Experimenteren met nieuwe gerechten. Veel goedkoper dan een 'vast' restaurant.. Zelf op zoek kunnen naar je gasten!
Zoek een gat in de markt
Het belangrijkste: zorg dat je iets bijzonders bedenkt. Een recept dat niet bij een andere foodtruck te krijgen is. Een bijzonder ingrediënt. Iets waardoor mensen naar jouw foodtruck willen komen. Niet de zoveelste hamburgerkraam. Maar bijzondere quinoa-hamburgers bijvoorbeeld. Kies ook het moment van de dag waarop je gaat verkopen. Ga je voor lunch? Diner? Of toch liever tussendoortjes?
Maak een businessplan
Dat moet altijd. Dus ook voor een foodtruck. Waar je alle onderstaande punten (en meer) inzet.
Maak reële plannen. Creëer reële verwachtingen. Wat doen andere foodtrucks aan omzet? Wat verwacht jij te gaan doen? Waarom gaat dat lukken? Waar moet je dan rekening mee houden? Wat is je doelgroep? Zitten die wel op jouw foodtruck te wachten?
Show me the money
Het idee is er. Zorg dan voor het geld. Natuurlijk is een foodtruck goedkoper dan een ‘vast’ restaurant. Maar je hebt nog steeds genoeg geld nodig om te kunnen beginnen. De truck zelf kost geld. Inventaris. Marketing. Reken je niet te snel rijk. Zorg ook voor een buffer. Voor als je oven kapot gaat bijvoorbeeld. Of als de verkopen in het begin even tegen vallen.
De juiste papieren
Vergunningen. Gemeentelijke regels. Wetten. Houd er rekening mee dat je niet overal je eten kan gaan verkopen. Zoek dit goed uit voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Wat mag wel en wat mag niet.
Een plekje zoeken
Zoek, als je weet wat wel en niet mag in je gemeente, naar goede locaties waar je met je foodtruck kan gaan staan. Winkelcentra bijvoorbeeld. Of toeristische attracties. Festivals. Congressen. In de buurt van kantoren. De opening van een bijzondere tentoonstelling. Overal waar jouw doelgroep verschijnt, moet jij ook zijn.
De foodtruck zelf
Koop een truck. Een busje. Een vrachtwagen. En verbouw het tot een foodtruck. Het mooiste is natuurlijk als je een bestaande foodtruck kan overkopen. Dat scheelt je veel verbouwen en nadenken over de ideale inrichting (hoe groot moet de keuken zijn bijvoorbeeld). Niet vergeten dat je foodtruck moet passen bij de uitstraling die je wil bereiken. Geen shabby busje als je exclusieve gerechten voor kantoorpersoneel wil verkopen.
Wat staat er op het menu?
Maak een goede menukaart voor je rijdende restaurant. Gerechten moeten makkelijk te maken én te vervoeren zijn. En je klanten moeten de gerechten makkelijk kunnen meenemen (niet iets ingewikkelds met stokjes doen dus). En het is natuurlijk lekker. Maar dat spreekt voor zich. Zorg er ook voor dat de menukaart makkelijk mee te nemen is. Naar kantoor. On naar huis. Naar potentiële nieuwe klanten dus.
Laat weten dat je er bent
Door marketing. Reclame te maken. Facebook te gebruiken. Te twitteren. Mensen moeten weten dat je bestaat. Dat je lekker eten verkoopt. En waar je staat. Anders wordt het nooit wat met je foodtruck.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.