Stamppot voor één euro: zo trek je gasten in het laagseizoen

5 minuten
In het laagseizoen moet je meer doen om in de picture te blijven. Zeker als strandtent. Door een combinatie van unieke acties en evenementen draait strandpaviljoen Deining aan Zee ook goed in de wintermaanden. 'De meeste partijen voor de zomerperiode worden in de wintermaanden geboekt'.

 

 


 

 

Wie - Richard Groot (47)
Wat - eigenaar Deining aan Zee
Aantal zitplaatsen - 450 zomer, 180 winter
Website - www.deining.nl

Wat kun je doen tegen minder gasten in het laagseizoen?

'Voor veel Nederlanders is het nog een cultuurshock om met slecht weer naar het strand te gaan. De laatste jaren zien wij wel een verandering waardoor vooral mensen uit de Zaanstreek en Amsterdam ons steeds beter weten te vinden. Dit komt grotendeels doordat wij Castricum aan Zee gezamenlijk op de kaart zetten. Samen met drie andere strandtenten zijn we heel het jaar open om gasten naar het strand te trekken. Iedereen heeft zijn eigen doelgroep en wij profileren ons als een gezinszaak. Eigenlijk ben ik wars van doelgroepen, iedereen moet zich welkom voelen. Samenwerken met je collega ondernemers in het gebied is hierin key.'

Hoe werken jullie samen als 'concurrenten'?

'Gasten moeten bij Castricum aan Zee denken aan een levendige plek waar voor iedereen iets te doen is. Dit kun je als strandtent in je eentje niet bereiken in het laagseizoen, daarom hebben we de B.V. CaanZee opgericht en zijn we ook bezig hier een stichting CaanZee aan vast te knopen. Dit alles om gezamenlijk te investeren in Castricum aan Zee en ons unieke strand nog meer te promoten. Zo organiseren we binnenkort een dag waarbij er verschillende foodtrucks naar het strand komen.'

Waarom heb je dan nog wel ludieke acties nodig, zoals het aanbieden van een stamppot voor één euro?

'Ondanks dat we gezamenlijk meer gasten trekken kan het doordeweeks rustig zijn. Toen we begonnen met jaarrond exploitatie kon je hier op de woensdagen een kanon afschieten. Vier jaar geleden zijn we daarom gestart met de stamppotactie en tot op de dag van vandaag trekt het veel nieuwe gasten. We zien een ander beoogd publiek op de woensdagavond: oudere mensen, voetbalelftallen en groepen vrienden. Ook maken bedrijven gebruik van onze stamppot-avonden om in een informele sfeer eens iets anders met elkaar te bespreken dan zakelijke onderwerpen. Als de avond goed is bevallen komen ze vaker terugkomen om nog eens te eten of ze boeken hun feest bij ons. De stamppotactie is dus een soort kennismakingspromotie.'

Voor vijf euro komen mensen toch ook een stamppot eten? Is het bedrag van één euro wel rendabel?

'Wij vinden het belangrijk om dit voor één euro te blijven aanbieden. Dat maakt de actie sterk en daarmee staat het aan de basis van de doelstelling, het genereren van nieuwe gasten. Deze gasten maken kennis met de zaak en zien de mogelijkheden van de ruimtes waar weer boekingen voor feesten uit voortkomen. Natuurlijk kun je deze actie niet voor 20 mensen doen, dan draai je verlies. Wij hebben 150 tot 200 gasten binnen op zo'n avond. Massa is kassa. Omdat de stamppot slechts één euro kost, bestellen veel gasten tevens een voor- of nagerecht waardoor de gemiddelde besteding toch rond zestien euro uitkomt.'

Zijn het alleen acties die gasten trekken in het laagseizoen?

'Nee, evenementen doen het ook goed. Vanaf november hebben we elke zaterdagavond live muziek waar een singer-songwriter gerechten zingend serveert. We organiseren een mountainbike strandrace waar een bijdrage ten goede komt aan een goed doel en op 1 januari is er de nieuwjaarsduik waar iedereen die duikt een gratis glas chocomel krijgt. Er staat dan een hottub op het strand waar de duikers in op kunnen warmen. Daarnaast krijgt iedere gast die bij Deining komt lunchen of dineren tussen 1 november en 1 april zijn parkeergeld terug.'

Gasten hun parkeergeld teruggeven. Vertel.

'Wij willen elke mogelijke belemmering weghalen voor gasten om naar het strand te komen. Parkeergeld betalen kan dan een drempel zijn. Vooral in de wintermaanden wanneer gasten niet een hele dag naar het strand komen maar een strandwandeling maken en vervolgens nog een drankje of hapje doen. Wij kunnen dit aanbieden omdat je in Castricum aan Zee een vast bedrag voor het parkeren betaalt. De voorwaarde is wel dat je bij ons doordeweeks minimaal vijftien euro besteedt en in het weekend 25 euro, omdat het parkeertarief dan hoger is.'

Jullie zijn zeven dagen per week geopend. Altijd. Loont dit tevens in een rustig seizoen?

'Het is voor ons erg belangrijk om zeven dagen per week open te zijn. Om kosten te besparen gaan veel horecagelegenheden een aantal dagen dicht of later open. In het verleden deden wij dit ook, maar nu zijn wij in de winter elke dag om 10.00 uur open. Dit zie je niet direct terug in de omzet van die maand, maar wel als je de jaaromzet bekijkt. We lopen nu geen gasten mis die hier mogelijk hun feest of bruiloft zouden willen vieren. Ik zag hen eerst letterlijk voorbij lopen in de periode dat we een aantal dagen dicht waren en ik de administratie hier op de zaak aan het doen was. Nu zijn we in de wintermaanden open en halen we veel partijen binnen voor in de zomer.'

Hoe ga je in deze periode om met je personeel?

'Ik heb tien mensen in vaste dienst en 80 oproepkrachten. Doordeweeks kan ik draaien met één iemand in de keuken en één in de bediening. En mocht het onverwachts druk worden dan heb ik genoeg oproepkrachten die meteen kunnen komen. Ik ben echt trots op mijn medewerkers want zonder hen zou ik de rustigere periodes minder goed doorkomen.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.