Kwaliteit door eenvoud

4 minuten
Robin Wijnen rolde met Quisine een nieuw concept uit. Bij deze pilot van een franchiseonderneming draait het om kwaliteit door eenvoud te bewaren. En gasten hebben de regie in handen.

Wie - Robin Wijnen
Wat - eigenaar Quisine
Website - quisine.nl
 

Wat is de kracht van  Quisine?

‘De wereld vraagt steeds meer om snelheid, zonder poespas. Wanneer je tegenwoordig een restaurant binnenkomt word je geplaceerd, krijg je een waslijst aan specials te horen, wordt er gevraagd of je alvast een broodje of bites wil om te starten... Dat zijn voorbeelden van stappen die tijd kosten, tijd die veel mensen graag anders benutten. Onze kracht is dat wij kwaliteit leveren door eenvoud te bewaren. Hierdoor benutten we tijd beter en hebben we minder personeel nodig. Quality by simplicity.’

Hoe komt het dat voor veel mensen gemak een taboe is?

‘Mensen denken bij gemak snel aan opwarmmaaltijden. Wat niet geheel onterecht is, maar het hoeft zeker niet zo te zijn. Wij werken met convenience food, maar alle voorbereidingen doen we zelf. Een goede mise-en-place zorgt dat een gerecht snel klaar kan zijn wanneer het besteld wordt. Het heeft alleen nog een ‘finishing touch’ nodig. Daarbij kiezen we voor producten met een kortere bereidingstijd. Zo krijgt de ossenhaas bijvoorbeeld geen champignon- of pepersaus, maar een lekkere jus de veau. De keuze voor eenvoud gaat niet ten koste van de kwaliteit. Een slimme, snelle keuken hoeft niet perse fastfood te zijn. Dat is iets wat veel mensen nog moeten leren.’ 

En hoe beperk je de eerder genoemde stappen aan tafel?

‘Gasten hebben zelf de regie in handen. Er liggen scrabblebordjes op de tafels met een QR-code. Je kunt ze zien als een digitale ober. Hiermee kunnen gasten hun eigen tempo bepalen. Gasten kunnen bestellen wat ze willen, wanneer ze willen. Een ober kan nog zo’n mooi verkooppraatje aan tafel houden, maar die laat geen beelden zien. Ik denk dat een foto van een mooi gerecht beter aanzet tot verkoop. What you see is what you eat. Bijkomend voordeel is ook dat een gast zich niet bezwaard hoeft te voelen wanneer hij iets níet wil of nog geen keuze heeft gemaakt. Voor wie dat wel wil is er ook nog een ‘gewone’ menukaart en loopt er natuurlijk personeel rond.’ 

Hoe ga je om met marges?

‘We zijn pas net open, dus we moeten kijken of de marges die we nastreven haalbaar zijn. We leveren voor dit doel niet in op kwaliteit. Neem onze ossenhaas. Die is van hele goede kwaliteit, met 200 gram geen klein stukje en de inkoop is niet heel goedkoop. Daarom verkopen we daarnaast ook een hele goede pasta, waarop de marge groter is. Het werkt dus een beetje als een weegschaal. Uiteindelijk zullen ook de lage personeelskosten eraan bijdragen dat die weegschaal goed in balans is.’

Wat doe je om goed personeel te werven?

Voorop staat dat we vier jongens van de hoogste plank hebben om Quisine te runnen. Twee aan de voorkant en twee sterrenkoks. Zij zijn onze sleutelfiguren, de basis. Ze leiden iedereen binnen Quisine op tot ze het zonder hen redden. Deze jongens zullen ook bij volgende vestigingen ingezet worden om op te starten.’ 

‘Wat betreft het overige personeel hebben we alleen posters op de ramen van Quisine geplakt en twee advertenties in het Veldhovens Dagblad geplaatst. Hier kwamen vijftig sollicitanten op af. Iedereen werd aangenomen. Maar iedereen weet ook dat er de eerste maand gescreend wordt. Uiteindelijk houden we alleen de mensen die zich goed inzetten, op de juiste manier initiatief nemen en hun draai kunnen vinden in ons concept.’ 

Wat zijn de doelen voor de langere termijn?  

‘Op de eerste plaats willen we de ‘Qommunity’ flink uitbreiden. Deze community bestaat uit expats die geregeld zakelijk komen lunchen of dineren. Via hun werkgever kunnen zij zich registreren in onze app, aan hun account koppelen we een tegoed. Eens per maand kijken we hoeveel er van het tegoed af is en sturen we de werkgever een factuur. Ook particulieren kunnen lid worden van de ‘Qommunity’. Ze worden op de hoogte gehouden van nieuwtjes en kunnen sparen voor korting. Bij elke € 10,- krijg je tien punten, bij honderd punten krijg je € 5,- korting. Met de app hopen we een flink gastenbestand op te bouwen.’ 

En op de tweede plaats?

‘Quisine Veldhoven is de pilot van hopelijk een grote franchiseonderneming. Het zou mooi zijn als we over twee jaar een handvol vestigingen in Brabant hebben. We houden het bewust in het begin dicht bij elkaar. Zo kunnen onze sleutelfiguren makkelijker heen en weer pendelen tussen de filialen. Als dat loopt, hopen we ons langzaamaan op meer plekken in Nederland te vestigen.’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.