Samenwerken als redding in tijden van crisis

4 minuten

Charme Hotels biedt kleinschalige hotels de voordelen van samenwerking. Met kennis, kostenvoordelen, promotie én meer. Bart Reints Bok legt uit.

Wie: Bart Reints Bok
Wat: Directeur Charme Hotels, met Onno Pel
Website:charmehotels.eu

Wat is de kracht van Charme Hotels?

‘Charme Hotels is een soft franchise aanbieder die aansluit op de behoefte van hoteliers met de nadruk op samenwerken. Kleinschalige hotels zijn bij ons aangesloten en kunnen zich nog steeds aansluiten. Daarbij hou ik voornamelijk bezig met het aansturen van de franchise, helpen van aangesloten leden met betrekking tot revenue management en andere zaken die op dat moment voor het hotel spelen.’ 

‘Onno en ik hebben Charme Hotels in 2011 opgericht, omdat we merkten dat franchise aanbieders minimaal aansloten op wensen van hoteliers. Over het algemeen werden er hoge franchise fees in rekening gebracht die moeilijk terug te verdienen zijn. Door samen te werken met elkaar en andere partijen lukt het ons de fee laag te houden.’

Wat kenmerkt de bij jullie aangesloten hotels?

‘Het zijn veelal landelijk gelegen, kleinschalige hotels. De keukens van de hotels lopen uiteen, maar voor allemaal geldt dat ze een hoog culinair niveau hebben. Van een BIB Gourmand tot een Michelinster. Bij de aangesloten hotels is de juiste prijs- en kwaliteitverhouding belangrijk. De kamerprijs hangt af van factoren als locatie, concurrentie en type gasten. Maar de prijzen van het hotel moeten wel in balans zijn: een gast zal over het algemeen niet meer voor het diner betalen dan voor de kamer.’

Waarin is Charme Hotels ‘soft’?

‘Elk hotel is uniek in wat ze bieden en wat ze uitstralen. Dat gaat van zeepjes en pennen tot locatie en gebouw. Ook is het aan de hoteliers of ze onze naam gebruiken voor hun hotel of niet. Zo heeft Charme Hotel Wildthout dat bijvoorbeeld wel gedaan. Daarentegen koos De Nederlanden ervoor de eigen naam te houden. Zij hadden al naamsbekendheid opgebouwd voordat ze zich bij Charme Hotels aansloten. Hoe uiteenlopend de aangesloten hotels ook zijn, voor allemaal geldt dat samenwerking heel belangrijk is.’ 

Waarom is samenwerking zo belangrijk?

‘Vorig jaar zijn we, ondanks de coronacrisis, van 26 naar 32 Charme Hotels gegaan. Dit was mogelijk doordat wij als franchiseorganisatie heel veel samenwerkingen hebben met bijvoorbeeld leveranciers, groothandels en creditcardverwerkers. Met een grote groep kun je ook groot inkopen; dat is veel voordeliger. Met het voordeel wat de hoteliers uit de inkoop halen, verdienen ze de franchise fee terug. Steeds meer hoteliers zien in hoe belangrijk samenwerken is. Samen heb je niet alleen meer financieel voordeel, maar ook meer kennis.’

Hoe ziet jullie ondersteuning eruit?

‘We ondersteunen aangesloten hotels in revenue management. Vaak wordt dat in hotels door de receptie ‘erbij gedaan’, maar dat is niet voldoende. Als de receptie van een hotel niet alle dagen open is, is het ‘online winkeltje’ ook niet alle dagen bemand. Zonde als je bedenkt dat 60 tot 80% van de omzet uit online boekingen komt, doordat veruit het grootste gedeelte van hotelkamers tegenwoordig online wordt geboekt. Wij helpen bij het optimaliseren van dat winkeltje, want het is belangrijk dat die altijd in orde is.’

Hoe helpen jullie hotels met online ondersteuning?

‘Softwaretechniek en online vindbaarheid is voor ondernemers van kleinere hotels vaak iets engs en dus een valkuil. Wij ondersteunen in het revenue management door bijvoorbeeld software van reserveringssystemen uit handen te nemen. Elk hotel heeft een andere doelgroep, en elke doelgroep zoekt en boekt anders. Daar doen we uitgebreid onderzoek naar. We zorgen ervoor dat een hotel goed online vindbaar is en de kamers goed boekbaar. Niet alleen via hun eigen website maar ook via ons eigen platform.’

Wat is de meerwaarde van jullie online platform?

‘Voordat we de naam Charme Hotels bedachten. onderzochten wat online veel gezochte termen zijn. Charme en Charmant in combinatie met hotel wordt vaak gezocht. Het platform van Charme Hotels staat hierdoor hoog in de zoekresultaten. Ons platform speelt een belangrijke rol binnen het samenwerkingsverband tussen ons en de aangesloten hotels. Veel bezoekers komen er terecht via het zoekwoord ‘charme’, maar ze kunnen er boekingen doen bij alle aangesloten hotels. Hierdoor hebben de hotels een groter bereik en meer boekingen. Doordat er altijd wel in één of meerdere van de Charme Hotels een kamer beschikbaar is, resulteert de samenwerking ook in meer tevreden gasten. Ook hier geldt weer: door samen te werken bereik je meer. Alleen is maar alleen. Samenwerking geeft altijd zoveel meer, maar kan in tijden van crisis zelfs een redding zijn.’

Ondernemerschap

01 juni 2017

Jerry van Zuijlen: van midgetgolfbaan naar miljoenenbedrijf

Hij startte 21 jaar geleden met een midgetgolfbaan, maar staat inmiddels aan het roer van de grootste horecaketen van Zeeland. En tussendoor...

Lees meer
Ondernemerschap

05 september 2019

Vooruitkijken: het Songfestival en kansen voor de Rotterdamse horeca

De kogel is door de kerk: tienduizenden mensen beleven volgend jaar 15 tot 17 mei het Songfestival in Rotterdam.

Lees meer
Ondernemerschap

30 oktober 2019

In 6 stappen starten met bezorgen

Gaan bezorgen voor extra omzet? Dit zijn de basics om goed te starten.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen