De meerwaarde van een brede doelgroep 

5 minuten
Van jongeren en zakenmensen tot gezinnen en oudere echtparen. Iedereen is en voelt zich welkom bij Jan & Jan. Pleunie Gesthuizen vertelt over hoe ze bewust inspelen op een brede doelgroep. 
 

 

 

Wie - Pleuni Gesthuizen
Wat - mede-eigenaar Jan & Jan
Website - janenjan.com
 

Horeca voor brede doelgroep

Wat is de kracht van Jan & Jan?
‘We zijn een familiebedrijf met uiteenlopende kwaliteiten. Zo zijn mijn vader en broer vaak de creatieve breinen, mijn moeder en ik zijn het gezicht van Jan & Jan, mijn zus is goed met bruiloften en partijen en mijn andere zus zorgt dat alles op social media en de site er goed uitziet. We vullen elkaar aan en zijn allemaal echte doeners. Met elkaar krijgen we alles gedaan.’

 

Wat maakt Jan & Jan onderscheidend?
‘De doelgroep is erg breed. Van jongeren en zakenmensen tot gezinnen en oudere echtparen. Iedereen is en voelt zich welkom bij Jan & Jan. Dat de doelgroep zo breed is, komt deels doordat we in de directe omgeving weinig concurrentie hebben, maar ook door de juiste balans binnen veranderingen.’

Wat bedoel je met balans binnen veranderingen?
‘Wij houden met het aanpassen van de menukaart rekening met de uiteenlopende doelgroep. De één ziet graag iets nieuws op de kaart, vooral de jongere gasten. Maar de ander mist al heel snel een lekkere klassieker. Onze Pulled Pork bijvoorbeeld. Als we die van de kaart halen, duurt het nooit lang voor gasten vragen wanneer het weer terug komt. We willen niet een te grote kaart, maar er moet wel voldoende keuze zijn. Zo staan er twaalf verschillende hoofdgerechten op de kaart. We willen er met liefde wat vertrouwde toppers op laten staan, maar we gaan toch ook graag met trends mee. Dat moet in goed balans zijn.’

Horecatrends

Hoe ga je mee met trends?
‘Didam ligt in het oosten van het land. Mijn ervaring is dat dat vaak wat achterloopt op trends. Groot voordeel is dat ik vaak ‘af kan kijken’ in de steden. In Amsterdam was soja-cappuccino een paar jaar geleden een veel gevraagd product. Daar speelde ik op in. Wij boden het al aan voordat iemand er om vroeg. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Gin en Tonic. Al zeker een jaar of acht een hit, hier pas een jaar of vier. Niet alleen kijk wat er in de steden gebeurt, trends hou ik ook in de gaten via vakbladen, op internet en social media.’

Betekent verandering op de kaart altijd ‘meegaan met trends?’
‘Zeker niet. Rond mei krijgen we sowieso altijd een nieuwe menukaart. Dat heeft ook met het seizoen te maken. Dan passen we de wijnkaart daarop aan, dat moet op elkaar aansluiten. Persoonlijk hou ik van veel verandering, maar met veertig man personeel in de bediening is vaak veranderen lastig. We kunnen hen niet steeds iedereen optrommelen en alles leren. Maar ik wil wel dat ons team goed weet wat er op de kaart staat en dit ook over kan brengen naar de gasten. Áls we veranderingen doorvoeren, brengen we het team hiervan goed op de hoogte.’

Personeel en gasten

Hoe pakken jullie dit aan?
‘Omdat de lunch- en menukaart geregeld kleine veranderingen ondergaan, geven we dit door via een groepsapp. In maart, voorafgaand aan het drukke seizoen, nodigen we altijd iedereen uit voor een training. Eigenlijk is dit meer een verplichting dan een uitnodiging. We leggen precies uit wat de nieuwe kaart inhoudt. Iedereen mag alles proeven en vragen stellen. Als we nieuwe bieren op de tap hebben nodigen we iemand van de brouwerij uit en bij grote veranderingen op de wijnkaart komt ook de wijnleverancier langs. Zij vertellen het toch wat leuker! Dat is ook leuk voor het team; het houdt ze gedreven.’

Wat doe je nog meer om je team gedreven te houden?
‘Ons team mag altijd leren. Wie dat wil, mag trainingen volgen. Zo hebben we inmiddels drie barista’s die perfecte latte art kunnen maken. Anderen hebben biertrainingen gevolgd. Tijdens de horecasluiting mocht iedereen zijn of haar kennis overdragen aan collega’s. Na de sluiting konden we al vrij snel ons personeel nagenoeg evenveel werk bieden als ervoor. Dat wordt door het team natuurlijk ook gewaardeerd. Na een periode klussen of stilzitten stonden ze weer te popelen om ‘normaal’ te werken.’ 

Hoe lukt het iedereen weer evenveel werk te bieden?
‘Op ons terras konden we 190 gasten kwijt, nu hebben we 140 zitplaatsen. Dat is nog steeds veel. Normaal is het het in de zomer laagseizoen voor de partyzaal, deze staat dan veel leeg.  Nu hebben we de zaal bij het restaurant getrokken. Daardoor hebben we binnen 94 in plaats van 50 zitplaatsen. We zijn zeven dagen per week vanaf 9 uur open, we draaien meerdere shifts. En we hebben elke dag tijdens lunch en diner één medewerker extra nodig om de de reserveringen te regelen. Want waar we vroeger nagenoeg alleen passanten hadden, hebben we nu alleen maar reserveringen. Reserveren is sinds juli niet meer verplicht, maar gasten lijken dat nog niet te beseffen. Dat is jammer, want hierdoor heb je minder doorloop. Zonder terras zou dit betekenen dat we een tafel minder vaak kunnen gebruiken.’

Wat verwachten jullie van de zomer?
‘Steeds meer mensen gaan weer de deur uit. Ze durven steeds meer en lijken hun angst steeds meer los te laten. Ik denk en hoop dat we in een opbouwende fase zitten. Ik verwacht dat het uiteindelijk weer net zo druk wordt als de jaren voor 2020. Hopelijk is dan ook weer meer mogelijk, zoals live muziek op het terras en meer gasten dan stoelen.’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.