Hoe promoot je een kerstarrangement online?

3 minuten
Hoe zet je je website en sociale media kanalen het beste in om ervoor te zorgen dat met Kerst alle tafels bezet zijn? Mitchell Ling, mede-eigenaar van The Fully Bookers, geeft zeven tips. 

 

1. Maak foto's passend bij het arrangement

Om een visueel kerstarrangement te creëren voor je website en sociale media heb je de juiste visuele onderdelen nodig. Het is vooral voor gasten die je zaak nog niet eerder hebben bezocht, belangrijk om de totaalbeleving uit een foto te kunnen halen. Maak foto’s van een volle zaak, genietende mensen, meerdere gerechten, vrolijke bediening, de open keuken. Probeer op een foto zoveel mogelijk een setting te creëren, hoe gasten het gaan ervaren met Kerst. 

2. Communiceer op tijd naar de gasten

Communiceer al vanaf oktober naar je gasten. Maak online de menu’s bekend, de openingstijden, de -eventuele- tijdsloten, de mogelijkheden om te reserveren. 

In oktober komen de eerste telefoontjes al binnen met vragen of reserveringen voor kerst. Dit voor zijn scheelt je veel telefoontjes, veel antwoorden zijn immers al online te vinden.

3. Zorg voor extra pagina's op je website

Maak voor Kerst een extra pagina op je website, speciaal voor het (kerst)arrangement. Heb je meerdere kerstarrangementen? Zorg dan ook voor meer specifieke arrangementenpagina’s. Gasten bezoeken de specifieke arrangementenpagina, omdat ze geïnteresseerd zijn in wat jouw zaak met Kerst te bieden heeft. Ze zijn doelgericht op zoek en niet geïnteresseerd in de reguliere menukaart, openstaande vacatures of een vergader- of trouwlocatie.

4. Maak mensen nieuwsgierig

Social media zijn belangrijke middelen om bezoekers naar je website te krijgen (en zo hopelijk in je restaurant). Probeer je gasten op je website en op social media dezelfde beleving te bieden als in je restaurant. Slim dus om op beide kanalen bijvoorbeeld dezelfde foto’s te gebruiken. Maar zorg vooral ook voor de juiste boodschap en trigger je gasten om door te klikken. Zorg ervoor dat posts en advertenties nieuwsgierig maken, dat ze inspirerend en uitdagend zijn. Denk hierbij aan een video of photo showreel waarin je foto’s, maar misschien ook reviews laat zien. Zorg ervoor dat mensen vanuit het eerste touchpoint meer details willen zien. Ze willen naar de website voor meer informatie over het kerstarrangement. 

5. Adverteer gericht op sociale media

Zeker weten dat je de juiste doelgroep bereikt? Via social media kun je heel gericht adverteren op interesses, omgeving en persoonskenmerken. Met de juiste instellingen op je website kun je zelf gericht de mensen bereiken die al wel op je website hebben gekeken, maar nog niet hebben gereserveerd. Een advertentie kan net even dat zetje geven om tóch te reserveren voor Kerst.

6. Maak gebruik van schaarste

‘Wees er snel bij, we hebben eerste kerstdag nog maar een paar tafeltjes vrij.’ Door op sociale media gebruik te maken van schaarste wordt de urgentie hoger. Hierdoor nemen veel gasten sneller de beslissing een reservering te plaatsen. Ze zijn bang dat ze anders te laat zijn.

7. Denk alvast aan volgend jaar

Maak waar het kan ook volgend jaar gebruik van de content van dit jaar. Dat scheelt volgend jaar investeren. Huur je een fotograaf in voor de foto’s? Laat hem extra veel foto’s maken, zo heb je voor volgend jaar vast wat achter de hand. En maak ook tijdens het kerstdiner foto’s, want niets geeft de sfeer natuurlijk zo goed weer als Kerst zelf. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.