Een food market als culinaire broedplaats

3 minuten
Igor Langeveld stapte uit zijn comfortzone door het concept van Meraqi te verrijken met een food market. 

 

 

 

 

 

Wie - Igor Langeveld
Wat - Eigenaar Meraqi
Website - meraqi-restaurant.com

Wat is de kracht van Meraqi?

‘Meraqi stamt af van Meráki, dat is het Griekse woord voor al je liefde, passie, energie en creativiteit in je werk stoppen. Wij selecteren onze medewerkers op hun passie voor het vak en dagen onze leveranciers uit alleen de beste ingrediënten voor ons te selecteren. De recepturen die wij maken ontstaan uit passie en liefde. Pure smaken, dichtbij de basis, authentieke bereidingen, werelds.’ 

Waar halen jullie de inspiratie vandaan?

‘Mijn vrouw en ik hebben al reizend ontzettend veel inspiratie opgedaan. Nu -door de maatregelen rondom corona- reizen niet meer mogelijk is, doen we vooral op YouTube en Netflix ideeën op. Als we een interessant gerecht voorbij zien komen, overleggen we met ons team hoe we hier een eigen twist aan kunnen geven. Zodat het een eigen gerecht wordt en meer aansluit bij ons concept.’

Hoe anticiperen jullie op de maatregelen tegen het coronavirus?

‘Er is steeds meer vraag naar meer dan ‘alleen maar bezorg- en afhaalgerechten’. Daarom zijn we uit onze comfortzone gestapt met verschillende borrelboxes, diner aan huis en een food market in ons restaurant. Afhalen is nog steeds mogelijk. Omdat er in de regio geen echte Italiaanse pizza’s verkocht worden, hebben wij geïnvesteerd in een pizza steenoven. Italiaanse Pizza’s zijn een goede aanvulling op onze wereldse kaart.’

Wat houdt diner aan huis in?

‘We brachten een vijf- of zesgangendiner aan huis. Brachten, want door de avondklok waren we helaas gedwongen hiermee te stoppen. Met een bus gingen we van woonhuis naar woonhuis. We brachten de restaurantbeleving thuis door de gerechten in een keukentje in de bus te bereiden.’

‘In overleg met de gasten bracht een medewerker uit de bediening de gerechten, het servies, glaswerk en bestek bij de mensen naar binnen. Ook schonk hij of zij een glaasje wijn in voor de gasten, lichtte elke gang toe en gaf indien nodig uitleg over het verwarmen in oven. Om de drie kwartier brachten wij een gang langs. Aan het eind van de avond haalden we alle afwas op. We namen letterlijk alles uit uit handen, want dat is uiteindelijk wat we het leukst vinden om te doen. Voor de gasten een beleving, voor ons een succes. Want we hadden gemiddeld zeven adressen per avond.’ 

En de food market, hoe ziet die eruit?

‘Op woensdag tot en met zondag kunnen gasten bij ons binnenwandelen om culinair te shoppen. We verkopen kleine maaltijden voor maximaal € 7,50 per gerecht. We zorgen altijd voor variatie tussen vlees, vis, vega en kip. Zo lenen de gerechten zich ook prima voor shared dining. Dagelijks hebben we acht tot tien verschillende, verantwoorde maaltijden.’

Hoe bereid je je hier dagelijks op voor?

‘Omdat gasten niet van tevoren bestellen, is het altijd lastig in te schatten hoeveel we moeten maken. We kiezen er daarom bewust voor om gerechten te maken die een paar dagen goed blijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pasta’s, curry’s, stamppotten en ovenschotels. Omdat we ‘s maandags tot en met ‘s woensdags gesloten zijn, maken we zondags een combiprijs. Dan verkopen we vier of vijf gerechten voor  € 25,00. Zo hoeven we weinig tot niets weg te gooien.’

Welke rol speelt de food market straks na de herstart?

‘Een fijne bijkomstigheid van de food market is dat, door de variatie in de gerechten, onze koks hun creativiteit kunnen blijven uiten. Met elkaar zoeken we steeds naar nieuwe, originele gerechten. Zijn gerechten echt een succes? Dan komen ze niet alleen in de food market terug, maar waarschijnlijk ook op de menukaart als we straks weer open mogen.’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.