Horeca als oplossing voor het teruglopende winkelbezoek

5 minuten
In retailland zijn de vooruitzichten in de afgelopen jaren niet altijd even rooskleurig geweest. Ook de landelijke keten Rivièra Maison heeft te kampen (gehad) met een terugloop van het aantal bezoekers. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen. Maar wat doe je als je hoofdzakelijk kennis van zaken hebt binnen één branche, maar kansen daarbuiten ziet? Juist! Dan probeer je deze te combineren met elkaar om zo het beste van twee werelden tot uiting te brengen. Claudy Weijers is werkzaam bij Rivièra Maison als regionaal retailmanager verantwoordelijk voor de nieuwe store in Arnhem. Daar exploiteren zij sinds een maand het RM Café (in eigen beheer). Hiermee geven zij gehoor aan de 'blurring trend' die nog steeds onderwerp van gesprek is in beide branches.

 

 

 

 

 

 

Wie - Claudy Weijers (50)
Wat - Regional Retailmanager Rivièra Maison
Zitplaatsen - 50
Website - rivieramaison.nl

Jullie zagen de laatste jaren een terugloop in bezoekersaantallen in jullie winkels. Hoe komt dat denk je?

'We zien vooral dat veel consumenten zich steeds vaker online oriënteren, voordat zij tot aankoop overgaan. Ze weten dat online het aanbod het grootst, het beste en het makkelijkst is. Wanneer iemand onze winkel binnenkomt, kijkt hij of zij dus vaak heel gericht. Je mist hierdoor de shoppende klant. In onze stores zorgen we voor een groot aanbod en proberen we een beleving te creëren om klanten zo lang mogelijk binnen te houden. Eigenlijk zien wij online dus als extra kans om mensen naar de winkel te krijgen.'

Hoe houd je klanten dan zo lang mogelijk binnen?

'Wij gaan voor de totaalbeleving. Op het moment dat de klant onze winkel binnenkomt, komt hij binnen in de wereld van Rivièra Maison. Wij merken dat men vooral bij meubels toch het gevoel willen ervaren. Toch even op die bank of aan die houten tafel zitten om te kijken of het klopt in het interieur. Op dat moment bieden wij onze klanten dat lekkere bakje koffie aan.'

Blurring blijft een belangrijk onderwerp van gesprek in de horeca én in de retail. Wat brengt deze ontwikkeling jullie?

'Wij zien horeca echt als aanvulling op de huidige retailbeleving in de winkel. Deze vorm van ondernemerschap zorgt voor een uitbreiding van onze doelgroep. En onze huidige doelgroep leert op een andere manier kijken naar de mogelijkheden die onze producten bieden. Door hen op een andere manier te inspireren hopen we het uiteindelijke omzetresultaat te verhogen. En wanneer je alléén voor een heerlijke kop koffie of een lekkere lunch wil langskomen, ben je natuurlijk ook van harte welkom.'

Hoe inspireren jullie je huidige klant dan op een andere manier?

'Wij maken in ons café sowieso alleen gebruik van eigen producten die onderdeel uitmaken van de op dat moment gevoerde collectie. Van servies tot aan de tafels waar je aan eet, alles is voorzien van een prijskaartje en is dus te koop. De gerechten worden op een bijzondere wijze opgemaakt en geserveerd. Om een paar mooie voorbeelden te noemen: we gebruiken de cloche (stolp) voor yoghurt met granola, soep serveren we in theelichthouders uit de wooncollectie en het nagerecht wordt opgemaakt in een porseleinen koektrommel. Onlangs kregen we feedback van een gast: "Ik heb nog nooit zo mooi gegeten".'

Kun je nadelen noemen aan deze ondernemersvorm die je tot dusver in deze korte periode hebt gemerkt?

'Natuurlijk. Horeca is een vak en om de kwaliteit te kunnen waarborgen hebben wij besloten om dit in eigen beheer te doen. Aangezien we geen expertise in huis hadden op het gebied van horeca hebben we besloten goede en vaste horecamedewerkers in dienst te nemen. Zij zijn door ons geselecteerd, extern opgeleid en worden voortdurend getraind. Op horecagebied zijn wij eigenlijk echte pioniers. De arbeidsproductiviteit van onze medewerkers gaat op dat specifieke vlak momenteel nog achteruit.'

Is jullie concept ook bedoeld als los concept?

'Wij bekijken de komende tijd de mogelijkheden die wij met het RM café krijgen. Winst maken is geen doel op zich. Het gaat om de merkbeleving en als we deze met een dergelijke ontwikkeling bij consumenten top of mind krijgen, dan zijn wij tevreden. Indien deze formule succesvol blijkt zullen we uiteraard de mogelijkheden bekijken om het concept in meerdere filialen uit te rollen.'

Horeca als toevoeging op interieurshoppen. Wat is hierin de belangrijkste 'win' voor de consument?

'Alles draait om de beleving. In deze opzet kan men zich in het café een voorstelling maken over hoe meubels en servies thuis te gebruiken. Ik vergelijk het altijd met hotelkamers. Die moeten zo fijn zijn dat je die ervaring thuis ook wil hebben. Daarnaast hopen we nieuwe klanten aan te trekken die in eerste instantie voor de bijzondere gerechten komen.'

Op jullie website lees ik 'een kop koffie en een overheerlijke lunch geheel in RM-stijl. Wat houdt dat in?

'Gerechten die op verrassende en inspirerende wijze worden opgemaakt, met ingrediënten van een eerlijke en uitstekende kwaliteit.'

Eerder openden jullie een dergelijk concept in Den Haag, waarvan het horecagedeelte inmiddels niet meer bestaat. Wat ging er mis en wat hebben jullie ervan geleerd?

'Het verschil tussen Den Haag en Arnhem is dat in Den Haag het horecagedeelte werd gerund door een externe partij en niet door onszelf. Wij stellen hoge eisen aan gerechten en presentatie en merkte dat we deze kwaliteit niet konden waarborgen. Bovendien was het Café in Den Haag gesitueerd op de eerste verdieping en daardoor ook niet zichtbaar vanaf de straat. Hierdoor kwamen er geen passanten binnen. Het bleek moeilijk voor de externe partij om het café in een korte tijd voldoende winstgevend te maken.'

Heb je tips voor andere bedrijven die met de gedachte spelen om horeca toe te voegen aan hun retailconcept?

'Je ziet het in het buitenland al heel veel en ondanks dat blurring in Nederland op dit moment nog in de kinderschoenen staat, het kan! Mocht je je concept willen verruimen, doe dit dan in eigen beheer. Dat is mijn allerbelangrijkste tip.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.