'Ik neem alleen goed lopende zaken over'

4 minuten

Het begon negen jaar geleden aan één van de mooiste pleinen in Nederland. Aan de markt in het historische centrum van Middelburg begon Marcel Löhr Brooklyn Bar & Grill. Het was zo’n succes dat een strandpaviljoen in Domburg al snel volgde. Na Brooklyn Beach opende Löhr Horeca nog vier restaurants en een luxe cafetaria. 

Naam: Marcel Löhr 
Zaak: Löhr Horeca (meerdere horecazaken in Zeeland, Zandvoort, Willemstad en op Texel)
Website: www.lohrhoreca.nl

Hoe begon het negen jaar geleden?

‘We hebben een familiebedrijf in de logistiek en ik wilde totaal iets anders. Alleen wist ik niet wát ik dan wel wilde. In de horeca had ik geen ervaring, maar een vriend van mij vond het een goed idee als ik een restaurant zou openen. Eerst was ik daar niet heel enthousiast over. Maar hoe meer we het erover hadden, hoe mooier ik het idee begon te vinden. Toen ik een prachtig pand uit de 18e eeuw trof in Middelburg besloot ik er toch voor te gaan. Ik stopte met de logistieke tak en opende Brooklyn Bar & Grill. Doordat ik altijd veel sportteams had gecoacht, wist ik hoe ik een team aan moest sturen. Maar omdat ik de horeca-ervaring miste, besloot ik wel dat als het geen succes zou worden, ik het erbij zou laten. Dan had ik het in ieder geval geprobeerd. Gelukkig bleek het tegendeel waar en bleef het niet bij Middelburg.’

Waaraan moet een pand voldoen om jouw interesse te wekken?

‘Het moet in ieder geval een groot terras hebben. Want bij mooi weer kan het gemis van een terras mij oprecht chagrijnig maken. De locatie vind ik natuurlijk ook heel belangrijk. Panden aan het water of een haven zijn in mijn ogen de mooiste plekken. De omgeving doet zoveel voor een horecabedrijf. Zo kwam het ook dat ik Veronica overnam. Dat is een luxe cafetaria, naast de restaurants toch een beetje een vreemde beet in de bijt. Maar ik vond de locatie geweldig; op Texel aan het water. Dat is toch prachtig? En het was al een gezonde onderneming. Dit geldt niet alleen voor Veronica. Ik neem sowieso alleen maar zaken over die al goed lopen. Een restaurant overnemen omdat deze het anders misschien niet zou redden, is simpelweg niet iets dat ik ambieer.’

Hoe lukt het je horecagelegenheden die (deels) zover uit elkaar liggen goed te managen?

‘We hebben zelfsturende teams. De vestigingen bedruipen zichzelf. Natuurlijk heb ik geregeld overleg met de bedrijfsleiders, maar over het algemeen bekijk ik de zaken vanuit een helikopterview. Dat wordt alleen maar meer nu Löhr Horeca een sales manager en een operationele manager in dienst heeft die de operationele taken over hebben genomen. Met de operationele manager hebben we iemand in dienst met ontzettend veel horeca-ervaring. Die gaat de restaurants wekelijks langs om te kijken hoe het gaat en geeft waar nodig advies of ondersteuning.’

Wat is de kracht van Löhr Horeca?

‘Er zijn een aantal uitgangspunten voor alle Löhr restaurants. Zo vind ik het belangrijk dat gasten altijd goed en vriendelijk worden ontvangen en dat het personeel het gehele verblijf van de gast alert blijft. Misschien heel voor de hand liggend, maar het eten moet natuurlijk altijd goed zijn. En upselling is belangrijk. Dat de bediening bij een kopje koffie even vraagt aan de gast of ze er ook een lekker appelgebakje bij willen bijvoorbeeld. Dat is uiteraard voor ons goed, maar gasten ervaren dit ook als prettig.’

‘De bedrijfsleiders houden dit goed in de gaten, maar zo nu en dan laten we ook een mystery guest komen om te kijken hoe het gaat. Waar nodig bieden we onze werknemers cursussen en trainingen aan. Zo blijven we stappen maken. Wat ook bijdraagt aan de kracht van Löhr Horeca is dat het back-office gedeelte voor ons heel erg interessant is. Doordat we meerdere horecagelegenheden hebben, kunnen we groot inkopen en geregeld mooie deals sluiten met leveranciers.’ 

Je had geen horeca-ervaring. Wat heb je geleerd in de afgelopen negen jaar?

‘Dat mensen horeca onderschatten. Je kunt een horecabedrijf niet ‘zomaar’ runnen. Het is belangrijk scherp aan de wind te zeilen en altijd goed te blijven analyseren. Het is een serieus vak en daar vergissen mensen zich erg vaak in.’

Welke plannen liggen er klaar voor de komende periode?

‘Het zijn niet concreet plannen, maar het lijkt me erg mooi nog eens een horecagelegenheid te openen waar alle disciplines bij elkaar komen. Een grote zaak waar je een etentje kan combineren met entertainment. Waar je een borrel kan drinken, een feest kan geven en kan trouwen. Dan moet er wel iets op mijn pad komen. Ik ben niet actief op zoek naar een pand dat hiervoor geschikt zou zijn. Meestal hoor ik via via over een mooi object en dan ga ik kijken of het wat is. Het gebeurt ook vaak dat het toch niets blijkt te zijn. En dat zal ik de toekomst zo blijven gaan denk ik. Dat is niet erg. Ik ben nu heel tevreden, maar als er iets bijzonders op mijn pad komt sta ik daar absoluut voor open.’

Ondernemerschap

24 september 2016

High-end restaurant op vakantiepark om het laagseizoen op te vangen

Net als iedere andere horecaonderneming hebben ook vakantieparken te maken met hoog- en laagseizoenen. Jean-Paul van Kol legt uit hoe...

Lees meer
Ondernemerschap

29 oktober 2016

Stamppot voor één euro: zo trek je gasten in het laagseizoen

In het laagseizoen moet je meer doen om in de picture te blijven. Door unieke acties en evenementen draait het strandpaviljoen van Richard...

Lees meer
Ondernemerschap

18 februari 2021

Terrastrends voor 2021

De aankleding, indeling en uitstraling van je terras kunnen dienen als magneet om na de herstart meer gasten aan te trekken.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen