6 basics voor tevreden gasten op je terras

3 minuten
Bij de heropening straks is je terras een belangrijk onderdeel om omzet mee te pakken. Maar hoe haal je nóg meer uit je terras? Van gastvrije benadering tot kaart tot gemotiveerde medewerkers. We zetten enkele basics op een rij voor een succesvol terras. 

 

 

Kijk vrolijk en mensen in ogen

Enthousiasme werkt aanstekelijk en je gasten verwachten op je terras vooral aandacht. De basisregels: heet elke nieuwe gast welkom en zorg dat je medewerkers er verzorgd uitzien. En zorg dat je aan tafel met je gast communiceert en bij het opnemen van de bestelling ook oogcontact maakt. Werk je met een handheld? De truc is om hem wat lager te houden, zodat je eerder geneigd bent om je gasten aan te kijken en niet alleen naar het scherm kijkt. Gasten gaan ook eerder meekijken met wat er op de handheld gebeurt. Dat zorgt voor meer interactie.  

Kijk kritisch naar de kwaliteit van eigen product

De basis is natuurlijk de gerechten en dranken die je serveert. Je kunt de rest nog zo goed aanpakken, als de kwaliteit van je product onvoldoende is, is dat wat overheerst. Zorg dat je kaart optimaal aansluit bij de wensen van je gasten en je verwachtingen waarmaakt. 

Kaart cruciaal

Wanneer je zorgt dat je kaart optimaal aansluit bij de wensen van je gasten en je vervolgens die verwachtingen waarmaakt (qua smaak, qua temperatuur, qua gelijktijdig serveren), sta je 1-0 voor. 

Kijk en handel productief 

Laat zien dat je meedenkt met je gast en oprecht geïnteresseerd bent. Vraag bijvoorbeeld niet pas aan het einde - en al helemaal niet uit automatisme - of alles naar wens was. Maar vraag al eerder of alles naar wens is. Mocht dat niet helemaal zo zijn, dan heb je nog de kans om bij te sturen.

Kijk en laat je zien 

Wanneer een gast zwaait om je aandacht, is dat meestal een teken dat het hem of haar anders niet lukte om je aandacht te trekken. Of dat het hen iets te lang duurt voordat ze kunnen bestellen of betalen. Een manier om dit te voorkomen: onderzoek of het lukt om met vaste routes te lopen. Gasten hebben al snel door wat de route is en kunnen inschatten wanneer je langs hun tafel komt.  

Kijk naar de leuke zaken van het werk 

Aan het einde van de dag heb je misschien de neiging om met je team terug te blikken op de mindere ervaringen. Dat kan zeker leerzaam zijn. Maar sta vooral ook stil bij de hoogtepunten, want dat motiveert immers veel meer. En dat is belangrijk. Want we weten nu al dat wanneer de terrassen straks open mogen, rustig opstarten er niet in zit. Lange werkdagen en -weken zullen geen uitzondering zijn. Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden gasten.  

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.