6 basics voor tevreden gasten op je terras

3 minuten

Bij de heropening straks is je terras een belangrijk onderdeel om omzet mee te pakken. Maar hoe haal je nóg meer uit je terras? Van gastvrije benadering tot kaart tot gemotiveerde medewerkers. We zetten enkele basics op een rij voor een succesvol terras. 

Kijk vrolijk en mensen in ogen

Enthousiasme werkt aanstekelijk en je gasten verwachten op je terras vooral aandacht. De basisregels: heet elke nieuwe gast welkom en zorg dat je medewerkers er verzorgd uitzien. En zorg dat je aan tafel met je gast communiceert en bij het opnemen van de bestelling ook oogcontact maakt. Werk je met een handheld? De truc is om hem wat lager te houden, zodat je eerder geneigd bent om je gasten aan te kijken en niet alleen naar het scherm kijkt. Gasten gaan ook eerder meekijken met wat er op de handheld gebeurt. Dat zorgt voor meer interactie.  

Kijk kritisch naar de kwaliteit van eigen product

De basis is natuurlijk de gerechten en dranken die je serveert. Je kunt de rest nog zo goed aanpakken, als de kwaliteit van je product onvoldoende is, is dat wat overheerst. Zorg dat je kaart optimaal aansluit bij de wensen van je gasten en je verwachtingen waarmaakt. 

Kijk kritisch naar de kwaliteit van eigen product

De basis is natuurlijk de gerechten en dranken die je serveert. Je kunt de rest nog zo goed aanpakken, als de kwaliteit van je product onvoldoende is, is dat wat overheerst. Wanneer je zorgt dat je kaart optimaal aansluit bij de wensen van je gasten en je vervolgens die verwachtingen waarmaakt (qua smaak, qua temperatuur, qua gelijktijdig serveren), sta je 1-0 voor. 

Kijk en handel productief 

Laat zien dat je meedenkt met je gast en oprecht geïnteresseerd bent. Vraag bijvoorbeeld niet pas aan het einde - en al helemaal niet uit automatisme - of alles naar wens was. Maar vraag al eerder of alles naar wens is. Mocht dat niet helemaal zo zijn, dan heb je nog de kans om bij te sturen.

Kijk en laat je zien 

Wanneer een gast zwaait om je aandacht, is dat meestal een teken dat het hem of haar anders niet lukte om je aandacht te trekken. Of dat het hen iets te lang duurt voordat ze kunnen bestellen of betalen. Een manier om dit te voorkomen: onderzoek of het lukt om met vaste routes te lopen. Gasten hebben al snel door wat de route is en kunnen inschatten wanneer je langs hun tafel komt.  

Kijk naar de leuke zaken van het werk 

Aan het einde van de dag heb je misschien de neiging om met je team terug te blikken op de mindere ervaringen. Dat kan zeker leerzaam zijn. Maar sta vooral ook stil bij de hoogtepunten, want dat motiveert immers veel meer. En dat is belangrijk. Want we weten nu al dat wanneer de terrassen straks open mogen, rustig opstarten er niet in zit. Lange werkdagen en -weken zullen geen uitzondering zijn. Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden gasten.  

Horeca Kengetallen

04 juni 2020

Horeca Kengetallen: zó zorg je dat elke gast rendabel wordt

Nu de horeca weer langzaam opstart is het belangrijk om zo slim mogelijk in te kopen. Het doel? Je winst op peil houden of je verlies...

Lees meer
Ondernemerschap

30 maart 2017

Erik Tas: totaalconcept met ieders favoriete ontbijt

Interview met chef-kok Erik Tas over de veranderende Nederlandse ontbijtcultuur en hoe hij daarop inspringt.

Lees meer
Ondernemerschap

08 september 2017

Hoe Speys eten & drinken duizenden gasten bedient met verse fast casual

Hoe je gerechten serveert aan duizenden gasten, zonder kwaliteit in te leveren?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen