Een foodtruck starten? Houd hier rekening mee

3 minuten

Er zijn tal van redenen waarom je een foodtruck start. Bijvoorbeeld als verlengstuk van je restaurant. Of als nieuw bedrijf. Maar wat je reden ook is: begin altijd goed voorbereid.

 

Denk niet in wat anderen doen

Met het concept valt of staat het succes. Foodtrucks zijn ontzettend populair; dat betekent dat ook steeds meer ondernemers er eentje starten. En dat het dus steeds lastiger wordt om je te onderscheiden. Maar dat wil je juist wel: mensen moeten straks uit al dat aanbod juist jouw foodtruck kiezen. Met een eenvoudige hamburger of een soepje kom je er niet meer. Denk in plaats daarvan aan authentiek Mexicaans, hotdogs van hoogwaardig vlees of culinaire frites. Qua streetfood zijn er tal van mogelijkheden. Of ga voor een winters thema tijdens de donkere dagen.

Maak het je niet te moeilijk

Want er is meestal een beperkte werkruimte en opslag vergeleken met een restaurantkeuken. En bij piekdrukte moet je heel snel en veel uitserveren.

Bedenk waar je gaat staan

Je mag niet zomaar overal je foodtruck neerzetten. Wil je op straat staan, in het winkelcentrum of voor de deur van je restaurant? Informeer bij de gemeente naar wat wel en niet mag, en welke vergunning je nodig hebt. Je kunt er ook voor kiezen om evenementen langs te gaan. Dan heb je meestal veel aanloop. Maar houd er rekening mee dat je wel al snel 15 tot 20 procent van de omzet afdraagt aan de organisatie.

Zet eerst álle kosten op een rijtje

Het klinkt heel romantisch; met je eigen foodtruck de mooiste gerechten verkopen. Maar besef dat je wel een bedrijf runt. En je wilt natuurlijk geen verlies draaien. Naast de foodtruck zelf, de inkoop van producten en eventueel salaris zijn er kosten waar je minder snel aan denkt. Vergunningen, het onderhoud van je foodtruck, stallingskosten voor buiten het seizoen, verzekeringen, de kosten van een kassasysteem en zo zijn er nog tal van andere zaken op te sommen. Slim om alles eens onder elkaar te zetten en zo nodig een buffer op te bouwen.

Vergeet de (social) promotie niet

Je food kan nog zo lekker zijn, als mensen dat niet weten, komen ze niet. Vergeet jezelf vooral niet te promoten via social media. Focus je daarbij op de kanalen waar je gasten zitten en die het beste aansluiten bij wat je verkoopt. Denk in eerste instantie aan Instagram en/of Facebook. Wil je graag op zakelijke evenementen staan? Dan is het ook verstandig om jezelf te presenteren op LinkedIn.

En nog wat praktische zaken:

  1. Rijbewijs: bij zwaardere voertuigen of wanneer je met een aanhanger rijdt, is een rijbewijs B wellicht niet voldoende.
  2. Je moet voldoen aan de hygiënecode voor de Nederlandse horeca.
  3. Zorg voor een plan b. Wat doe je bijvoorbeeld als de stroom uitvalt of de oven het begeeft? Denk hierover na, zodat je niet voor onvoorziene verrassingen komt te staan.
  4. Maar vooral: onderschat het niet. Een foodtruck klinkt romantisch, maar is wel degelijk keihard werken.
Training
Gastvrijheid

Training Omgaan met lastige situaties & klachten

Professioneel reageren op negativiteit.

Bekijk training
Ondernemerschap

05 januari 2019

Een buitenwijk als ideale restaurantlocatie

Restaurant Bij Guusjes en Op Zuid liggen beide in de buitenwijken van Utrecht. Een strategische zet: een hotspot in de wijk worden in plaats...

Lees meer
Ondernemerschap

28 april 2017

Zo maakt ManicOrganic van zijn (duurzame) foodtruck een booming business

Nog vernieuwend zijn met je foodtruck? En ook nog eens duurzaam ondernemen? Dat is ManicOrganic! Met een goede mix van afgekochte- en...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen