5 tips voor de perfecte routing

2 minuten

De juiste routing neerzetten levert je personeel én je gasten veel op. Bij het ontwerpen van je inrichting is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Foodbrigade sprak hierover met bekend horeca-interieurontwerper Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek: ‘Je kunt niet voor de horeca ontwerpen als je nog nooit een bord in je hand hebt gehad.’
 

 

De perfecte routing voor bediening en gast? Volg de tips van Rein Rambaldo.

1. Maak een spannende indeling
‘Bij binnenkomen mogen gasten niet gelijk heel de zaak zien. Je moet kunnen rondlopen, een kijkje achterin de hoek kunnen nemen en zo nieuwe ruimtes ontdekken. Dan creëer je een omgeving die niet aanvoelt als een klaslokaal, waar gasten zich vergeten en verlaten voelen. Creëer een ambiance en routing die het overal leuk maakt om te zitten. Alles wat wij tekenen voor onze klanten kunnen we ook op deze manier onderbouwen.’

Afbeelding indeling

2. Plaats de bar bij de ingang
‘Barkeepers zijn degene die iedereen welkom heten. Dat zijn joviale types die een bepaalde gezelligheid uitstralen, wat ik belangrijk vind bij binnenkomst. Mensen nemen hun eerste drankje aan de bar, wat ook goed is voor je omzet.’

3. Zet grote groepen bij het toilet
‘Grote groepen vinden het niet erg om bij het toilet te zitten. Als ze maar bij elkaar zitten. Een tafel voor twee plaats je daar niet, dat wordt een tafel waar niemand wil zitten. Romantisch uiteten met je partner doe je niet naast het toilet.’

Afbeelding indeling

4. En zet grote groepen zo dicht mogelijk bij de keuken
‘Bij een groep van minimaal twintig mensen mag de afstand van de keuken naar de tafel niet te groot zijn. Het duurt dan te lang voordat alle gasten hun eten hebben. Wanneer je de tafel dichtbij de keuken plaatst zijn er korte lijnen met het uitserveren.’

5. Laat het meubilair de ruimte ondersteunen
‘Wij hebben in de brasserie bij MaMa Kelly een heel leuke ruimte waar je bij de open keuken zit. Je krijgt alles mee wat daar gebeurt. Dat heeft voor- en nadelen. Er komt lawaai uit de keuken waar je als gast hinder van kunt ondervinden. We hebben er daarom voor gekozen om bij deze zitplaatsen extra comfortabele, gestoffeerde stoelen neer te zetten. In de grote ruimte, de ketelruimte zoals wij dat noemen, hebben we iets minder luxe stoelen staan. Dat zijn allemaal dingen waar we rekening mee houden.’

Ondernemerschap

27 oktober 2018

Van club naar all you can eat tapas concept

Mari leidde ruim 20 jaar een Turkse club, maar besloot toen zijn ouders uit de zaak stapten om deze over te nemen en in hun voetsporen te...

Lees meer
Gastvrijheid

28 mei 2020

Checklist: wat mag je zeker niet vergeten voordat je je zaak opent?

De horeca heropent! Waar moet je over nagedacht hebben voordat je je gasten ontvangt?

Lees meer
Ondernemerschap

16 maart 2017

Festifood als omzetbooster

Velen dromen ervan. Een foodtruck. Het is keihard werken, maar het is relatief makkelijker dan een restaurant beginnen.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen