandacht aan te besteden. Hieronder een aantal tips om mee te beginnen.

Denk na over de prijzen

Als het om prijzen gaat, is het vooral belangrijk dat je laat zien dat ze doordacht tot stand zijn gekomen. Een wijn van 5,20 doet het over het algemeen beter dan een wijn van 5 euro.
Maar zorg ook weer niet dat de focus te veel op de prijs komt te liggen. Zet je gerechten niet op volgorde van voordelig naar duur of van duur naar voordelig op de kaart; dan gaan je gasten juist prijzen vergelijken. Zet om die reden ook geen eurotekens voor de prijzen: geen ? 5,20, maar 5,20.

Deel onder in categorieën

Met te veel keuzes op de menukaart, maak je het je gast wel erg moeilijk om te kiezen.

Werk je met een grotere kaart, verdeel je gerechten dan in ieder geval onder in categorieën. Op gang bijvoorbeeld of op vlees, vis of vegetarisch. Maar het kan ook creatiever: op smaak of herkomst. Let op: bied niet meer dan zeven keuzes per categorie.

Maak het tijdelijk of zeldzaam

Een van de aloude marketingwetten: creëer een gevoel van schaarste als je wilt verkopen. In je restaurant vertaal je dit principe bijvoorbeeld in een dagmenu: 'alleen vandaag verkrijgbaar'. Of serveer exclusieve seizoensproducten: gerechten met truffel of zet een herfstbockbier op de drankenkaart. Maar denk vooral ook producten die je alleen in jouw regio vindt. Heb je direct een mooi verhaal om erbij te vertellen.

Besteed extra aandacht aan favorieten

Je kunt sturen op een keuze door bepaalde gerechten extra onder de aandacht te brengen. Of het nu je signature dish is, een hardloper of het gerecht waar je de mooiste marge op pakt. Sommige gerechten verdienen het om uitgelicht te worden. Je kunt een gerecht presenteren als 'favoriet van de chef'. Of geef het een extra smeuïge naam. Maar je kunt ook verder gaan: plaats bijvoorbeeld een mooi herkomstverhaal bij het gerecht of trigger extra door fotogebruik. Hoe meer een gerecht in de spotlights staat, hoe eerder je gasten dit gerecht bestellen.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.