Ontwikkelingen in bioscoopsector biedt kansen voor horeca

7 minuten
Wie de afgelopen tijd weer eens een filmpje heeft gepakt kan het weten, bioscopen innoveren. Niet alleen zijn de technische faciliteiten in de loop der jaren veranderd (3D, surround-system), ook kun je tegenwoordig qua food & beverage veel meer krijgen dan alléén cola en zoute popcorn. Kortom, een goed moment om de ontwikkelingen in deze sector eens onder de loep te nemen met F&B manager van Pathé Hendrik ten Napel. Hij zette onlangs met zijn team een nieuw concept neer in Pathé Rotterdam, waarbij er op een andere manier wordt ingespeeld op de bioscoopgast anno nu. Hoe? Daar vertelt hij je graag alles over.


 

 

Wie - Hendrik ten Napel (31)
Wat - F&B manager Pathé en Charlie's
Website - http://www.charliesrotterdam.nl/

Kun je ons een kort inzicht geven in de ontwikkelingen van de bioscoophoreca?

'90 procent van de inkomsten van onze bioscopen komen voornamelijk nog uit de traditionele filmhoreca. Daarbij kun je denken aan de welbekende popcorn, cola en M&M's. Tegelijkertijd merken we dat de horeca en events het snelst groeien. Vroeger ging je naar de bios waar je popcorn en cola kocht en daarna elders wat ging drinken of direct weer naar huis ging. We merken echter dat onze huidige bezoekers het waarderen wanneer we een completere uitgaanservaring aanbieden.'

De bioscoopbezoeker verandert, waar merk je dat aan?

'Onze gasten zijn steeds meer op zoek naar een totaalervaring. Wij worden als bioscoop allang niet meer beoordeeld op alléén de films die er draaien, maar zeker ook op gezelligheid, horeca aanbod en sfeer. En dat zijn exact de punten waar we met onze food & beverage op in kunnen spelen.'

En zo kwam er een foodconcept in jullie bioscoop in Rotterdam?

'In Rotterdam zijn de afgelopen jaren het centraal station en de parkeergarage onder het Schouwburgplein verbouwd waardoor de route langs de bioscoop een stuk drukker is geworden. Met een aantal aanpassingen hebben we een stuk aan de bioscoop gebouwd waarmee we een casco hebben kunnen creëren dat geschikt is voor horeca en profiteert van de drukke passantenstroom én de bezoekers in de bioscoop. De naam 'Charlies' die we ons concept hebben gegeven is overigens te herleiden naar één van de oprichters, Charles Pathé. Hiermee gaan we terug naar de kern van ons bestaan en brengen we het verhaal van Pathé weer tot leven. Een mooi staaltje storytelling, dat perfect past binnen onze branche.'

Wat zijn de doelstellingen van jullie concept?

'Met Charlie's bieden we de bezoekers van de bioscoop de mogelijkheid om een compleet avondje uit bij Pathé te beleven door voorafgaand aan het bioscoopbezoek een hapje te eten of een drankje te drinken. Hiermee creëert Pathé onderscheidend vermogen in de 'out of home entertainment' markt én benutten we onze locaties en bezoekersaantallen optimaal. Natuurlijk is Charlies ook in het leven geroepen om de omzet een boost te geven en hopen we dat het een belangrijk onderdeel gaat worden van de omzet en het resultaat. Daarnaast merken we ook bij andere bioscopen dat de trend van het inzetten van een uitgebreider assortiment is ingezet, hier blijven wij uiteraard niet in achter. Tenslotte is één van onze doelstellingen het creëren van een nieuwe bioscoopbeleving. Een nieuwe standaard voor de bezoeker waarin men een keuze heeft.'

Om de routing, die uit deze traditionele processen zijn voortgekomen, te veranderen lijkt mij best een stap. Waar zijn jullie begonnen?

'Eten en drinken wordt voor onze gasten steeds belangrijker en relevanter en de mogelijkheden zijn we serieus gaan onderzoeken. We hebben in de eerste plaats gekeken naar de mogelijkheden binnen onze eigen panden die ervoor zouden zorgen dat het bezoek verlengd wordt. We zitten vaak op mooie locaties en hebben voldoende verschillende verblijfsruimtes. Daarnaast hebben we gekeken naar het segment. Fast casual dining is een groeiend segment en met ons uiteindelijk ontwikkelde concept voegen we daar goed, eerlijk, lekker en verse producten en gerechten aan toe. We geven onze bezoekers hiermee een keuze om gezond en voedzaam te eten, maar hier indien gewenst niet teveel tijd aan kwijt te zijn.'

Hoe belangrijk zijn de medewerkers in dit concept?

'Voor Charlies wordt een speciaal team aangetrokken dat niet werkzaam is in de bioscoop. Het is op deze manier niet zo dat er capaciteit wordt weggetrokken uit de bioscoop indien het in Charlies druk is. Daarnaast werkt Charlies volgens een manier van bereiden die we 'systeemgastronomie' kunnen noemen. Je bestelling geef je door bij een medewerker, die vervolgens je maaltijd bereidt volgens een aantal stappen die vooraf zijn bedacht. Hierdoor kunnen we werken met verse ingrediënten en toch de snelheid hoog, en de kosten laag houden. De bezoeker krijgt na het bestellen een buzzer mee die gaat trillen als je bestelling klaar is en haalt dan zelf de bestelling weer op. Dit creëert een dynamiek in het restaurant dat door de gasten als prettig wordt ervaren. Ondanks dat we een stukje procesmatig hebben ingericht heb je binnen deze tak van sport medewerkers nodig die enthousiast zijn en passie voor horeca hebben.'

Krijgt iedere Pathé nu ook een restaurant?

'Indien Charlie's een succes blijkt dan is het schaalbaar naar andere bioscopen. Deze vorm zouden we kunnen kopiëren, maar in iedere stad zullen we op zoek gaan naar lokale partners voor een aantal producten, zodat elke locatie zijn of haar eigen identiteit krijgt. Het concept staat in principe op zichzelf, je hoeft niet per se naar de bioscoop om bij Charlie's te kunnen eten. We maken slechts een subtiele koppeling vanuit onze horeca naar de films die er draaien. Denk hierbij aan visuals die er in Charlie's hangen. We proberen zo onze toegankelijkheid te behouden.' Overigens zijn er op dit moment nog geen plannen om het concept uit te breiden naar andere Pathé bioscopen.'

Hoe gaan jullie om met piek- en daluren? De meeste bioscoopbezoekers zal je in de avonduren over de vloer krijgen. Wat doe je dan overdag met al die ruimte?

'De markt voor zelfstandigen is natuurlijk enorm en hier hopen we op in te spelen door goede werkplekken met WIFI en stopcontacten te creëren. Daarnaast hebben we speciale hoekjes ingericht waar je rustig kunt zitten of kunt overleggen. Het zou mooi zijn als we overdag in de daluren naast de passanten in de binnenstad ook de 'zzp-ers en zelfstandigen' kunnen aantrekken. We hebben goede koffie en alle faciliteiten zijn al aanwezig om bij ons te kunnen vergaderen of te werken.'

Tegenwoordig schieten online aanbieders als Netflix als paddenstoelen uit de grond. Is dat geen bedreiging voor jullie markt?

'Naar de bioscoop gaan moet een aparte ervaring op zich zijn. Bij ons krijg je het beste beeld, geluid en het is daardoor echt anders dan een thuiservaring. Onze pay-off is 'maak het groots', films moet je nu eenmaal groots beleven. Dat film voor veel mensen een belangrijk uitje is blijkt uit het feit dat bioscoopbezoek tijdens de crisis is blijven groeien, en ook in 2016 is er weer een bezoekersrecord behaald.'

Hoe gaan jullie mee met de foodtrends in jullie bioscopen?

'We kijken nu in onze bioscoop in Zwolle bijvoorbeeld naar hoe we een bestaand product uit ons assortiment opnieuw kunnen laden. Dat doen we daar met 'create your own popcorn'. Je hoort het poppen en je kunt er je eigen 'schwung' aan geven. Je eigen flavour (kokos, paprika, cacao), je eigen topping (knettersuikter, parmezaan, karamel en dit wordt dan à la minute voor je gemaakt. We proberen hiermee zelf ook trends te zetten. De popcornvarianten die onze gasten creëren, moeten zó uniek zijn dat ze wel gedeeld moéten worden via social media.'

Heeft de film die draait op dat moment invloed op wat jullie verkopen?

'Jazeker. Op het moment dat Starwars draait verkopen we producten die nauwelijks verkocht worden als wanneer Bridget Jones draait. We proberen hier door middel van merchandise artikelen op in te spelen, al kunnen we dat in de toekomst nog veel beter en meer doen.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.